Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako päiväkodin täti " kiukutella" lapselle?

Vierailija
17.01.2007 |

Todistin eilen tilannetta: olin hakemassa lastani hoidosta ja huomasin, että suurin osa lapsista oli jo ulkona leikkimässä. Yksi tädeistä huikkasi, että lapseni on vielä sisällä pukemassa.

Menin sisälle ja lapseni (alle 3v) itki lattialla osa ulkovaatteista päällä, osa pitkin lattiaa. Kysyin tädiltä, että onko täällä joku kriisi, johon täti kiukkuisesti tiuskaisi, että NO ON! Ja jatkoi tinttailuaan, että aamupäivällä tämä pukeminen onnistui mutta nyt ei millään...katsoin hieman huvittuneena tätä ihmistä ja nostin lapseni lattialta.

Tarkastellessani lapseni vaatetusta huomasin heti, että hänet oli jätetty selviämään itsekseen pukeutumisesta.

Siis oikeasti, millainen päiväkodin täti voi näyttää omaa turhautumistaan näin pienelle lapselle ja vielä olettaa, että jos hänen eteensä vain heitetään vaatteet niin hän osaa pukea ne niin kuin koululaiset.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

perustarpeiden täyttymisestä hoitoaikana.

Minä en IKINÄ hyväksyisi, vaan tekisin suullisen tai kirjallisen valituksen pk:n johtajalle.

Vierailija
2/22 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: tällaista tilannetta eilen pk:ssa sivusta seurannut

Vierailija:

Tarkastellessani lapseni vaatetusta huomasin heti, että hänet oli jätetty selviämään itsekseen pukeutumisesta.

Siis oikeasti, millainen päiväkodin täti voi näyttää omaa turhautumistaan näin pienelle lapselle ja vielä olettaa, että jos hänen eteensä vain heitetään vaatteet niin hän osaa pukea ne niin kuin koululaiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä meidän kolme lasta on kaikki osanneet pukea ulkovaatteet päällensä jo 2½-vuotiaina, aivan hyvin. Apua ovat tarvinneet vain haalarin lahkeen lenksujen laittamisessa kenkien alle, ja kintaiden vetämisessä hihansuun päälle.

Vierailija
4/22 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaa itse vetää loppuun asti toppapuvun ja toppahanskojen päälle kurahousut ja kurahanskat.....

Vierailija
5/22 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap vastaa eli itse " hätkähdin" tädin tilitystä ja kiukkuista asennetta.

siis oletan, että päivähoitoalalle hakeutuu lapsen tarpeita ymmärtäviä ihmisiä...

Vierailija
6/22 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän 10 lastanne ovat aina, joka päivä pukeneet kaikki vaatteenne yhden vuoden iästä alkaen kiukuttelematta ja reippaasti a hyvin.

Nyt siis alle 3 v voi osata pukea aika hyvin, mutta tuskin saa esim. rukkasia kunnolla hihan päälle, saatikka kurarukkasia... Vetoketjukin joskus temppuilee ja juuttuu. JOskus ei huvittaisi lähteä ulos eikä pukea ollenkaan. Se on päiväkodin arkipäivää. Mutta asiantunteva ja hyvä hoitaja ei siitä hermostu ja suutu lapselle, vaan osaa hoitaa tilanteen ja kestää lapsen kiukuttelun aikuisena.

Puhu päiväkodin johtajan kanssa asiasta. Kuulostaa todella pahalta, jos hoitaja ei osaa auttaa pienelle vaatteita.

Vierailija
7/22 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kengät saa itse jalkaansa, ja lahkeetkin joten kuten vedettyä kenkien varren päälle. Kintaat saa käteensä, kurahanskoja (muinaismuistoja) meillä ei olekaan.

Mutta ap:n lapsi tuskin oli vielä kenkiä laittamassa, jos istui sisällä, kengäthän laitetaan pk:ssa eteisessä eikä samassa paikassa missä muut vaatteet puetaan :p Sama pätee kuriksiin.

Vierailija:

osaa itse vetää loppuun asti toppapuvun ja toppahanskojen päälle kurahousut ja kurahanskat.....

Vierailija
8/22 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ap vastaa eli itse " hätkähdin" tädin tilitystä ja kiukkuista asennetta.

siis oletan, että päivähoitoalalle hakeutuu lapsen tarpeita ymmärtäviä ihmisiä...

Vierailija
9/22 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos lapsi kiukuttelee ja rähjää, ei suostu pukemaan ollenkaan, tai rähisee apuun tulevalle hoitajalle, pukekoon itse... Yrittää täytyy, ja jos tarvitsee apua, nostetaan käsi ylös ja sanotaan " saisinko apua" . Näin ainakin meidän 3-vuotiaan tarhassa on aina tehty. Kiukuttelemalla ei saa mitään.

Vierailija:

Nyt siis alle 3 v voi osata pukea aika hyvin, mutta tuskin saa esim. rukkasia kunnolla hihan päälle, saatikka kurarukkasia... Vetoketjukin joskus temppuilee ja juuttuu. JOskus ei huvittaisi lähteä ulos eikä pukea ollenkaan. Se on päiväkodin arkipäivää. Mutta asiantunteva ja hyvä hoitaja ei siitä hermostu ja suutu lapselle, vaan osaa hoitaa tilanteen ja kestää lapsen kiukuttelun aikuisena.

Vierailija
10/22 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa lapsi oikeasti osaakin pukea, mutta ei ole antanut äidin sitä huomata ;-)?

Monet 2.5-vuotiaat osaavat vallan hyvin vetää haalarit päälleen, apua voi kaivata hanskojen, vetoketjun ym. kanssa. Mutta joskus iskee vänkä päälle eikä halua edes yrittää...

Vierailija
11/22 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhuin asiasta aamulla päiväkodin johtajalle ja sanoin toivovani, että lastani tuetaan sillä hän vasta harjoittelee pukemista. puhun aina suuni puhtaaksi, koska en halua, että lapseni joutuu kärsimään huonosta kohtelusta.

Vierailija
12/22 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieluummin vaikka siivoaisin vessoja kun tekisin lasten kanssa työtä. Lähden heti kun voin, siihen sti ei auta kun tiuskia.

Vierailija
13/22 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka lapsi osaisikin pukea jo 2 1/2 vuotiaana itse päälleen ja vaikka sitä päiväkodissa vaaditaankin jo noin pieniltä, niin silti hoitajan ei tarvitse kiukutella, vaikka lapsella sitten olisikin paha hetki eikä vaatteet menisi päälle hoitajan odottamassa tahdissa.

Jokaisella jolla on itsellään lapsi pitäisi tietää, että tuon ikäisellä lapsella on niitä hetkiä, että kiukututtaa, ei viitsi tai muuten vaan uhma pukkaa päälle, jolloin vaatteiden päälle laittaminen ei kerta kaikkiaan kiinnosta. Itseänikin joskus ottaa sellainen tilanne päähän ja kiukuttelen sitten lapselle.

Oletan, että hoitajallakin voi se pinna olla välillä aika tiukeella, SILTI kiukkua ei siihen lapseen saisi purkaa. Luultavasti purkikin sen sitten äitiin, joka sattui paikalle.

Vierailija
14/22 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on hoitajan käytöksestä tilanteessa, jossa lapsi olisi tarvinnut pukeutumisessa apua. Olkoon sitten vaikka 16v.!

Ja vaikka lapsi kiukuttelisi yms. aikuinen käyttäytyköön silti aikuismaisesti. Ei ole ammattimaisesta hoitajasta kyse, jos ei osaa ottaa uhmaikäisen kiukkua vastaan. JOS tässä siitä oli kyse.

Luojan tähden mua ärsyttää tämän palstan jeesustelijat.

t. ei ap, vaan äiti, jonka 5-vuotias lapsi tarvitsee pukeutumisessa apua

Ja ap, anteeksi, jos pilasin sun ketjun...

Vierailija
15/22 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP kiittää asiallisesti vastanneita = ) niin minäkin ajattelen, että lapsien parissa työskentelevältä vaaditaan pitkää pinnaa, ymmärtämystä = ammattitaito.

Minua ei siis huolettanut lapseni pukeminen vaan TÄDIN HUONO KÄYTÖS LASTANI JA MINUA KOHTAAN!!!

Vierailija
16/22 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisimme tänään saaneet lukea aihe vapaalta miten järkyttävää on se, ettei lasten anneta rauhassa pukea itse, vaan autetaan väkisin vaikka lapsi ei halua ;)

Osuinko oikeaan? Uskon niin.

Tarhan täti ei mielestäni puhunut mitenkään rumasti, jos sanoi että aamulla pukeminen sujui hyvin mutta nyt ei sitten millään. Tottahan se varmaan oli, ja kyllä pk:sta annetaan negatiivistakin palautetta, esim. jos syöminen, pukeminen tai päiväunille meno on mennyt kiukutteluksi.

Vierailija
17/22 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei päiväkodissa ruveta yhtäkään lasta paapomaan. Jos lapsi ei pysy muiden lasten pukemisvauhdissa mukana, hän jää yksin sisälle pukemaan. Ei muiden lasten voi antaa odottaa ulkovaatteet päällään vain siksi, että sinun lapsesi ei osaa normaalitasoisia asioita. Mielestäni hoitajan ei olisi kuulunut tiuskia asiasta, vaan selittää aivan normaalisti, mikä on tilanne. Näin toimin itsekin työpaikallani.

Valitettava tosiasia kuitenkin on, että päiväkodissa lasten tulee kyetä kulkemaan ryhmän mukana ja pysyä samassa tahdissa kuin muut lapset. Hoitajia on ryhmissä niin vähän, että erityiskohtelua ei ole mahdollista antaa yhdellekään lapselle vaan kaikki ovat samanarvoisia ja heitä kohdellaan samoin. Mikäli lapsesi ei vieläkään osaa selviytyä pukemisesta itse, kannattaisi joko harjoitella sitä erittäin paljon kotona ja lopettaa lapsen kohteleminen vauvana tai siirtää lapsi kotihoitoon. Sinä olet se, joka on päävastuussa lapsesi kehityksestä, eivät hoitajat.

Vierailija
18/22 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos hoitajiksi kelpais vain ihmiset, jotka jaksaa KOSKAAN hermostumatta ja kyllästymättä hoitaa uhmaikäsiä päivästä toiseen vuosikausia, niin eipä olis montaa tarhaa Suomessa toiminnassa.

Olisit ehkä sinäkin AP joutunut tappelemaan ne vaatteet sen uhmaikäsen päälle ihan itse ja monta vuotta joka ikunen päivä.

Hoitajien pitää toki olla ammattimaisia, mutta he tekevät työtään koko persoonallaan ja on aivan inhimillistä joskus hermostua uhmaikäisten vetkuiluun. Ei lapsillekaan ole hyväksi kasvaa robottien kanssa, jotka aina hermostumatta ottavat vastaan aivan mitä vaan. Kuvailemasi hoitajan käytös kuulosti minusta aivan normaalilta ihmisen käytökseltä.

Just tuollaiset ihmiset kuin AP, joista ei itsestään ole kasvattamaan paria mukulaa, vaativat aivan yli-ihmis käytöstä lastenhoitajilta. Mene ittees AP, äläkä viitsi pilata toisten ihmisten työniloa turhalla valittamisella. Se sun uhmaikäises ei tosiaan mitenkään traumatisoidu siitä, että joku hermostuu hänen kiukkuiluunsa, jos häntä ei fyysisesti pahoinpidellä eikä huudeta asiattomia jne.

Vierailija
19/22 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En silti ole sitä mieltä etteikö lastapitäisi tarvittaessa auttaa pukeutumisessa.

Vierailija
20/22 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään tarjoan oikeasti kodinomaista ja ennenkaikkea yksilöllistä hoitoa useammalle pienelle murulle=) Ja minä autan pukeutumisessa vaikka 5-vuotiasta, jos hän sitä tarvitsee tai jos on sattunut känkkäränkkäpäivä. Tämä aihe ja monta monta muuta olivat syitä siihen, miksi halusin pois päiväkotityöstä. En halunnut hoitaa lapsia yhtenä ryhmänä vaan yksilöllisesti jokaisen oman tason ja kehityksen mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän