Mies on huolissaan minusta. Minulla tuli joku pieni oikosulku. Otin vahingossa tulikuuman uunivuuan käteen ilman kintaita.
Olen perusterve 56 vuotias nainen ja ruoka oli uunissa.
Ajatuksissani avasin uuninluukun ja otin käsilläni kiinni vuuasta, joka tietysti irtosi otteestani pudoten ja parkaisin.
Mies näki tilanteen.
Hän jauhaa nyt jotain alkavaa dementtia juttua. No ei todellakaan ole, olen täysin työssä käyvä ihminen, joka nyt ajstuksissaan vain unohti ottaa ne kintaat käteen.
Voin vakuuttaa, ettei käy toisten. On sen tasoisest palovammat käsissä.
Kerkesin ottaa vuuasta täyden otteen, ennen, kuin tunsin poltteen.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Jatkan miehesi on oikeassa. Tuo että pitää suojata kädet kuumalta on jokaiselle alitajuntainen. Sitä ei unohda edes stressitilanteissa. Nyt unohdit ja se on merkki muistisairaudesta.
Kyllä voi unohtua, itselle oli lähellä käydä sama ja olen 34. Stressitasot olivat erittäin korkealla tuolloin.
Vierailija kirjoitti:
No ei pahasti mitään muuta, mutta kerran mies sanoi minulle, että moikka lähden nyt, niin aloin taputtamaan. Tajusin heti perään, että tuossa kohtaan ei kuulu niin tehdä, mutta mies huomasi sen jo. Menin noloksi. Olin silloinkin väsynyt ja stressaanunut. Myös ajatuksissa.
Ap
No tuo on nyt ihan harmittoman kuuloinen aivopieru, mutta tuo uunijuttu ei enää ole.
Sh
Höpö höpö kaikille kauhukuvien maalailijoille. Itse kerran parikymppisenä päätin kokeilla paljaalla kädellä onko hetki sitten käytetty valurautainen liesi vielä kuuma. Olihan se, ja koko kämmen sitten rakoilla. Aivosairautta minulla ei vieläkään, yli 20 vuotta myöhemmin ole. Olen kyllä hajamielisyyteen taipuvainen etenkin silloin, jos olen erityisen stressaantunut tai ajatuksissani ja silloin voi tulla kummallisia aivopieruja ja black outeja. Tuo on kuitenkin pahin minulle sattunut kommellus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä pääsee ainakin työterveyden kautta muistitesteihin tarvittaessa. Suosittelisin niissä käyntiä niin saisit varmuuden asiasta. Miehesi välittää sinusta selvästi, kun on huolissaan. Se on hyvä merkki.
No mihinkään tuollaiseen edes rupea. Minä tiedän, että se on turhaa. Laittakaa minulle muistitesti tänne niin vastailen. Katsotaan kuinka hyvin menee.
Ap
Kylläpä tulee taas melko tukevaa paskaa. Kysele ja vastaile itsesi kanssa.
Aika monella teinillä on ilmeisesti dementia. Melkein joka viikko joku yrittää ottaa uunista pellin tai vuoan paljain käsin.
t. Kotitalouden opettaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä pääsee ainakin työterveyden kautta muistitesteihin tarvittaessa. Suosittelisin niissä käyntiä niin saisit varmuuden asiasta. Miehesi välittää sinusta selvästi, kun on huolissaan. Se on hyvä merkki.
No mihinkään tuollaiseen edes rupea. Minä tiedän, että se on turhaa. Laittakaa minulle muistitesti tänne niin vastailen. Katsotaan kuinka hyvin menee.
Ap
Kokeile ihan vaan erä muistipeliä. Jos joudut kurkkimaan ja sähläämään, niin muistitesteihin vaan.
Tätä käy kaikille kun on stressiä. Hammasharja jääkaapissa, puhelin pakastimessa, kaikki ei edes tulonyt mieleen. Miehelle kävi sama kun sulle pari vuotta sitten. Parikymppisenä unohdin miten päin rahat on kassalaatikossa.
Helpottaa kun saat stressiä pois.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys jäi kuitenkin pois. Eli eikö tämä mene ihan väsymyksen piikkiin?
Ap
Itsellä ainakin meni.Kävi samoin mutta en polttanut pahasti.Oli pitkään jatkunut stressi ja univaikeudet.Eli aivosumua.
Nyt sun olisi hyvä hiljentää tahtia omalla tavallasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei pahasti mitään muuta, mutta kerran mies sanoi minulle, että moikka lähden nyt, niin aloin taputtamaan. Tajusin heti perään, että tuossa kohtaan ei kuulu niin tehdä, mutta mies huomasi sen jo. Menin noloksi. Olin silloinkin väsynyt ja stressaanunut. Myös ajatuksissa.
Ap
No tuo on nyt ihan harmittoman kuuloinen aivopieru, mutta tuo uunijuttu ei enää ole.
Sh
Minusta nimenomaan tuo jälkimmäinen kuulostaa vakavemmalta :0.
Uunijuttu on ok mutta tuo taputus ei. Hui kauhea 🙄
Tuo uuni sattumus on ihan normaalia vielä.
Mutta taputtaminen ei todellakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan miehesi on oikeassa. Tuo että pitää suojata kädet kuumalta on jokaiselle alitajuntainen. Sitä ei unohda edes stressitilanteissa. Nyt unohdit ja se on merkki muistisairaudesta.
Kyllä voi unohtua, itselle oli lähellä käydä sama ja olen 34. Stressitasot olivat erittäin korkealla tuolloin.
Jos ottaa vuokaa uunista, niin se lämpöaistimus tuntuu jo ennen kuin kosket vuokaan. Kädet ovat uunin sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyseessä oli siis ajatussumu, ajattelin, että jotain joudun tekemään ja taputtaminen tuli automaationa. Olin samana päivänä ollut katsomassa näytelmää ja joutunut taputtamaan jatkuvasti.
Ap
Palaneilla käsillä ei taputeta vaan lähes huudetaan tuskasta ja syöksytään upottamaan jääkylmään veteen.
Sattuuhan sitä pikku katkoksia kaikille. Jos usein sattuu, niin voi huolestua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyseessä oli siis ajatussumu, ajattelin, että jotain joudun tekemään ja taputtaminen tuli automaationa. Olin samana päivänä ollut katsomassa näytelmää ja joutunut taputtamaan jatkuvasti.
Ap
Palaneilla käsillä ei taputeta vaan lähes huudetaan tuskasta ja syöksytään upottamaan jääkylmään veteen.
Tämä olikin vanha tapahtuma. Ennen uunia.
Ap
Äidilleni kävi kerran niin että hän alkoi tehdä kakkua, otti sähkövatkaimen terät käteensä ja työnsi yhden niistä suoraan keittiössä olevan jatkojohdon yhteen pistorasiaan. Sai melkoisen sähköiskun. Hänen siis tietysti piti laittaa ne terät vatkaimeen mutta tuli joku älytön kämmi. Hänkin oli silloin tosi stressaavassa elämäntilanteessa.
Tästä on nyt oli 40 vuotta, hän on 84 eikä mitään muistisairauden oireita. Joskus nuo ovat ihan vaan puhtaasti ajatuskatkoja jotka eivät indikoi sen pahempaa.
Ap, et varmaan dementikkona muista, mutta olet ennenkin tehnyt tämän aloituksen. Kerran jätit patalapun uuniin ja oli vähällä ettei koko talo palanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ottaa vuokaa uunista, niin se lämpöaistimus tuntuu jo ennen kuin kosket vuokaan. Kädet ovat uunin sisällä.
Stressaantunut ihminen on yllättävän nopea liikkeissään, ei sellainen jää fiilistelemään lämmintä ilmaa, vaan iskee kätensä vuokaan kuin sika limppuun 🐷
Yksi muistisairauden oire on sairaudentunnottomuus. Läheiset huomaavat, että ongelmia on, mutta itse kieltää asian. Sinuna menisin tutkimuksiin. Jos kaikki on kunnossa, niin ok.
Miksi ? Noin voi käydä nuoremmillekin, minulle on käynyt eikä vain kerran. Olen myös ottanut silitysraudan johdon seinästä ja samantin kokeillut joko jäähtyi, ei ollut jäähtynyt.