Työvoiman riisto levisi metsänistutuksiinkin
Syrjintä | Ulkomaalaiset istuttavat Suomen metsiä alle neljän euron tuntipalkalla riisto kohdistuu myös ukrainalaisiin: https://www.hs.fi/talous/art-2000010273670.html
Kun tilanne on nyt jo näin huono, se hallituksen pääyöksillä vain sinetöidään! Mikä on nuorten tulevaisuus Suomessa?! Jos ei suostu riistopalkkoihin, joutuu ikuiseksi ajoiksi työttömäksi?!!
Kommentit (62)
Työnantajan toimittamien työsopimusten perusteella havaitsin, että työntekijän X työsopimuksessa on sovittu kuukausipalkasta 1 548 euroa ja työntekijän Y työsopimuksessa on sovittu kuukausipalkasta 654 euroa, Laakkonen kirjoittaa.
Ensimmäinen palkka oli 19 prosenttia ja toinen jopa 66 prosenttia alle työehtosopimuksen mukaisen kuukausipalkan. Työterveyshuoltoa ei ollut.
Istuttakaa itse metsänne. Ei ole vaikeaa, entiseen aikaan oli koululaisten kesätyö.
Eikö edellisen ketjun kommentit kelvanneet?
Vierailija kirjoitti:
Istuttakaa itse metsänne. Ei ole vaikeaa, entiseen aikaan oli koululaisten kesätyö.
Juuri näin
Kahdeksan tunnin työpäivässä pystyy istuttamaan noin 1300 tainta. Yrittäjän esittämien lukujen mukaan nämä työntekijät olisivat yltäneet lähes 5000 taimen keskiarvoon.
Pidän todennäköisenä, että työntekijät ovat tehneet pidempää työpäivää ja työviikkoa, ylitarkastaja Laakkonen päätteli.
Arvio vähän alle neljän euron tuntipalkasta voi siis sekin olla yläkanttiin.
Törkeää. Tosin itse olen istuttanut päiväkausia tyttäreni metsäalaa ruokapalkalla.
Tätä paikallista sopimista ek haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Ensi kesänä istutan lasten kanssa pari hehtaaria.
T: nimim. Assburger
ULKOMAISEN työvoiman hyväksikäyttö on yleistynyt Suomessa 2000-luvulla. Kuviot ovat usein samankaltaisia: on pitkiä alihankintaketjuja ja niiden päissä haavoittuvassa asemassa olevia ihmisiä, jotka eivät osaa oikeuksiensa perään kysellä."
Mutta eihän tämä palkkojen polkumyynti keskity vain ulkomaalaisiin. Pakkoyrittäjyys kuten Woltit jne ja nollasopparit sekä muu ovat vuosikausia olleet todellisuutta. Mihin tämä maa on menossa?
Vierailija kirjoitti:
Törkeää. Tosin itse olen istuttanut päiväkausia tyttäreni metsäalaa ruokapalkalla.
Minua kusetettiin lapsena sokerijuurikkaan harvennuksessa. Liiton paksuja pamppuja ei kiinnostanut ahdinkoni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensi kesänä istutan lasten kanssa pari hehtaaria.
T: nimim. Assburger
Tässä on kyseessä Tornator eli iso yhtiö!
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelitko että Tornatorin tai Metsähallituksen johtajat itse menevät. Nämä kaksi ovat ainakin käyttäneet alipalkattuja Virolaisia jo pitempään metsänhoitoon.
Todennäköisesti nuo orjat työskentelevät sijoitusyhtiöiden ja valtion hakkuilla. Hirveitä aukkoja ovat hakkauttaneet viimeaikoina.
Vatsinkin valtio.
Hyvin näyttää suomalaisilta orjuuttaminen sujuvan! Vai onko se vaan järkyttävää kun se tapahtuu kotimaassa. Ette te välitä mistä se teidän ostama kaikki liian halpa tavara tulee ja kuinka vähän sille lapsuutensa menettäneelle lapsiammattilaiselle maksetaan. Suomalaiset on oksettavia!
Tämä selvisi, kun HS luki työsuojeluviranomaisten tuoreita raportteja metsäalalta. Esiin tuli monenlaista väärinkäytöstä: räikeää alipalkkausta, valeyrittäjyyttä, maksamattomia lisiä, liian alhaisia palkkaluokkia, työoikeuden puutetta, hurjia työaikoja, olematonta työterveyttä ja työturvallisuuden rikkeitä
LIEKSAN istutustyömaan tilaaja oli suuri suomalainen metsäyhtiö Tornator. Työntekijät olivat Ukrainasta ja Uzbekistanista, ja heitä työllisti Viroon rekisteröity yritys Forest Care OÜ.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti nuo orjat työskentelevät sijoitusyhtiöiden ja valtion hakkuilla. Hirveitä aukkoja ovat hakkauttaneet viimeaikoina.
Vatsinkin valtio.
Tuossahan jo tulikin vastauksia...
Vierailija kirjoitti:
Tämä selvisi, kun HS luki työsuojeluviranomaisten tuoreita raportteja metsäalalta. Esiin tuli monenlaista väärinkäytöstä: räikeää alipalkkausta, valeyrittäjyyttä, maksamattomia lisiä, liian alhaisia palkkaluokkia, työoikeuden puutetta, hurjia työaikoja, olematonta työterveyttä ja työturvallisuuden rikkeitä
LIEKSAN istutustyömaan tilaaja oli suuri suomalainen metsäyhtiö Tornator. Työntekijät olivat Ukrainasta ja Uzbekistanista, ja heitä työllisti Viroon rekisteröity yritys Forest Care OÜ.
Eihän Forest Care OÜ ole Tornatorin omistuksessa edes bulvaanin kautta?
Persujenkin moni valtuutettu halusi twitterissä korvata lakkoilijat näillä 4e/tunti työntekijöillä kun tekevät työnsä mukisematta. Sellainen "työväen" puolue.
Tämä on vain YKSI esimerkki räikeistä työehdoista. Isoja mätäpaiseita on pitkään ollut ja toistuvasti rakennusala, ravintola-ala ja vihannes- ja marjabisnes. Jostain syystä, mistä?!, tätä ei saada kuriin. Entä siivousala? Ei ole sattumaa, että tietyillä aloilla on paljon ulkomaalsistaustaisia työntekijöitä. Kyse on lähtökohtaisesti jo alipalkkauksesta.
Se on tilaajassa se vika. Ihan sama ilmiö kun ostat lapsityöllä tehtyjä vaatteita Kiinasta