Miksi ihmiset pukeutuu nukkavierusti Helsingissä?
Kaikenlaista sukankuluttajaa kävelee vastaan mitä huonommissa pukineissa. Kaupungissa on vaatevalikoimaa, mutta hiippaillaan mitä kauhtuneimmissa räteissä pitkin kaunista Esplanadia ydinkeskustassa.
T. Vieraspaikkakuntalainen susirajalta pohjoiseen
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ihmisillä ei yksinkertaisesti ole varaa ostaa paljoa vaatteita. Peruseläminen kun on koko ajan kalliimpaa. Suurin osa suomalaisista tienaa bruttona alle 3000 euroa. Ja paljon on myös meitä joiden bruttotulot on 2000 euroa. Ja varsinkin yksin asuminen on kallista. Matalilla tuloilla ei saa asuntolainaa, niin ainoa vaihtoehto on asua kalliisti vuokralla. Onhan se hurjaa maksaa 30 neliön yksiöstä lähemmäs 700 euroa vuokraa. Mutta minkäs teet. Joku näsäviisas todennäköisesti toteaa, että olisiko kannattanut opiskella. Eivät ymmärrä, että kaikilla ei ole päätä siihen.
Eikä varaa...
No eihän kauniisti pukeutuminen mitään rahaa vaadi. Itse ostan vaatteeni suunnilleen pääosin Lidlistä ja Prismasta. Silti ihmiset pitää mua hyvin pukeutuneena. Kai se sitten vaatii silmää. Ärsyttää, että kauniisti pukeutumista pidetään jonain tyhjäpäisyytenä. Sehän on ihan vaan fiksua pukeutua puhtaisiin ja tyylikkäisiin vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Joo mietin kans samaa, koska itse asuin 2000-luvun alussa Helsingissä ja silloin ihmiset vielä pukeutui siellä hyvin. Nykyisin ei enää. Ja jos tulee jostain ulkomaalaisesta pääkaupungista, niin ero on päätä huimaava. Jossain Tukholmassa, Köpiksessä ja Tallinnassa pääkaupunkilaiset pukeutuu todella kauniisti. Helsingissä on vain jotain harmaita collegehousuja. Mitä tässä 20 vuoden aikana on tapahtunut?
Liian siistinä saa epätoivottavaa huomiota. Enää ei voi istua edes Espan puistossa, on mentävä kuin takapuoli olisi tulessa. Muuten on joku iholla kiinni. Tämä muuttui 2000-luvun alussa, omakin tyyli muuttui huonommaksi koska se on selviytymiskeino. Tyylikkäänä olet maalitaulu.
En ole helsinkiläinen, eli asun halvemmalla alueella, mutta katson kuitenkin tarkkaan mitä ostan ja milloin. Periaatteeni on, jos entinen vaate on ehjä, se kelpaa. Muotia en seuraa.
Urbaanien vihervassareiden muotia:
-Kodittoman löysä oversize villapipo 500€
-Vanhan denan pussukkamallinen ruskea nahkarotsi second hand 200€,
-Rumat levikset jotka korostaa mahaa 80's style 400€
-Jotkut sotaorvon kengät.
-Ainiin ja fjällräven reppu.
-Tukka sotkussa, meikki erittäin luonnollinen.
Luulen että tätä muotisuuntausta ajavat arvot: androgyyniys (tasa-arvo, woketus), ekologisuus, vassarius (älä näytä rikkaalta).
Vierailija kirjoitti:
Joo mietin kans samaa, koska itse asuin 2000-luvun alussa Helsingissä ja silloin ihmiset vielä pukeutui siellä hyvin. Nykyisin ei enää. Ja jos tulee jostain ulkomaalaisesta pääkaupungista, niin ero on päätä huimaava. Jossain Tukholmassa, Köpiksessä ja Tallinnassa pääkaupunkilaiset pukeutuu todella kauniisti. Helsingissä on vain jotain harmaita collegehousuja. Mitä tässä 20 vuoden aikana on tapahtunut?
Hmm, eläissäni en ole liikkunut ulkona jossain collegehousuissa, enkä shortseissa.
Vierailija kirjoitti:
Eikä varaa...
No eihän kauniisti pukeutuminen mitään rahaa vaadi. Itse ostan vaatteeni suunnilleen pääosin Lidlistä ja Prismasta. Silti ihmiset pitää mua hyvin pukeutuneena. Kai se sitten vaatii silmää. Ärsyttää, että kauniisti pukeutumista pidetään jonain tyhjäpäisyytenä. Sehän on ihan vaan fiksua pukeutua puhtaisiin ja tyylikkäisiin vaatteisiin.
Svetisismi/englisismi, Po. On vain fiksua pukeutua puhtaisiin ja tyylikkäisiin vaatteisiin.
Maalaisten touhuja laittaa pyhävaatteet päälle, kun lähetään kaupunkiin.
Vierailija kirjoitti:
Urbaanien vihervassareiden muotia:
-Kodittoman löysä oversize villapipo 500€
-Vanhan denan pussukkamallinen ruskea nahkarotsi second hand 200€,
-Rumat levikset jotka korostaa mahaa 80's style 400€
-Jotkut sotaorvon kengät.
-Ainiin ja fjällräven reppu.
-Tukka sotkussa, meikki erittäin luonnollinen.
Luulen että tätä muotisuuntausta ajavat arvot: androgyyniys (tasa-arvo, woketus), ekologisuus, vassarius (älä näytä rikkaalta).
Hmm, vuosikymmeniä olen äänestänyt vihreitä ja mitään noista en edes omista. Minut näet kadulla joko suorissa housuissa tai farkuissa, harmaassa villakangastakissa, kaulassa takin päällä yksivärinen paksu huivi, jos kylmempää valkoinen villainen päähine, jossa helmiä koristeena. Jalassa musta nilkkurit, paitsi jos on liukasta ice-bugit. Nahkainen pienehkö viime vuonna ostettu olkalaukku. Tukan pesen aamulla, jos lähden ihmisten ilmoille, ja kampaan aina kun tulen tuulesta ja tuiskusta sisään.. Kelpaaako?
Sana nukka on helppo ymmärtää, mutta mikä on vieru? Ennen sanottiin että joku asia menee "päin prinkkalaa". Mikä on Prinkkala? Prikka on helpompi.
Vierailija kirjoitti:
Hesassa rahat menee ylihinnoiteltuohin asuntoihin. Noilla ihmisillä on äärimmäisen harvoin edes kodinhoitohuonetta.
Monella pyykkiteline sohvan vieressä, kuin alempisäätyisillä.
Alempisäätyisillä😂😂😂.
Onneksi minulla on aatelijuuret, vaikkapa ei titteliä.
Taitaa tämän päivän muoti näyttää sellaiselta. Laatikkomaisia, yli-isoja ja liian lyhyitä, mutta leveitä. Vaikeuksia itsekkin tuttua siihen. Ja secondhand on päivän muoti myös. Ne pusakat on oikeasti 80-luvulta yms. Kyllä se muoti siitä leviää muuallekin.
Mutta meillä onkin rahaa ostaa. Ja kyllä se muoti tännekin kantautuu. Onhan somet ja nettimyymälät.