Miksi ihmiset pukeutuu nukkavierusti Helsingissä?
Kaikenlaista sukankuluttajaa kävelee vastaan mitä huonommissa pukineissa. Kaupungissa on vaatevalikoimaa, mutta hiippaillaan mitä kauhtuneimmissa räteissä pitkin kaunista Esplanadia ydinkeskustassa.
T. Vieraspaikkakuntalainen susirajalta pohjoiseen
Kommentit (52)
En itse ainakaan viihdy sellaisten ihmisten seurassa, jotka vaatteillaan koreilee. Se kertoo henkisestä köyhyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Kauppoissakaan ei ole kivoja ja kauniita vaatteita. Samoja värittömiä lumppuja ja jos painaa enempi kuin 70kg ei ole niitäkään. Kenellä on edes rahaa ostaa vaatteita kun ei ole rahaa ostaa edes ruokaa.
Millainen nainen painaa yli 70 kg? Lol
Vierailija kirjoitti:
No maalaiset nyt ovat varsinaisia näkyjä "muodikkaissa" vaatteissaan ja etenkin hiuksissaan. Hyvät hykkyrät.
Det är rätt kul med "liten stad mode". I dem vågar affären (finns knappast två) ta in lite mera vågade modeller och färger då de känner sina kunder till namnen. Jag har alltid gillat det.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa olla tyylikäs, kun pitää olla rento. Ei saa pönöttää. Siksi paskaiset farkut tai verkkarit vaan. Ja lenkkarit.
No hyh hyh..
Ensin kävelen bussipysäkille 10min, sitten bussilla kaupunkiin ja taas kävelyä 15min. Lämmintä, mukavaa ja sellaista, jonka nuhjuuntuminen ei haittaa. Tässä mun perusteet pukeutumiselle.
Tavallisissa vaatteissa ei erotu eikä siten ole niin suuri riski joutua ryöstetyksi. Toppatakki päällä tarkenee ja pipo suojaa päätä viimalta..kuomat jalassa pysyy pystyssä polannejäälläkin. Käytännöllinen pukeutuminen on must tuulisessa ja koleassa pääkaupungissa.
Yleensä ihmiset pistävät ylleen sitä mitä heillä on. Kunhan on sääkeliin sopivat kuteet,kaikki muu on extraa.
Vierailija kirjoitti:
Ai miksikö? Miksi edes kysyt? Koska meitä alle 3000 tienaavia on täällä aika paljon ja asuminen lohkaisee tuloista niin ison osan, etten itsekään ole vuosikausiin ostanut muita kuin käytettyjä vaatteita.
En myöskään käy esim kampaajalla.
Nipistän ulkonäköön liittyvistä turhakkeista ja sijoitan järkevämpään. En varmasti ole ainoa.
Voi ku tienaiski edes sen 2000 tai edes 1000 e. Mutku ei. Asun Tampereella ja lääkäri oli kirjoittanut omakantaan että näytin homssuiselta vaikka mulla oli täysin puhtaat ja ehjät vaatteet. Halvat tietty oli... Hyvähän se on rikkaiden arvostella.
Kokoomus ja Persut nyhtää solidaarisuuden nimissä rahat meltä niin ei ole varaa uusiin vaatteisiin. Oikeastaan ei ole mihinkään varaa. Toisin kuin kokoomus ja keskikalja antavat ymmärtää.
Koska ihmisillä ei yksinkertaisesti ole varaa ostaa paljoa vaatteita. Peruseläminen kun on koko ajan kalliimpaa. Suurin osa suomalaisista tienaa bruttona alle 3000 euroa. Ja paljon on myös meitä joiden bruttotulot on 2000 euroa. Ja varsinkin yksin asuminen on kallista. Matalilla tuloilla ei saa asuntolainaa, niin ainoa vaihtoehto on asua kalliisti vuokralla. Onhan se hurjaa maksaa 30 neliön yksiöstä lähemmäs 700 euroa vuokraa. Mutta minkäs teet. Joku näsäviisas todennäköisesti toteaa, että olisiko kannattanut opiskella. Eivät ymmärrä, että kaikilla ei ole päätä siihen.
Vierailija kirjoitti:
Koska ihmisillä ei yksinkertaisesti ole varaa ostaa paljoa vaatteita. Peruseläminen kun on koko ajan kalliimpaa. Suurin osa suomalaisista tienaa bruttona alle 3000 euroa. Ja paljon on myös meitä joiden bruttotulot on 2000 euroa. Ja varsinkin yksin asuminen on kallista. Matalilla tuloilla ei saa asuntolainaa, niin ainoa vaihtoehto on asua kalliisti vuokralla. Onhan se hurjaa maksaa 30 neliön yksiöstä lähemmäs 700 euroa vuokraa. Mutta minkäs teet. Joku näsäviisas todennäköisesti toteaa, että olisiko kannattanut opiskella. Eivät ymmärrä, että kaikilla ei ole päätä siihen.
Eikä varaa...
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ihmiset ylipäätään pukeutuvat yleensä huonosti, mutta pikkukaupungeissa/maalla asiat vasta huonosti ovatkin. Helsinkiläisenä ihan tavallisesti pukeutuvana tunnen joskus itseni miltei elokuvatähdeksi, kun astelen johonkin tuppukylään.
Eli asuusteesi sisältää myös ylioppilaslakin?
Yleensä suurimmissa kaupungeissa minäkin olen nähnyt mitä kaameampia rätti virityksiä.
Ai, onko Helsingistäkin tullut RYYSYLANDIA. Täällä Tampereella se on ollut muotia koko ajan ja pahenee vaan. Täällä on järkyttävän näköisiä, epäsiistejä ihmisiä kaupunki pullollaan.
Kävin usein 90-luvulla ja 2000 luvun alussa Helsingissä ostoksilla, näin siellä paljon tyylikkäitä ihmisiä, mutta näitä muualta tulleita epäsiistejä kaapulaisia ei pyörinyt siellä. Helsinki oli itseasiassa 90-luvulla ihan miellyttävä paikka käydä ostoksilla, ei ollut kerjäläisiä eikä rääsyläisiä, nämä kaikki tulivat EU:n myötä, EU ei tuonut mielestäni mitään hyvää.
Nythän Suomessa syöpäläiset viihtyy ja ihmisiltä ryöstetään vaatteet päältä. Nykyään kun haluan käydä ostoksilla, lennän vaikkapa Sveitsin Geneveen, siellä ei näy rääsyläisiä eikä kaapulaisia.
Ai niin Helsinki, sitä se teettää kun olette äänestäneet näitä Vihreitä maailmanhalaajia sinne kaupungin johtoon. Tykkäävät ilmeisesti näistä rääsyläisistä kaupungin kuvassa.
Luulen, että osittain siksi, että monilla ei ole autoa. On vaikeampaa näyttää siistiltä kun pitää ottaa sää huomioon.
Itsekin olen tullut paljon rähjäisemmäksi kun luovuin autosta.
Vierailija kirjoitti:
Minä pukeudun vain lökäreihin ja tpaitaan. En poistu kotoa mihinkään, ruuatki toimitetaan mulle.
Jokaine saa tehä mitä haluaa, vaikka olla alasti keskellä kaupunkia.
Mutta kohta joudutkin oikeisiin töihin.
Susirajan jälkeen pukeudutaan vain nurkkapieruun
Vierailija kirjoitti:
Haluavat välttää ryöstetyksi joutumista?
Täähän se. Liian siistinä saa liikaa huomiota.
Joo mietin kans samaa, koska itse asuin 2000-luvun alussa Helsingissä ja silloin ihmiset vielä pukeutui siellä hyvin. Nykyisin ei enää. Ja jos tulee jostain ulkomaalaisesta pääkaupungista, niin ero on päätä huimaava. Jossain Tukholmassa, Köpiksessä ja Tallinnassa pääkaupunkilaiset pukeutuu todella kauniisti. Helsingissä on vain jotain harmaita collegehousuja. Mitä tässä 20 vuoden aikana on tapahtunut?
Ei saa olla tyylikäs, kun pitää olla rento. Ei saa pönöttää. Siksi paskaiset farkut tai verkkarit vaan. Ja lenkkarit.