Kuinka suuren osan asuminen vie nettotuloistasi?
Otsikossa kysymys. Toinen ketju innoitti pohtimaan asiaa.
Lasketaan asumiseen mukaan seuraavista ne mitä kenelläkin on: vuokra, asuntolainan lyhennys + korko, hoitovastike, mahdollinen rahoitusvastike, vesi, sähkö, autopaikka, kiinteistövero, jätehuolto. Saa lisätä jos jäi jotain olennaista mainitsematta.
Eli kuinka monta prosenttia noihin menee kuukaudessa nettotuloistasi?
Kommentit (41)
Aika tarkkaan 50%, jos ihan kaiken laskee. 132 neliön omakotitalo
20% tk eläkkeestäni. Rivitalossa asun
Vierailija kirjoitti:
20% tk eläkkeestäni. Rivitalossa asun
Sehän on ihan hyvin. Käyn töissä ja 1/4 menee. Lisäksi puolisolla suunnilleen saman verran.
Riippuu miten lasken tuloni yrittäjänä. Noin 5-10%. Velaton asunto.
25 % noihin. Mutta lisäksi talo on sen ikäinen, että alkaa tulemaan isompia remontteja, eli todellisuudessa menee paljon enemmän. Juuri valmistui isompi remontti, siihen meni kerralla kolmen kuukauden nettopalkka.
Olen kelan palkkalistoilla eli elämäntapatyötön, ei ole ollut huolta rahasta
Kolmannes, eli 1600e/kk. Toivottavasti korot lähtevät laskemaan tänä vuonna, niin tuo osuus pienenee.
Maksan vuoraa 1000e kuukaudessa, mutta saan korkotuloka takaisin 500e kuukaudessa (verot vähennetty). Sähkö js vesi sen 50e, Eli about 550e.
Miksikö vähennän korkotulot? No siksi että myin asuntoni ja ne rahat tässä tuota vuokraa maksaa korkojen kautta.
Vajaa 30% ja jos ottaa tuosta lainanlyhennyksen pois niin alle 10%, ehkä 7% paikkeilla.
N. 921€ on minun osuus, okt. Eli tuossa on laskettuna puolet lainasta korkoineen, vesi, sähkö, vakuutus. Oma nettotulo n. 2500€, yhteiset nettotulot n. 2000€. Puolison nettotulo samaa luokkaa minun kans. Puoliso maksaa autokulut.
Vajaat 4% perheen tuloista, kun lasketaan kiinteistövero, vakuutukset, sähkö, vesi, jätehuolto ja netti. Noihin menee keskimäärin n. 300€ kk, ja nettotulot puolison kanssa yhteensä on noin 8000€/kk (minulla 6000, puolisolla 2000€). Omakotitalo on oma ja velaton, eli lainonhoitokuluja, vuokraa tai vastiketta ei ole.
Tuo 300€/kk ei tietenkään kerro mistään mitään. 25 vuotta vanhassa omakotitalossa todelliset asumiskulut tulee remonteista. Talon ulkomaalaus on jo tilattu keväälle ja ilmanvaihtokanavien nuohouksen tilaan kohta. Noihin menee 7500€.
Ensi vuodelle on suunniteilla keittiön uusiminen. Tarjouksia ei ole vielä pyydetty, mutta karkea arvio tuosta on 30000€.
Seuraava huomattavan iso kuluerä on molempien kylppäreiden ja saunan totaalinen remontti. Tuo tehdään ehkä 5 vuoden sisään. Ennen sitä menee varmaankin aurinkopaneelit katolla ja muuta pienempää laittoa.
Eli meneehän sitä rahaa, mutta enpä nyt osaa sanoa mitään yhtä lukua. Omilla valinnoilla voi vaikuttaa paljon. Esim. jos iskee nuukuus tai rahapula, voi keittiöremontin tehdä vaikka 10000 eurolla. Mutta jos laatua haluaa, niin johan alkaa maksamaan.
Yhteenvetona siis sanon, että ap:n kysymykseen on aika mahdoton vastata. Asumiskulut on erittäin pienet tai erittäin suuret tai mitä hyvänsä siltä väliltä, riippuen siitä miten paljon haluamme asumiseen rahaa käyttää.
Ei ole haluamisesta kiinni. On pienet tulot niin on pakko asua edullisesti huonomaineisella alueella.
Noin 34 %, vastike, asuntolaina korkoineen, sähkö ja vesi. Euromääräinen summa 930 €. Omassa budjetissani lasken tuohon päälle asumiskuluiksi vielä vakuutukset, puhelimen ja netin, koska ne on käytännössä pakolliset tänä päivänä. Em. mukaan otettuna summa on 980 € eli noin 36 % tuloistani.
20 % laitan säästöön/sijoitukseen eli kulutukseen jää 44 % nettopalkasta. Olen tyytyväinen taloudelliseen tilanteeseeni.
70-80 % koska tulot vaihtelevat kuukausittain. Asun vuokralla.
Noin 50 %. Asumisoikeusasunto puolison kanssa, ei onneksi lainaa mutta törkeän kallis vastike, tuloina työmarkkinatuki ja asumistuki.