Onko terveydelle jotain vaikutusta, jos korvaa ruoanlaitossa voin oliiviöljyllä?
Onko tuolla jotain vaikutusta jos ruoanlaitossa korvaa voin oliiviöljyllä? Ja laittaa leivän päälle oivariinin sijaan joko hummusta tai ohuen siivun juustoa?
vaikuttaako veriarvoihin tai muuten terveyteen?
Kommentit (10)
No mä olen käyttänyt oliiviöljyä viimeiset 20 vuotta. Asun Italiassa. Ei täällä kukaan käytä voita. Katukuvassa ei ainakaan näy ylipainoisia niin kuin Suomessa.
Laskee kolesteroliarvoja, mikä vähentää sydän- ja verisuonitautien riskiä.
Rasva-arvoihin varmaan vaikuttaa kuten kolestseroliin, kyllähän voin voisi pitää herkkuna joskus. Itse tykkäämme nykyisin käyttää oliiviöljyä ruuan laitossa.
Margariinit ovat myrkkyä. Mieluummin kasviöljyjä, voita satunnaisesti. Suomessa tuputetaan margariinejä, vaikka ne ovat pahimpia.
Rypsi paistoon, jos se sopii elimistöllesi. Ja ei ole pakko paistaa liian kuumalla. Oliiviöljy ei sovi paistoon hyvin, ainakaan kuumalla. Leivonnasta ei tietoa sopisiko siihen.
Oliiviöljy on kaamean makuista. Ihan kuin imeskelisi lapasen peukaloa niin kuin pentuna.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/e6389a59-84a3-41ed-a1d5-a4c508547bab
Linnuille on terveysvaikutusta. Miljoonat pikkulinnut kuolevat oliiviöljyn takia. Oliiviöljy on pikkulintujen murhaa.
Vierailija kirjoitti:
No mä olen käyttänyt oliiviöljyä viimeiset 20 vuotta. Asun Italiassa. Ei täällä kukaan käytä voita. Katukuvassa ei ainakaan näy ylipainoisia niin kuin Suomessa.
Pohjois-Italiassa käytetään voita jopa enemmän kuin oliiviöljyä. Ei kyllä ole hirveästi ylipainoisia kun ihmiset ovat liikkuvia ja ruoka muuten laadukasta.
Itse käytän kumpaakin
Syövän ja verisuonisairauksien riskiä pienentää. Mutta en tiedä näkyykö se ulospäin vai sitten vasta kun se tauti tulee tai on tulematta keski-ikäisenä tai vanhempana.