Kuuluvatko oikeasti nämä sairaanhoitajat pienipalkkaisiin?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Pitää muistaa, että palkka on suhteellinen käsite. Heillä on kuitenkin 100 % täystyöllisyys melko mitättömällä koulutuksella. Siihen nähden palkko on hyvinkin suuri.
Mitä selität? Asiahan on juuri päinvastoin, eli palkan pitäisi olla isompi koska kysyntää on enemmän kuin tarjontaa.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajien palkassa taitaa suurin ongelma olla se, että vähän kaikki saavat samaa palkkaa, vaikka työtehtävät voivat olla hyvin erilaisia. Esimerkiksi teho-osastolla työskentelyyn kouluttautunut tai leikkaussalihoitaja ei tienaa kovin kummoisesti enemmän kuin joku ihan tavallinen sairaanhoitaja, joka tekee perushommia. Tähän minusta tarvittaisiin muutosta.
Mikä nyt sitten on tavallinen sairaanhoitaja. Sairaanhoitajan työ ei ole sen vaativampaa leikkurissa, kuin monessa muussa erikoissairaanhoidon paikassa. Erilaista vaan. Tiedän kokemuksesta. Olen ollut leikkurissa vuosia töissä aiemmin, sittemmin päädyin muutaman mutkan kautta vastasyntyneiden tehovalvontaan. En voi sanoa että mikään paikka missä itse olen ollut (sisältäen myös kuntouttavaa hoitoa) olisi ollut sen vaativampi osaamisen kannalta kuin joku toinen. Erilaisia vaan. Tietyllä tavalla on aina pitänyt aloittaa alusta ja oppia uudet jutut.
Minusta sairaanhoitajilla pitäisi olla parempi palkka.Alalle pitäisi saada riittävästi työntekijöitä ja kyllä palkalla on aika suuri merkitys siihen.
Vientivoittoinen palkkamalli tulee, koska hallitus ei halua neuvotella yhtään mistään ja joutuu siten säätämään lain. Ei tarvitse odottaa palkkojen nousevan hoitoalla, mutta eipä sinne ketään kohta haluakaan.Itse en menisi enkä suosittellut lapselleekaan.
Vierailija kirjoitti:
No kertokaapa ammatteja, missä tienataan saman verran ja pääsee helpommalla. Aina sitä toitotetaan, että ollaan lähdössä parempiin hommiin, mutta ei kerrota että minne.
Jaa. Mä olen kyllä lukenut tälläkin palstalla monesti, että hoitajat vaihtavat jopa huonommin palkattuihin töihin, ja ovat silti tyytyväisiä päätökseen. Ei taida olla pelkästään rahasta kyse, jos sitä työtä ei haluta tehdä mihinkään hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vientivoittoinen palkkamalli tulee, koska hallitus ei halua neuvotella yhtään mistään ja joutuu siten säätämään lain. Ei tarvitse odottaa palkkojen nousevan hoitoalla, mutta eipä sinne ketään kohta haluakaan.Itse en menisi enkä suosittellut lapselleekaan.
Tosi huono juttu kun hoitajatilanne on muutenkin mikä on. Tuo kyllä karkoittaa monet alalta. Varsinkin tekee alasta nykyistäkin huonommin houkuttelevan nuorille. Miksi hakea alalle, josta jo varmuudella on tiedossa että palkat laahavat aina jäljessä. Niinhän se toki muutenkin todennäköisesti menisi, mutta tämä uusi laki sitten sinetöi asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä sairaanhoitajan tai lähihoitajan koulutusta pitää ylistää kuin olisi kovinkin vaativa tutkinto? Ihan samalla tavalla muillakin aloilla on erityisosaamista ja vastuuta. Teitä vain vituttaa töissä, niin se siitä tekee vaativaa. Maksaisin mieluummin enemmän veroja, jotta hoitsut saisivat vitutuslisää kuin mukavaativan työn lisää. Lisäksi kamerat vuodeksi kuvaamaan työpaikoille, että mikä siitä tekee niin vihatun työn ja ne asiat (toiset työntekijät) korjataan.
En usko että muutat mielipidettäsi mihinkään kun tuolla asenteella olet liikkeellä, mutta terveydenhoitajana voin vastata että se että lukuisia kertoja jokaisessa työvuorossa joutuu tekemään päätöksiä joiden mennessä pieleen potilas voi vammautua tai kuolla käy pidemmän päälle aika kuormittavaksi. Siihen kun lisätään muut ongelmat eli jatkuva pula lääkäreistä, uhkailevat potilaat, raivoavat oma
Mikä on tämä kultakaivosala, jonne kaikki ovat vaihtamassa? Omalta alalta sh lähti liukkaasti takaisin sh hommiin, vaikka palkka olisi ollut pari sataa parempi.
Sairaanhoitajat eivät ole, mutta lähihoitajat ovat.
Vierailija kirjoitti:
Paska palkkainen ala ja raskas. En suosittele.
T.sh
lähihoitajana, ei sairaanhoitajana.
Tällä hetkellä en suosittele hoitajan paikkaa kenellekään, julkista terveyden hoitoa ajetaan alas niin että kohisee, kukaan ei tässä paskassa selviä täysipäisenä, oli palkka mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Oliko niin että vientivetoinen tulos jättää nämä palkkakuoppaan koska eivät sitten enää voi vaatia 15% palkankorotuksia.
Tehdään sairaanhoidosta vientituote ammattilaisiemme toimesta. Rahaa muista maista tännepäin. Problem solved. Aikuistenoikeesti viennin rahoilla julkisen palkat maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä en suosittele hoitajan paikkaa kenellekään, julkista terveyden hoitoa ajetaan alas niin että kohisee, kukaan ei tässä paskassa selviä täysipäisenä, oli palkka mikä tahansa.
Olen hyväkuntoinen puutarhuri. Palkka on kuukaudessa se noin 1200e kk. Jos tekee ylitöitä ja on noin 12h päivässä töissä, niin voi tienata 1500e kun verot on pois.
Onko niin että sairaanhoitajaksi ei kannata kouluttautua?
Minä haluaisin tuntuvat lisät kuukauden palkkoihin jotka eivät riitä edes 1000e vuokraan. Olen langanlaiha ja voimat ei riitä työhön enää. Paljon muualta tulleita joilla on samalaisia ajatuksia tomaatin poiminnan suhteen. Kesäisin ei yli 30 asteen helteillä ole lainmukaisia taukoja ja meno on tosi rankkaa.
Onko totta että hoitajajilla on muka rankkaa kun päivät on lähes yhtä pitkiä mutta siistiä sisätyötä ja ette edes hengästy ja ette saa sydämen rytmihäiriöitä lämpöhalvausoireista mitä tulee kesäkuumilla kasvihuoneissa ja tahtia valvotaan huutamalla
t. alanvaihto mielessä
.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajan peruspalkka, 2952 euroa, on alle suomalaisen keskipalkan, mutta koulutus on hyvinkin keskitason koulutus ja työ on vaativaa ja vastuullista. Ei voi sanoa pienipalkkaisiksi sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta suhteessa työn vaatimuksiin palkka ei ole oikeassa suhteessa. Suomessa on Länsi-Euroopan huonoimmat palkat sairaanhoitajilla. Moni tosiaan saa vain peruspalkkaa, koska sh ei esimerkiksi hoivapuolella tee yövuoroja, ja poliklinikat ja terveysasemat, missä sh:t pitävät vastaanottoja, eivät usein ole yöllä edes auki. Kolmivuorotyötä tekevät sairaanhoitajat ovat yleensä töissä sairaalan vuodeosastoilla, niissä palkka voi lisineen nousta yli 4000 euroon. Sairaaloiden vuodeosastoja on jatkuvasti vähennetty.
Suomi on myös niitä harvoja EU/ETA-maita, missä sairaanhoitaja tienaa alle maan keskipalkan. Vain Sveitsi on toinen, ja siellähän sairaanhoitajien työnkuva jämähtänyt jonnekin missä se oli Suomessa 1970-80-luvulla op
Käsittääkseni sairaanhoitaja on lääkärin assari, muutoinhan olisi lääkäri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajan peruspalkka, 2952 euroa, on alle suomalaisen keskipalkan, mutta koulutus on hyvinkin keskitason koulutus ja työ on vaativaa ja vastuullista. Ei voi sanoa pienipalkkaisiksi sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta suhteessa työn vaatimuksiin palkka ei ole oikeassa suhteessa. Suomessa on Länsi-Euroopan huonoimmat palkat sairaanhoitajilla. Moni tosiaan saa vain peruspalkkaa, koska sh ei esimerkiksi hoivapuolella tee yövuoroja, ja poliklinikat ja terveysasemat, missä sh:t pitävät vastaanottoja, eivät usein ole yöllä edes auki. Kolmivuorotyötä tekevät sairaanhoitajat ovat yleensä töissä sairaalan vuodeosastoilla, niissä palkka voi lisineen nousta yli 4000 euroon. Sairaaloiden vuodeosastoja on jatkuvasti vähennetty.
Suomi on myös niitä harvoja EU/ETA-maita, missä sairaanhoitaja tienaa alle maan keskipalkan. Vain Sveitsi on toinen, ja siellähän sairaanhoitajien työnkuva jämähtäny
Moni sairaanhoitaja on kokemukseltaan arvokkaampi kuin vasta ulostullut lääkäri. Ja silti palkka on matalampi
Vierailija kirjoitti:
T.sh
Ansiosidonnainen aiheuttaa sen. Tosi hyvä palkka suhteessa muihin hommiin. Roska-alan aatelia sanoisinko. Päivät on paikoitellen fyysisesti sellaisia että läskiä kertyy. Päivät on vain niin pitkiä ettei pääse harrastamaan mitään ja tulee tienattua suuria summia suhteessa koulutuseen, mutta menettää vapaa-ajan täysin. Eli ei kehity ihmisenä sellaisena kuin itse haluaisi, vaan kuten asiaakkaat päättää sinun kehittyväm ja myötäilevän. Toiset syntyy tähän. Keskimmäiset sisarukset ovat luontaisia hoitajia.
Sairaanhoitaja voi kouluttautua lääkäriksi. Mikä estää. Kokemuksella varmaan hyvinkin helposti ja nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hyväkuntoinen puutarhuri. Palkka on kuukaudessa se noin 1200e kk. Jos tekee ylitöitä ja on noin 12h päivässä töissä, niin voi tienata 1500e kun verot on pois.
Minä haluaisin tuntuvat lisät kuukauden palkkoihin jotka eivät riitä edes 1000e vuokraan. Olen langanlaiha ja voimat ei riitä työhön enää. Paljon muualta tulleita joilla on samalaisia ajatuksia tomaatin poiminnan suhteen. Kesäisin ei yli 30 asteen helteillä ole lainmukaisia taukoja ja meno on tosi rankkaa.
Onko totta että hoitajajilla on muka rankkaa kun päivät on lähes yhtä pitkiä mutta siistiä sisätyötä ja ette edes hengästy
No sun tapauksessa ehkä sitten kannattaa. Jos siis muita vaihtoehtoja ei ole, kuin jatkaa puutarhurina tai lähteä hoitoalalle. En kyllä ymmärrä miksi et valitsisi jotain ihan muuta, kun jokatapuksessa joudut opiskelemaan jos vaihdat alaa, mutta sulla on varmaan syysi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko totta että hoitajajilla on muka rankkaa kun päivät on lähes yhtä pitkiä mutta siistiä sisätyötä ja ette edes hengästy.
No kyllä puutarhurin työn voittaa varmana joka ikinen toinen työ. Jos rytmihäiriöistä ja hengästymisestä haluat eroon niin silloin ainakaan sairaanhoitajan kolmivuorotyö ei ole sinua varten. Sitä on niin helppo sanoa, että ette edes hengästy jne. jos ei ole mitään hajua mitä se työ on. Riippuu tietysti työyksiköstä. Itse rakastan omaa sairaanhoitajan työtäni ja palkkakin on riittävä, mutta minua vaan ärsyttää se että ihmiset luulevat tietävänsä kaiken siitä.
Vierailija kirjoitti:
No onko brutto n.2875.60 euroa vähän vai paljon? Päivätyö, ei vuorolisiä tule tuonon päälle. Verot tietysti menee tuosta. 20 vuotta työkokemusta.
Tää on aikalailla eurolleen sama minkä saan teollisuuudessa. Haittalisät / juhlapyhät, sunnutait päälle ja sopivasti ylitöitä vuosiansiot on 60-70k€. Vuosi eli n 5-6000€/kk. Monesti näissä keskusteluissa jumitaan vaan peruspalkkaan vaikka vuosiansiot kertoisi enemmän.
Ex puoliso oli lähihoitaja +10v kokemuksella. Kk palkka pelkköää aamua tekemällä vuositasolla 3000€. En pitäisi huonona.
T.sh