Millaisia tutkimuksia miehelle tehdään lapsettomuustutkimuksen ekalla käynnillä?
Saatiin lähete naistent. polille vaikka mies ei ole käynyt lääkärissä vielä ollenkaan. Itse kävin. Haastatellaanko paria yhdessä vai erikseen? Kokemukset helpottaisi vähän tätä jännitystä.
Kommentit (4)
Moikka!
Meillä oli otettu jo spermanäyte yksityisellä puolella kun päästiin julkisen puolen ensikäynnille. Kuten edellinen kirjoitaa, haastattelut tehdään molemmille, meillä lisäksi tutkittiin sekä minut että mieheni. Miheltäni katsottiin että esinahka ei ole liian tiukka ja että kivekset ovat oikeanlaiset. En nyt tiedä mitä termejä käyttivät, mutta ainakin meillä tutkivat myös mieheni käsikopelolla. Tsemppiä ja kärsivällisyyttä tutkimuksiin!
bicci79
Meillä miehellä piti olla spermanäyte annettuna, ennen kuin menimme polille, siis tulokset piti viedä ensimmäiselle käynnille mukana. Tämä vaihtelee paikkakunnittain, koska täällä meillä päin, ei julkisella puolella voi edes antaa spermanäytettä, se pitää tehdä ysityisellä.
Ensimmäisellä käynnillä kyseltiin molemmilta(siis yhdessä) kamalasti asioita, sairauksista, kuinka usein seksiä, polttaako, alkoholinkäyttö, onko jotain lääkityksiä ym. ym.
Minulle tehtiin sisätutkimus ja ultrattiin. (Mies odotti käytävällä sen aikaa)
Mieheltä katsottiin kivekset, käsikopelolla. (Minä olin käytävällä sen ajan)
Molemmat määrättiin verikokeisiin, katsotaan molemmilta HIV, hepatiitti, minulta LH, proge jne. Mieheltä FSH ja testo. Seuraavalla käynnillä (n. 1kk päästä, koska naisen yksi verikoe otetaan kp 3-5 ja toinen kp 19-21) kuulimme vastaukset ja tehtiin hoitosuunnitelma.
Näin ainakinmeillä...:)
ja meidät " haastateltiin" eli juteltiin yhdessä . kertoilee mitä tuleman pitää (me jo entuudestaan tiedettiin kun ollaan 5v sitten käyty siellä useasti) , sitten häädettiin mies huoneesta (saa olla paikallakin jos nainen haluaa )ja tehtiin tutkimus ja sitten mieheltä tunnusteltiin kivekset . kävimme verikokeessa molemmat (hiv, hepatiitti . . ) .spremanäytettä ei tarvi mennä antamaan vasta kun keväällä koska hoitoihin niin pitkät jonot niin ei ole mitään kiirettä . hoidoissa ollaan OYS:ssa .
Mulla ei ole siitä kokemusta, mutta eiköhän systeemit suunnilleen mene samantyyppisesti kaikkialla.
Teitä varmaan haastatellaan yhdessä, ja teille määrätään (ellei ole jo määrätty ja otettukin) erilaisia kokeita, esim. sinulle verikokeet (saat niihin lähetteen), ja miehelle nyt ihan ekana spermanäyte (sen voi ehkä antaa heti siellä hoitopaikassa tai sitten mennä omalla ajalla muuten). Sitten odottelette eri kokeiden tulokset, jotka kertovat, miten teidän kannattaa seuraavaksi edetä. Miehelle ei muistaakseni tehdä muita tutkimuksia tässä vaiheessa. MIkäli spermanäytteestä paljastuu jotain hälyyttävää, otetaan uusi näyte (väliä pitäisi kai olla noin 3 kk), ja sitten ehkä tehdään jotain muita tutkimuksia (katsotaan esim. onko kiveskohjuja tai tukoksia tms., en oikein näitä niin hyvin muista, tarvittaessa otetaan ohutneulanäyte suoraan kiveksestä/lisäkiveksestä).