varastamisesta
Meillä poika on alkanut varastelemaan. Kauheaa, poika on ekalla luokalla. Olipa noloa, kun naapurit kävivät soittamassa ovikelloa, ja kertomassa, että kortteja oli heidän pojaltaan hukassa-ja meidän pojaltahan ne löytyi. No asiasta puhuttiin, ja rangaistiinkin, mutta sitten ilmeni, että serkun nalle oli " jostain syystä" kulkeutunut meille, sen jälkeen kun olimme siellä kyläilleet. Nyt sitten ilmeni toisen pojan kortteja vieneen. Olen ihan hukassa, onko tämä jokin vaihe, ja millä sen saa kitkettyä pois? Luulisi nyt 7-vuotiaan jo ymmärtävän, ettei toisten omaa saa ottaa! Alkaa olla jo noloa. Itse en ole koskaan uskltanut ottaa keneltäkään mitään, vaikka joskus lapsena olisi mielikin tehnyt, ja kaupasta en ole koskaan varastanut. Mitä rangaistuskeinoja voisi käyttää?? Apua!
Kommentit (3)
kokeilkaapa lukea Veikka teki väärin ja keskustella asiasta sitä lukiessa. Siellä on muistaakseni jotain ongelmanratkaisuohjeitakin lopussa.
mikä voi oikeesti olla vanhemmille hirveä järkytys, jokainen kai kuitenkin tahollaan yrittää opettaa lapsilleen moraalia. Meillä poika (9v)varasti kerran (kaksi karkkia lähikaupasta) kaveriporukassa ja sain tästä kuulla samana päivänä. Kysyin pojalta, mitä oli tehnyt kaupassa kun ei ollut rahaakaan ja hän hämillään kertoi. Ei siinä muu auttanut kuin marssia tenavan kanssa kauppaan, pistää poika pyytämään anteeksi ja lupaamaan, ettei moinen toistu ja oli taatusti sellainen opetus, ettei unohdu ikinä. Jälkikäteen kun asiasta keskusteltiin, poika sanoi, että tuli niin paha olla ettei aio ikinä enää sinne kauppaan mennä ja ymmärrän kyllä, että omatunto kolkuttaa. Sanoin siinä sitten pojalle, että muistappa sitten, jos joskus tulee kiusaus otta toisen omaa, miten kurja olo tulee itellekkin, luulen, että jää vastaisuudessa näpistelyt väliin.
Ehkä pelkkä keskustelu tuollaisen tilanteen jälkeen ei riitä antamaan riittävää opetusta, vaan tehokkaampi keino on tosiaan laittaa lapsi (itse voi olla siinä kuitenkin henkisenä tukena, onhan se aika kova paikka) pyytämään anteeksi suoraan siltä jolta on jotain ottanut.
varastamisesta, ja vielä kaupasta! Viestin heidän luokanopettajaansa asiasta, ja hän lupasi jutella kyseisten oppilaiden vanhempien kanssa. Mutta niin. Aika järkyttynyt olin itsekin asiasta, kun kyseessä on noin pienet, vasta ekaluokkalaiset! Oman tyttömme kanssa on ollut pienestä pitäen puhetta varastamisesta, esim. jos on päiväkodista löytänyt jonkun hiuspinnin ja tuonut sen kotiin, niin siihenkin on heti puututtu, ja kerrottu, kuinka joku pieni tyttö voi kaunista pinniään kaivata ja etsiä, että ei sitä voi niin vain ottaa itselleen, vaan täytyy antaa hoitotädeille. Ja vedottu siihen, että ajattele miltä itsestä tuntuisi, jos joku tärkeä esine tippuisi pihaan, ja joku sen ottaisi omakseen. Me ollaan aika tiukasti puhuttu tuosta, että varastaminen on väärin, ja siitä ei koidu kuin vaikeuksia.