Minkä hintainen kannettava tietokone kannattaa ostaa?
Tiedän, kysymykseni on hieman typerä. Tai kenties jopa merkittävästi typerä. Mutta silti kysyn. Tarkoitan kannettavaa tietokonetta jota voi käyttää koko ajan, melkeinpä 24/7, voi käyttää kaikkeen "perustyöhön" eli perustoimisto-ohjelmat, tekstinkäsittelyt, taulukot, internet, vähän kuvankäsittelyä, jne. Siis aivan tajuttoman loputtoman massiivisetkin määrät Exceliä, Internetiä, Photoshopia, jne.
En tarkoita tietokonetta jolla voi tehdä erityisen haastavia asioita kuten esim pelata suuria pelejä tai tehdä jotain jättimäisiä grafiikkatöitä tai jotain Hollywood-laatuista videoeditointia. Vaan siis tarkoitan perustyökonetta joka toimii takuuvarmasti, luotettavasti, mahdollisimman nopeasti ja jolla on pitkä elinikä.
Minun arvioni: alle 600 euron koneet eivät riitä. Koska ne ovat liian hitaita. Ja niiden elinikäkin saattaa olla turhan lyhyt.
Minun arvioni: 600-900 euron koneet sopivat. Koska ne ovat riittävän nopeita. Ja niiden elinikä on riittävän pitkä.
Minun arvioni: yli 900 euron koneita ei kannata hankkia. Koska toki ne ovat "laadukkaampia" kuin halvemmat koneet, mutta se "laadukkuus" on turhaa, koska se "laadukkuus" ei perustoimistotöissä hyödytä yhtään mitään, vaan se "laadukkuus" on vain sellaista joka hyödyttää esim tietokonepeleissä ja Hollywood-video-editoinnissa. Joten jopas on täyttä rahanhukkaa jos hankkii 1500 euron hintaisen koneen jos meinaa vain käyttää Exceliä ja Internetiä!
Joten nyt ymmärrät miksi kysyn, mikä minun tietokonetarpeeni on. Joskus erehdyin ostamaan 400 euron hintaisen tietokoneen. Ja jopas oli kettumaisen vattumaisen veemäistä aina odotella kun se tietokone lataili jotain pienintäkin yksinkertaisintakin hommelia. Ei hullukaan halua odotella tietokoneen laitailua, koska hulluksi siinä odottelussa vain tulee! Minä tahdon tietokoneen jota ei ikinä tarvitse odotella! Tietokone jota ei ikinä tarvitse odotella, tietokone joka prosessoi hiirellä klikkailemani asiat nopeampaa kuin mitä minä ehdin uusia asioita klikkailla! Tiedättehän, jos Excelillä klikkaan "save file - close file - open file"... niin on aivan tajuttoman per seestä jos joka vaiheessa joudun odottamaan kun tietokone suorittaa tuota käskemääni yksinkertaista komentoa. Käyttämäni Excel-tiedostot ovat yli 10 megabitin kokoisia. Ja halvimmalla tietokoneellani niiden tallentaminen vie ainakin minuutin. Siis joka kerta kun klikkaan "save file" minun täytyy odottaa ainakin minuutti ennen kuin voin taas käyttää Exceliä. Ei niin mitään järkeä! Järki lähtee!
Jatkossa tahdon saada tuollaiset perustoimistotyöprosessit läpi mahdollisimman nopeasti. Joten kuinka kallis tietokone minun tarvitsee ostaa? Ja tosiaan: minulle kelpaa ainoastaan kannettava tietokone. Minulle ei kelpaa pöytäkone.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tonnin kone. Katso ettei I3, I5, tai I7 tyyppisen keskusyksikön tyypin perässä ole U, vaan H, tai HX. U:t ovat mallisarjan halpiksia. Levy pitää olla Nvme-kortti. Näytönohjain vähintään 3060RTX. Jos kuvia käsittelet paljon, em. ovat minimi. Lisäksi ruudun pitäisi silloin olla 100% SRGB väreihin kykenevä. Muistia olisi hyvä olla mieluiten 16 kuin 8Gt. Noi ohjelmien vaatimukset vaan kasvaa ja kasvaa. Tingi noista em. jostain, säästät sillä satasen pari, ja kohta kadut.
Muuten hyvä mutta ei hän tarvitse näytönohjainta tuohon excel-duuniin. Veikkaisin myös että se vanha läppäri jonka hän joskus osti, oli hidas sen takia ettei siitä ollu vielä SSD-levyä.
Minä ap vastaan. Sinä olet täysin oikeassa. Siis, Excel-duuniin minä en tarvitse näytönohjainta vaan data-laskenta-analyysi-prosessoria. Tai siis kuten amerikkalaiset sanoisivat: "pure data processing".
Ja se 400 euron läppärini, siinä on ei ole SSD-levyä vaan siinä on vanhanaikainen kovalevy. Joten jopas on roskaa! Roskaa koko tietokone!
Mutta silti olen noiden uudempien noin 600 euron hintaisien SSD-kannettavien tietokoneideni kanssa huomannut... että jopas ovat yllätävän hitaita myös! Joten: kovalevyn vaihtamiinen toki korjasi 66% tietokoneen hitaudesta. Mutta mikä ihme korjaisi myös loput 33% tietokoneen hitaudesta, häh???
Tarvitsee vain optimoida kolmen parametrin suhteen: prosessori, RAM muistin määrä, ssd.
Siis vertaile kaikkia saman hintaluokan koneita, ja vältä sellaisia, joissa nuo kolme heikkoja hintaan nähden. Muulla ei väliä.
Minä ostin käytetyn. Ennen yrityskäytössä olleen kannettavan alle 300 e. Oikein hyvin on toiminut. Minusta ominaisuudet on tärkeimmät.
Muuten hyvä mutta ei hän tarvitse näytönohjainta tuohon excel-duuniin. Veikkaisin myös että se vanha läppäri jonka hän joskus osti, oli hidas sen takia ettei siitä ollu vielä SSD-levyä.