Tänä jouluna ostan vain eettisiä lahjoja, eli apua huono osaisemmille
just listasin mitä voi ostaa ja 300€ (12 ihmisen lahjat) saa tosi paljon apua maailmalle. Toivottavasti lahjan saajat ymmärtävät arvon, itselleni tuli hyvä olo jo päätöksestä. Toivottavasti joku muukin innostuu mukaan
Kommentit (29)
Mikset vain jätä ostamatta lahjoja ja lahjoita rahoja ilman että annat lahjaksi tiedon lahjoituksesta?
Meidän lähipiirissä ollaan onneksi jo vuosia sitten sovittu, että aikuisten kesken ei vaihdeta lahjoja. Lapsistakin lahjotaan vain omat ja kummilapset.
Ja nämä lahjat on vain lapsille ja isovanhemmille. Syitä on useita, kukaan ei tarvitse oikeasti mitään, haluan että lapset ymmärtävät olevansa hyväosaisia ja ilahtuvat kun joku toinen saa avun. Haluan kuitenkin muistaa heitä jouluna ja musta sen krääsäkasan joukkoon mahtuu hyvin myös tällainen lahja. Jos ei mahdu, niin kannattaa miettiä että mikähän se joulun sanoma olikaan.
vieraille vähävaraisille. Lahja ei ole se, jota ei saa.
Kerro, että tänä jouluna he eivät saa lahjoja vaan eräät toiset. Turha sitä on kaunistella. Vai epäröitkö päätöstäsi?
Mukaan lähden, jos en keksi mitään pientä ja halpaa ostettavaa, joka jättäisi rahaa suoraan lahjoitukseen. Itse arvostaisin todella paljon moista lahjaa, mutta tuskin kukaan sellaista antaa, turhaa krääsää vain, jota sitten puolen vuoden kuluttua myyn kirpputorilla...
Olen itse nähnyt, miten huono monien ihmisten tilanne kehitysmaissa on. Olen nieleskellyt kyyneliäni, kun eräs nuorehko leskiäiti kiitteli minua kaikin mahdollisin tavoin (mm. kumarteli ja suuteli kädelle), kun annoin hänelle poikani vanhat (kirpputorilta kahdella eurolla ostetut) kengät sekä tekemäni villatakin, joka rullautui reunoista niin, etten viitsinyt sitä pojallani pitää... Äiti oli niin kiitollinen, vaikka tavara oli sellaista, jota Suomessa kukaan ei olisi huolinut kuin ilmaiseksi - jos niinkään.
lasten kanssa ja he saavat sen hyvän mielen ja oppivat. En kuitenkaan lahjoita heidän lahjojaan enkä väitä, että he saisivat silloin jotain. Aikamoista lapsen kusetusta on väittää, että lahjasi on se, että et saa mitään, vaan muut saavat. Eihän lahjoja ole mikään pakko antaa, joten on ihan turha kehitellä mitään omantunnonpönkitystarinaa sen ympärille.
lasten kanssa ja he saavat sen hyvän mielen ja oppivat. En kuitenkaan lahjoita heidän lahjojaan enkä väitä, että he saisivat silloin jotain. Aikamoista lapsen kusetusta on väittää, että lahjasi on se, että et saa mitään, vaan muut saavat. Eihän lahjoja ole mikään pakko antaa, joten on ihan turha kehitellä mitään omantunnonpönkitystarinaa sen ympärille.
ei mun omaatuntoa tarvitse pönkittää ap
Ap ottaa kyllä itse vastaan lahjoja, mutta itse ei anna. Jos ilmoittaisit kaikielle Hyvissä Ajoin Etukäteen, että annat heidän lahjat muille, niin sitten siinä on jotain mieltäkin. Näin ne muutkin voivat antaa sulle tarkoitetut rahat muille.
mutta vähän sellainen olo, että laitat toiset tekemään hyväntekeväisyyttä. parempi olisi, jos miettisit, miten omilla toimilla voisit säästää hyväntekeväisyyteen itseltäsi tuon 300e, esimerkiksi jätät suklaapatukan, lehden, kahvin tms ostamatta, luovut lehtitilauksesta, jäsenyydestä johonkin tms, jätät kampaajakäynnin tms väliin ymsyms monia tapoja voit itse keksiä. lapsillesi voit puhua myös hyväntekeväisyydestä, miettikää itse, mistä he voisivat vaikka luopua hyväntekeväisyyteen, vaikka jätettäisiin joku viikko karkit ostamatta tai myydään kirppiksellä vanhoja leluja yms ja ne rahat hyväntekeväisyyteen.
suurimman osan sukulaisten joululahja -ostoksista Unicefin myyntitiskillä tavaratalossa - helppoa. Ne on ihan tyylikkäitä ja hyvälaatuisia tuotteita, vaikka valikoima vähän kapea.
voi kauhia! nyt on ilmeisesti alkamassa 1-vuotiaasta uus samanikästen rypäskö?
mutta en kyllä oleta että meidän 4-vuotias ajattelisi samalla lailla.
Ap luulee olevansa kovin jalo, mutta nyt se vaan on itsekäs, vaikkakin toki auttaa tuntemattomia vähäosaisia. Itse ei kuitenkaan jää mistään paitsi, kuten 22 toi esiin.
Ja mistä päättelit että itsellä kulutusjuhla jatkuu? En ole saamassa näiltä ystävieni enkä omilta lapsiltani lahjoja, eikä lahjan mukana ole pienemmille kortissa minun nimi vaan Joulupukki. Kyse on siitä, että joka vuosi mietin pääni puhki lapsille jotka eivät tarvitse mitään lahjoja ja ajattelin tänä jouluna tehdä erilaisen ratkaisun. Ja olen lähes varma että lapset ilahtuu ja taatusti nämä perheet ketkä saavat vuohen, kanan, rokotukset ym. ap
esim. lapsille lasten klinikan kummien nalleja. Siis kummilapsille ym.
Kun (jos) vuohi saapuu perille, sen kurkku leikataan auki ja se pistetään välittömästi vartaaseen paistumaan. Kutsutaan naapurit ja kylänmiehet, nimenomaan MIEHET, juhlimaan. Naisille ja lapsille maissipuuroa.
Lahjoita ennemmin vaikka kotimaan kohteisiin.
Kun (jos) vuohi saapuu perille, sen kurkku leikataan auki ja se pistetään välittömästi vartaaseen paistumaan. Kutsutaan naapurit ja kylänmiehet, nimenomaan MIEHET, juhlimaan. Naisille ja lapsille maissipuuroa.
Lahjoita ennemmin vaikka kotimaan kohteisiin.
Saattaa tulla paha mieli. Vuohien ostajat tykkäävät ajatuksesta, että lapset pikku kätösillään lypsävät vuohta vuosikaudet.
Yks hyvä kohde olisi Venäjän ja Itä-Euroopan katulapset. ap
vieraille vähävaraisille. Lahja ei ole se, jota ei saa.