Kun katsoo amerikkalaisia tv-sarjoja joissa vähäosaiset joutuvat sairaalaan
ja aina heitä hoidetaan vimpan päälle, niin miten se onnistuu ilman vakuutusta? Nyt viimeksi prostituoitu synnytti keskosen ja keskosta hoidettiin teholla kaikinlaisin tavoin. Mitä en ymmärrä?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut USAssa joten tässä tietoa: ER eli ensiapupoli on ilmainen. Ihmistä ei voi jättää kadulle kuolemaan. Mutta jos tarvitsee pidempiaikaista hoitoa, se on kallista ilman vakuutuksia. Esim. diabeteslääkkeet ovat todella kalliita. Samaten synnytys maksaa ilman vakuutuksia jotain usd 25 000, mutta jos joku vakuutusta omistamaton alkaa synnyttää niin toki se sisään sairaalaan otetaan, saatetaan vaan heittää ulos sieltä pari päivää aiemmin kuin sellainen jolla on vakuutus. Laskuakin voi tulla perästä.
Lasku tulee perästä
Noinhan se on ihan Suomessakin. Suomessakaan ei mitään ilmaista sairaalahoitoa ole ja kyllä ihan Suomessakin ihmisiä joutuu sairaalalaskujen takia ongelmiin. Näiden takia ei kuitenkaan pitäisi joutua ulosottoon tai saada maksuhäiriömerkintää. Tällaisen pitäisi koskea vain ns. omaa syytän velkaantuneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut USAssa joten tässä tietoa: ER eli ensiapupoli on ilmainen. Ihmistä ei voi jättää kadulle kuolemaan. Mutta jos tarvitsee pidempiaikaista hoitoa, se on kallista ilman vakuutuksia. Esim. diabeteslääkkeet ovat todella kalliita. Samaten synnytys maksaa ilman vakuutuksia jotain usd 25 000, mutta jos joku vakuutusta omistamaton alkaa synnyttää niin toki se sisään sairaalaan otetaan, saatetaan vaan heittää ulos sieltä pari päivää aiemmin kuin sellainen jolla on vakuutus. Laskuakin voi tulla perästä.
Lasku tulee perästä
Noinhan se on ihan Suomessakin. Suomessakaan ei mitään ilmaista sairaalahoitoa ole ja kyllä ihan Suomessakin ihmisiä joutuu sairaalalaskujen takia ongelmiin. Näiden takia ei kuitenkaan pitäisi joutua ulosottoon tai saada maksuhäiriömerkintää. Tällaisen pitäisi koskea vain ns. oma
Se on vähän eri asia maksaa Suomessa 50 € poliklinikkamaksu kuin amerikassa 180 000 dollaria samasta sydänleikkauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasku tulee perästä
Noinhan se on ihan Suomessakin. Suomessakaan ei mitään ilmaista sairaalahoitoa ole ja kyllä ihan Suomessakin ihmisiä joutuu sairaalalaskujen takia ongelmiin. Näiden takia ei kuitenkaan pitäisi joutua ulosottoon tai saada maksuhäiriömerkintää. Tällaisen pitäisi koskea vain ns. oma
Suomessa on maksukatto lääkkeissä ja hoidoissa. Ikinä summat ei voi nousta vuodessa muutamaa tuhatta euroa korkeammalle. Edes missään ihan ääritapauksessa. Useimmiten laskut on kymppejä tai enintään muutaman satasen.
Joo mutta siksi sairaaloilla on velvollisuus myös kysyä mitä haluaa tehtävän ja mitä lääkettä esim. ellei tosiaan tilanne, missä on taju veks ja hengenvaara. Ei sielläkään saa tuputtaa väkisin kallista terveydenhuoltoa. Tosin varmaan sitä tehdään niille keillä vakuutus. Metkaahan se olisi, että jollekin väkisin annetaan terveydenhuoltoa, mitä ei olisi halunnut eikä tarvinnut ja laskutetaan vielä siitä.
Eikä kyllä edes mahdollista, ellei itse saavu sinne sairaalaan hoidettavaksi.
Suomessa en kehuisi terveydenhuoltoa. Tällä on tehty maailman törkeimpiä ja oksettavimpia rikoksia ja perusoikeuksien rikkomisia esim. naistenklinikalla sektion yhteydessä. Monet tietävät ja vielä enempi tulee tietämään.
Itse en maksa niitä pieniäkään laskuja, saa mennä ulosottoon, koka oikeasti tuo jengi olisi vankilassa, (siis lääkärit ja muut jotka mukana) jos olisivat saaneet tuomion rikoksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Ok. Kiitti infosta.
Noh, olen itse pitkäaikaistyötön ja tuloni ovat pelkkä työmarkkinatuki. Jos nyt itse joutuisin sairaalaan en pystyisi tuota laskua maksamaan. Suomen yksityinen on sitten eri asia, mutta voin vain haaveilla, että pääsisin edes yhden vaivani takia yksityiselle lääkärille. Haaveena on lähinnä pääsy yksityiselle hammaslääkärille ja sitten yksityiselle psykiatrille, mutta työttömälle nämä ovat tosiaan vain haaveita.
Jenkeissä on myös tapana, että moni menestyvä lääkäri tekee myös vapaaehtoistyötä. Esim. se laihdutusleikkauksia tekevä dr. Now, hoitaa usein ilmaiseksi köyhiä ja tekee heille ilmaisia operaatioita, ei vain laihdutusleikkauksia. mitä olen hänestä lukenut hän on ahkera tekemään hyväntekeväisyyshommia köyhien parissa.
Jenkeissä on tarjolla listoja tyyliin: "katso tästä ilmainen lääkäri alueeltasi".
Ensimmäinen juttu mitä neuvotaan tekemään, kun muuttaa jenkkeihin, on keskustella alueen ihmisten kanssa tyyliin: "osaatko suositella minulle hyvää lääkäriä, gynekologia, hammaslääkäriä jne. tältä alueelta?".
Ensimmäinen "kulttuurishokki" amerikkalaiselle tosiaan on Euroopassa, että sairausvakuutukset on halpoja ja ambulanssikyyti on käytännössä ilmainen, ja sairaanhoito on käytännössä ilmaista.
Sairausvakuutuksen saa, kun menee töihin. Moni laiskansorttinen tekeekin niin, että jos alkaa tuntua kipua vaikka selässä, niin silloin pitää mennä töihin, että saa hyvää hoitoa.
Hyvä puoli on, että siellä on töitä tarjolla, jos ei liian kranttu ole. Kyllähän siellä aika tylyjä ollaan köyhyyttään valittajalle, jos hän ei ole kiinnostunut edes jonkinlaista työtä tekemään.
Kyllä sitä hoitoa saa köyhäkin, on monia hyväntekeväisyydellä rahoitettavia sairaaloita, jonne pääsee ilman luottokorttia.
Sairaanhoitohan on kriisissä niin kuin meilläkin,koronan hoito tuli varsin kalliiksi ja kasvatti hoitojonoja, kuten meilläkin ja monia sairauksia on jäänyt toteamatta, koska normaalit lääkärin tarkastukset jäivät väliin, Niin kuin meilläkin.
Sukulaiseni eli helvetinmoisissa tuskissa, kun tarvitsi polvileikkauksen. 2 vuotta odotti pyörätuoliin ja keppien varassa tuskallisesti liikkumien. Vuoden vaihteen tienoilla pääsi leikkaukseen ja on jo käynyt tunturilla vaeltamassa.
Vierailija kirjoitti:
Sairausvakuutuksen saa, kun menee töihin. Moni laiskansorttinen tekeekin niin, että jos alkaa tuntua kipua vaikka selässä, niin silloin pitää mennä töihin, että saa hyvää hoitoa.
Hyvä puoli on, että siellä on töitä tarjolla, jos ei liian kranttu ole. Kyllähän siellä aika tylyjä ollaan köyhyyttään valittajalle, jos hän ei ole kiinnostunut edes jonkinlaista työtä tekemään.
Kyllä sitä hoitoa saa köyhäkin, on monia hyväntekeväisyydellä rahoitettavia sairaaloita, jonne pääsee ilman luottokorttia.
Sairaanhoitohan on kriisissä niin kuin meilläkin,koronan hoito tuli varsin kalliiksi ja kasvatti hoitojonoja, kuten meilläkin ja monia sairauksia on jäänyt toteamatta, koska normaalit lääkärin tarkastukset jäivät väliin, Niin kuin meilläkin.
Sukulaiseni eli helvetinmoisissa tuskissa, kun tarvitsi polvileikkauksen. 2 vuotta odotti pyörätuoliin ja keppien varassa tuskallisesti liikkumien. Vuoden vaihte
Se on vaan tosi surkea homma jos jää työttömäksi ja vaikka heti seuraavalla viikolla autokolarissa sairaalakuntoon.
Hupsista! Vakuutus ei olekaan enää voimassa ja tämä sun hoito maksoi 100 000 dollaria. Maksatko käteisellä vai laitetaanko laskulla maksueriä?
Vierailija kirjoitti:
Sukulaiseni eli helvetinmoisissa tuskissa, kun tarvitsi polvileikkauksen. 2 vuotta odotti pyörätuoliin ja keppien varassa tuskallisesti liikkumien. Vuoden vaihte
Ei se ole noin yksinkertaista. Nuo työhön sidotut sairausvakuutukset ovat yleensä erittäin tiukasti määriteltyjä, mitä toimenpiteitä/tutkimuksia/sairauksia niihin kuuluu, esimerkiksi syöpätutkimukset kuuluvat, muttei syöpähoito, tai syöpähoidoista vain leikkaus, muttei leikkauksen jälkeisiä tulehduksia jne. Sitten taas ne VOIVAT olla kaikenkattavia, ja kattaa perheenjäsentenkin hoidot, lisäksi siinä voi lla määrätty tarkasti hoitajat ja lääkärit, joiden antamat palvelut kuuluvat vakuutukseen, ja jos sille lääkärille ei mahdukaan potilaaksi, niin on aika tyhjän päällä. Paras kattavuus on noin yleisesti kai armeijan työntekijöiden vakuutuksissa, mutta siellä hoidot on yleensä rajattu militian omiin laitoksiin.
Mutta taloudellinen katastrofi odottaa aina, kun sairastuu vakavasti.
Usassa toi sairausvakuutushommakin on aika hämärä. Työpaikan antama vakuutus katkeaa tietenkin heti jos saat potkut tai vaihdat työpaikkaa ja on työpaikkoja joissa kyseistä etua ei edes ole.
Vakuutus pätee vain siinä osavaltiossa missä asut. Yksityisten lääkäriasemien ja sairaaloiden hintataso on huomattavasti korkeampi kuin Euroopassa.
Jostain luin että korkeat sairaanhoitomaksut on suurin yksittäinen syy tavallisten amerikkalaisten tekemiin henkilökohtaisiin konkursseihin.
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä on myös tapana, että moni menestyvä lääkäri tekee myös vapaaehtoistyötä. Esim. se laihdutusleikkauksia tekevä dr. Now, hoitaa usein ilmaiseksi köyhiä ja tekee heille ilmaisia operaatioita, ei vain laihdutusleikkauksia. mitä olen hänestä lukenut hän on ahkera tekemään hyväntekeväisyyshommia köyhien parissa.
Jenkeissä on tarjolla listoja tyyliin: "katso tästä ilmainen lääkäri alueeltasi".
Ensimmäinen juttu mitä neuvotaan tekemään, kun muuttaa jenkkeihin, on keskustella alueen ihmisten kanssa tyyliin: "osaatko suositella minulle hyvää lääkäriä, gynekologia, hammaslääkäriä jne. tältä alueelta?".
Ensimmäinen "kulttuurishokki" amerikkalaiselle tosiaan on Euroopassa, että sairausvakuutukset on halpoja ja ambulanssikyyti on käytännössä ilmainen, ja sairaanhoito on käytännössä ilmaista.
"Ambulanssikyyti on käytännössä ilmainen"? Olen kerran ollut ambulanssin kyydissä eikä minulle tullut siitä minkäänlaista laskua.
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta siksi sairaaloilla on velvollisuus myös kysyä mitä haluaa tehtävän ja mitä lääkettä esim. ellei tosiaan tilanne, missä on taju veks ja hengenvaara. Ei sielläkään saa tuputtaa väkisin kallista terveydenhuoltoa. Tosin varmaan sitä tehdään niille keillä vakuutus. Metkaahan se olisi, että jollekin väkisin annetaan terveydenhuoltoa, mitä ei olisi halunnut eikä tarvinnut ja laskutetaan vielä siitä.
Eikä kyllä edes mahdollista, ellei itse saavu sinne sairaalaan hoidettavaksi.
Suomessa en kehuisi terveydenhuoltoa. Tällä on tehty maailman törkeimpiä ja oksettavimpia rikoksia ja perusoikeuksien rikkomisia esim. naistenklinikalla sektion yhteydessä. Monet tietävät ja vielä enempi tulee tietämään.
Itse en maksa niitä pieniäkään laskuja, saa mennä ulosottoon, koka oikeasti tuo jengi olisi vankilassa, (siis lääkärit ja muut jotka mukana) jos olisivat saaneet tuomion rikoksistaan.
Tässä kommentissa on ihan kaikki pielessä. Hullu mikä hullu.
Suomessa on lääkäreitä jotka ovat oksettavia paakakasoja. Siksi että luulevat, että heitä ei koske Suomen laki ja voivat ottaa testikappaleekseen kenet haluavat. Voiko vastenmielusempää olla kun lääkäri joka valehtelee potilaalle hänen hoidostaan tai tekee jopa rikoksia hoidossa.
Mielestäni ei voi oksettavampas tapausta olla. Lähes ta..pon veroinen toiminta.
Ja iloinen että 40€ vain laskun joutuu maksamaan tavatessaqn tuollaista hymyilevää paskakasaa, joka valehteleeja tekee rikoksia sinulle toimittaessaan lääkärinvirkaa?
Jos voisin kohdistaa verorahat itse tiettyihin kohteisiin en laittaisi penniäkään terveydenhuoltoon, enkä kehoittaisi ketään muutakaan. Suomessa sysipaskojen "ammattilaisten" työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasku tulee perästä
Noinhan se on ihan Suomessakin. Suomessakaan ei mitään ilmaista sairaalahoitoa ole ja kyllä ihan Suomessakin ihmisiä joutuu sairaalalaskujen takia ongelmiin. Näiden takia ei kuitenkaan pitäisi joutua ulosottoon tai saada maksuhäiriö
Ei tuo ole etu että vain 50€ joutuu maksamaan. Etu on se,jos ei kertaakaan joudu HUS:n ovista astumaan sisään.
Kun katsoo tohtori paise -ohjelmasta millaisia patteja ihmiset kantavat kehossaan jopa vuosikymmeniä, niin täytyy ihmetellä lääkäreiden ammattitaitoa ja hoidon hintaa.