Soviteltuansiosidonnainen
Hei. Miten mahtaa käydä kokonaisansion jos menen osa-aikatyöhön ja ja saan soviteltua ansiosidonnaista? Aarialta en saa vastausta, että saanko rahaa käteen enemmän vai vähemmän jos olen kokonaan ansiosidonnaisella tai palkka+soviteltuansiosidonnainen. Tällä on iso merkitys miten tulen jatkossa toimeen. Ansiosidonnainen on bruttona n.1700 ja palkka 1200.
Kommentit (8)
Kiitos sinun vastauksesta. Tämä tieto on tosi tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos sinun vastauksesta. Tämä tieto on tosi tärkeä.
Muista käydä sitten kun työt alkaa tekemässä muutokset omavero.fi niin et maksa liikaa veroja heti ensimmäisestä palkasta. Minä aloitan kokopäivätyöt nyt huhtikuussa, ja kun saan vielä verovähennykset pitkästä matkasta ja työpaikkakunnan vuokra-asunnosta mulla menee loppuvuosi palkasta (joka tosin on aika pieni) vain 6,5% veroja. Tein muutokset jo viime kuun lopussa omaveroon, ja nyt meni helmikuun ansiosidonnaisesta ja menee maaliskuun ansiosidonnaisestakin vain tuo 6,5% veroja. Sinäkin saat veroprosentin varmaan johonkin 12-15 paikkeille.
Alentaako se oikeasti myös ansiosidonnaisen veroprosenttia? Olen ymmärtänyt, että se on aina se 25%. Mulla onkin jo nyt työn veroprosentti sen 12%.
Jos ansiosidonnaista on nostanut saman vuoden aikana, ei sitä lasketa uudestaan. Itse menen edelleen 2018 vuoden aikana tehtyjen tulojen mukaan kun joka vuodelle on sunut työttömyys/osa-aikatyö jaksoja.
Alentaako se oikeasti myös ansiosidonnaisen veroprosenttia? Olen ymmärtänyt, että se on aina se 25%. Mulla onkin jo nyt työn veroprosentti sen 12%.
Enemmän jää käteen sovitellun ja palkan yhdistelmällä, esimerkiksi itselläni nettotulot pysyivät sovitellun ansiosta samana kuin kokoaikatyössä 2-3 päivää viikossa työskennellen.
Hae ansiosidonnaisen osuudelle verokorttia etuudelle. Silloin ei mene 25 %:a.
Sun ansiosidonnaisesta vähennetään tuon palkan takia 600€/brutto, ja koska saat palkkatuloa, sun veroprosentti laskee, koska palkkaan kohdistuu erilaisia verovähennyksiä, toisin kuin työttömyysetuuteen johon kohdistuu vain perusvähennys joka ei ole kovin iso.
Eli aina jää enemmän käteen kun on myös palkkatuloa. Mutta myöhemmin toki kun sun työssäoloehto tulee uudelleen täyteen, ja se uusi ansiosidonnainen lasketaan tuosta uudesta palkasta, sen jälkeen tuleva ansiosidonnainen on sitten paljon pienempi. Tosin, se on sitten sen ajan murhe, voihan olla että saat siihen mennessä jo kokopäivätyön taas.