Voiko korvatulehdusbakteeri aiheuttaa virtsatietulehduksen??
Niin,luitte ihan oikein otsikon.Lääkäri oli(en kyllä usko..)sanonut sukulaiseni äidille,että hänen tyttären(alle 2.v)pissatulehdus johtuu korvatulehduksen aiheuttaneesta bakteerista.Onko kukaan törmännyt moiseen?Mä luulen että äiti valehtelee.Virtastietulehdushan aiheutuu palelluttamisesta ja huonosta hygieniasta.Siis alun alkaen.Vastauksista kiitollisena.
-AnnBell-
Kommentit (5)
Huonosta hygieniasta siinä tapauksessa, että pyyhkii toosan väärinpäin eli pyllystä toosaan päin. Tosin naisilla hirveen helposti kulkeutuu perspöpöjä toosaan ilman että olisi tehnyt itse väärin. Väliliha on joillain tosi kapea ja se voi aiheuttaa ongelmia.
Samat bakteerit aiheuttavat erilaisia tulehduksia. Pissatulehduksen ja korvatulehduksen voi aiheuttaa joskus sama bakteeri. Ruusun, angiinan ja märkäruven voi aiheuttaa sama bakteeri. ym ym
Se on sitä vanhan kansan uskomusta. Saman bakteeri voi olla missä päin kehoa tahansa ja aiheuttaa tulehduksia missä tahansa. Sellaista bakteeria ei ole olemassakan kuin korvatulehdusbakteeri.
Virtsatietulehdus puhkeaa yleensä vain silloin, jos vastustuskyky on jostain syystä laskenut - ja tämä taas johtuu puolestaan esim. korvatulehduskierteestä.
VTI:n aiheuttaa yleensä bakteeri, joka on peräisin peräsuolesta. VTI ei suoranaisesti tule palelluttamisesta tai huonosta hygieniasta.