Kotirouvan tulot
Kävin tänään kirjanpitäjällä. Verotettavat tuloni olivat viime vuonna 26 000 euroa. Paljonko teillä muilla kotirouvalla on tuloja?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Oikeistolaiset kotirouvat: Menkää töihin!
Miksi? Eikö vasemmistolaisten kotirouvien tarvitse mennä? Ap
Vierailija kirjoitti:
18. Tosi hyvä juttu ja toivon, että toiveesi duuniin pääsemisestä toteutuu. Ap
Kiitos. Ennemmin tai myöhemmin se onnistuu.
Ruokapaikka. Makkaraa lähinnä, alakautta 🤪
Jännä muuten tuo kirjanpitäjäni, joka on ollut mun kirjanpitäjäni teini-iästä asti. Hän edelleen jännittää mua, jos olen siellä yksin ilman miestäni. Ap
Vierailija kirjoitti:
Jännä muuten tuo kirjanpitäjäni, joka on ollut mun kirjanpitäjäni teini-iästä asti. Hän edelleen jännittää mua, jos olen siellä yksin ilman miestäni. Ap
Miksi tätä on alapeukutettu? Olen usein ymmälläni noista alapeukutuksista.
Olisiko täällä aamusta kotirouvia tai -äitejä enemmän, joilta tulisi vastauksia? Ap
Vierailija kirjoitti:
Siinähän veis työpaikan joltain joka siyä oikeasti tarvitsee
Jos jollain on niin urpo mies että elättää aikuisen muijan, niin miksi siinä pitää tuloja olla? Nyhtää tyhmältä ukolta kaikki :)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarvinnut, kun mies tienaa 10-20 kertaa enemmän kuin keskivertosuomalainen. Kyllä sillä on elänyt neljän hengen perhe mukavasti, yhteiskunnalle aika paljon enemmän veroja kuin keskivertosuomalaisilta ja omiakin säästöjä satoja tuhansia kertynyt. Ei aviohtoja ja mies maksanut myös elatusmaksua, jonka olen säästänyt. Nykyisin olen yliopistokoulutustani vastaavassa osa-aikatyössä 2 kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna 120 000 e oli tulopuolella vähennysten jälkeen.
on siinä melkoiset tuet, kela huutaa armoa
Vierailija kirjoitti:
Palkkatuloja kotirouvana ei ole. Se menisi jo työnteon puolelle. Työttömyyskorvauksiakaan ei voi nostaa, kun sitten olisi työtön työnhakija eikä kotirouva. Ei voi myöskään olla omaishoitaja tai pienen lapsen kanssa kotihoidon tuella. Niissä tapauksissa ei käytetä nimitystä kotirouva. Eikä eläkkeellä tai sairaspäivärahoilla. Kotirouvana nimenomaan eletään miehen rahoilla, eikä omilla säästöillä, perinnön turvin tai lottovoiton ansiosta.
No tämä on nyt vain sinun määritelmäsi, enkä ole koskaan kuullutkaan että rouvuuteen liittyy kielto omista perinnöistä tai omista aiemmista ansioista esim. Onhan tällaisia ihmisiä joilla on omaa rahaa, eikä tarvi käydä töissä. Ulkopuolisen silmin he ovat kotirouvia. Pitääkö siis aina olla tiedossa henkilön taloudellinen tilanne ja mistä hän saa tuloja, ennen kuin voi sanoa kotirouva? Jotenkin ihmeellinen ajatusmaailma. Ei perheen rahat yleensä ole korvamerkittyjä, kuka ne tienasi / toi talouteen.
Minä olen kotiäiti/rouva ja minulle tulee vuosittaiset tulot "tekemättä oikeastaan mitään". Pääomatuloja, isovanhemmalta perintönä tullut (ei valtavan iso) osakesalkku. Mies käy töissä ja perheen rahat on yhteisiä, laitetaan samalle tilille, niin miehen palkka kuin minun pääomatulo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko täällä aamusta kotirouvia tai -äitejä enemmän, joilta tulisi vastauksia? Ap
Koska kommentti oli outo huomio toisesta ihmisestä, oikeasti outo, ja ihan irrallaan asiayhteydestä. Ehkä siksi. Itse en alapeukuttanut mutta ajattelin kyllä että "outo kommentti."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kommentti oli outo huomio toisesta ihmisestä, oikeasti outo, ja ihan irrallaan asiayhteydestä. Ehkä siksi. Itse en alapeukuttanut mutta ajattelin kyllä että "outo kommentti."
Ei se tosiaan itse asiaan liity, mutta minua ihmetyttävä asia, kun ollaan tavallaan kasvettu yhdessä, tehty samoja asioita samaan aikaan ja juteltu paljon, mutta silti hänellä on jännitystä seurassani. Luulisi jo hälvenneen, kun ollaan niin kauan tunnettu? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkatuloja kotirouvana ei ole. Se menisi jo työnteon puolelle. Työttömyyskorvauksiakaan ei voi nostaa, kun sitten olisi työtön työnhakija eikä kotirouva. Ei voi myöskään olla omaishoitaja tai pienen lapsen kanssa kotihoidon tuella. Niissä tapauksissa ei käytetä nimitystä kotirouva. Eikä eläkkeellä tai sairaspäivärahoilla. Kotirouvana nimenomaan eletään miehen rahoilla, eikä omilla säästöillä, perinnön turvin tai lottovoiton ansiosta.
No tämä on nyt vain sinun määritelmäsi, enkä ole koskaan kuullutkaan että rouvuuteen liittyy kielto omista perinnöistä tai omista aiemmista ansioista esim. Onhan tällaisia ihmisiä joilla on omaa rahaa, eikä tarvi käydä töissä. Ulkopuolisen silmin he ovat kotirouvia. Pitääkö siis aina olla tiedossa henkilön taloudellinen tilanne ja mistä hän saa tuloja, ennen kuin voi sanoa kotirouva? Jotenkin i
Niin, virallista määritelmää kotirouvuudesta ei ole olemassa, minä käsitän sen myös siten, ettei tarvitse käydä töissä eikä ole muutakaan virallista nimitystä kuten "työtön".
Uteliaana tiedustelen, että missä mittaluokassa tulosi ovat, ovatko ne tuhansia, kymmeniätuhansia vai enemmän?
Minun tuloni ovat tässä viiden vuoden ajana ovat vaihdelleet 10 000 euron sisällä ja ovat olleet pienenmään päin. Ihmiset ovat jo unohtaneet minut noin viidessä vuodessa. Näin käy muillekin siinä vaiheessa, kun jäävät eläkkeelle. Ihmiskontakteja on huomattavasti vähemmän, kun on jäänyt työelämän ulkopuolelle lähes kokonaan. Ap
Tämä nyt ei myöskään liity aiheeseen, joten tulee alapeukkuja taas, mutta olen miettinyt olevani etuajassa melkein koko elämäni. Kävin väärillä papereilla ravintolassa alk. 15v. menin naimisiin ja sain lapset kaveripiirin ensimmäisenä naisena ja jäin "eläkkeelle" eli kotirouvaksi etuajassa. Muut tulevat taas perässä, he ovat kiinni töissään ja sen kiireissä ja paineissa ja kokevat ne tietenkin olennaisina kuten itsekin koin aikaisemmin.
Mutta kukaan ei ole korvaamaton, yrittäjänä ei tarvitse montaa kertaa sanoa, että ei käy, kun soitot loppuvat. Ja työntekijänä se varmasti käy vieläkin nopeammin, kun uudet tekijät tulevat tilalle omine tapoineen. Kukaan ei ole korvaamaton, se on ehkä sellainen viesti, jonka haluan antaa omillekin lapsilleni, kun he murehtivat jotain isoa asiaa. Se on 10 vuoden kuluttua pieni, ellei kokonaan unohtunut. Niin kauan kun kukaan ei ole vammautunut tai kuollut, niin asiat ovat pieniä, isotkin raha-asiat myös, joista on vastuussa.
Saa nähdä monelleko ystävälle tulee tyhjyyden tunne, kun jäävät eläkkeelle. Aika vähän on ollut näitä vanhemmassa polvessa, isälläni ehkä vähän oli aikanaan. Hän oli niin kiinni omassa työssään ja eläkkeelle jääminen oli äkkipysähdys. Ap
Palstalla ei taida enää käydä porukkaa kuin pandemia-aikana. Aloituksia on vähemmän, ketjut ovat lyhyempiä eikä pitkiä ketjuja enää synny. Muutos tapahtui sillä aikaa, kun olin poissa monia kuukausia ja palsta oli sillä aikaa uudistunut. Lainaukset eivät enää toimi ja ihmiset taitavat olla muutenkin kyllästyneitä koko touhuun. Kotirouvatkin ovat kadonneet täältä lähes sukupuuuttoon.
No eipä tässä järkeä kyllä olekaan. Aikansa kutakin. Ap
18. Tosi hyvä juttu ja toivon, että toiveesi duuniin pääsemisestä toteutuu. Ap