Kahden pienen lapsen vieminen päiväkotiin yksin
Pystytte viemään yksin kaksi lasta päiväkotiin? Esim. kolme- ja neljävuotiasta?
Olen ihmetellyt tätä tapaa, että joissakin perheissä kaksi vanhempaa vie vain kahta lasta päiväkotiin, kun toinen voisi olla vaunuissa ja toinen seisomalaudalla, molemmat tavarapyörässä tai toinen toisessa kädessä ja toinen toisessa, jos ei muuten pysty lapsia kuljettamaan.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli meillä kaksi päiväkoti-ikäistä ja aina vei jompi kumpi, ei koskaan kahdestaan. Kakarat vaan vaateisiin ja autoon ja päiväkodin pihalla ulos.
Tämä on se normaali tyyli ja se mahdollistaa myös molemmille vanhemmille kokopäivätyön, toisin kuin tämä toinen "yhdessäverikseen"-tyyli. Mutta esim. Adhd-lapsen kanssa voi tarvitakin kokonaan yhden vanhemman huomion ja siksi ei muuten onnistu.
Ap
Tiesitkö että monissa paikoissa se on työnantaja joka kertoo mihin aikaan työt tehdään. Minulla ja miehellä on sama työaika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ne vanhemmat vaikka tykkäävät kävellä aamuisin yhdessä sinne päiväkotiin?
Luulisi, että aika kannattaisi käyttää fiksummin, kun aika on yleensä kuitenkin vähissä pienten lasten perheessä. Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Ap
Ei aika ole vähissä, kun on tarvittu täytettä lisääntymisestä.
Taas päiväkotikyttääjä vauhdissa, mutten kyllä omien lasten päiväkotiajoilta ole muistanut, että sinne olisi tulleet vanhemmat yhdesäs.
Jotenkin ap taas pätee asialla, joka ei pätemistä kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vien kolme lasta (5 ja 2,5 vuotiaat) ihan yksin päiväkotiin. Auto helpottaisi teidänkin elämää kummasti!
Hieno juttu, onnistuisiko teillä sama myös kävellen? Autolla tietenkin helpointa, kun lapset ovat paikoillaan. Päiväkoti on meillä korttelin päässä, eikä matkaan voi käyttää autoa, mutta olen ihmetellyt, että osa vanhemmista vie lapset kahden vanhemman voimin, kävelevät vielä aika kaukanakin toisistaan ja saattavat lähteä eri teille viennin jälkeen.
Ap
Tykkään kävelemisestä, mutten kyllä lapsia vie kävellen mihinkään. Perheen kuljetuksia varten meillä on kaksi autoa. Koska teen töitä kotoa ilman työaikaa, kuskaan myös isompia lapsia autolla koulusta kotiin ja harrastuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli meillä kaksi päiväkoti-ikäistä ja aina vei jompi kumpi, ei koskaan kahdestaan. Kakarat vaan vaateisiin ja autoon ja päiväkodin pihalla ulos.
Tämä on se normaali tyyli ja se mahdollistaa myös molemmille vanhemmille kokopäivätyön, toisin kuin tämä toinen "yhdessäverikseen"-tyyli. Mutta esim. Adhd-lapsen kanssa voi tarvitakin kokonaan yhden vanhemman huomion ja siksi ei muuten onnistu.
Ap
Miten yhdessä vieminen ei mahdollistaisi molemmille aikuiselle kokopäivätyötä? Ihan kaikki meistä ei ole töissä 100km päässä lasten päivähoidosta. Jos meillä olisi nykyään pk-ikäisiä lapsia, varmaan tekisimme niin, että hypättäisiin kaikki autoon aamulla, ajettaisiin tuohon pk pihaan, minä veisin toisen lapsen omaan ryhmäänsä ja auttaisin aamuaskareissa, mies veisi toisen. Mies j
Tiedoksi vaan, että 8 h on Suomessa normaali kokopäivätyö, ei 7,5 h. Kun työmatka on useimmilla vähintään puoli tuntia niin lapset joutuvat olemaan pitkän päivän päiväkodissa, vähintään yhdeksän tuntia, kun molempien vanhempien pitää ehtiä paikalle eli lapset ovat hoidossa esim. 8-17. 100 km päähän töihin matkustamiseen menee työmatkaan yli tunti, joten ei ole mitään mahdollisuutta tällaiseen malliin, vaan toisen on vietävä ja toisen on haettava kaikki lapset kerralla. Sikäli kommenttisi ei kuvasta reaalimaailmaa.
Mutta ilmeisesti nämä perheet eivät olekaan kokopäivätöissä. Se voisi olla yksi selittävä tekijä.
Ap
Kaikkea sitä ihmiset jaksaakin ihmetellä. Eikö teillä ole muuta elämää kuin ihmetellä asioita, jotka ei teille kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minä teen usein 10 tunnin työpäivän, mutta koska se miten minä sen teen on minun päätettävissäni, ei se estä minua liikkumasta yhtä aikaa mieheni kanssa... Hyvin usein teen aamuvirkkuna jo 2-3 tuntia töitä ennen kuin kukaan muu on edes hereillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minä teen usein 10 tunnin työpäivän, mutta koska se miten minä sen teen on minun päätettävissäni, ei se estä minua liikkumasta yhtä aikaa mieheni kanssa... Hyvin usein teen aamuvirkkuna jo 2-3 tuntia töitä ennen kuin kukaan muu on edes hereillä.
Aamuvirkkuna eli heräät viimeistään noin klo 4:30, jos ehdit tekemään kolme tuntia töitä ennen lapsen päiväkotia? Päiväkotipäivä alkaa viimeistään 8:30 jos mielii ehtiä syömään aamupalaa.
Joku tässä ei nyt ihan täsmää. Trollille haiskahtaa. Ei oikeasti kukaan usko, että teet tuollaisina aikoina töitä tai 10 tuntia päivässä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Aamuvirkkuna eli heräät viimeistään noin klo 4:30, jos ehdit tekem
- Niin, kyllä, aamuvirkut ihmiset herää aikaisin.
- Päiväkotipäivä alkaa silloin kun se on hoitosopimuksessa sovittu alkavaksi.
Meillä kävi tuuri, kun molemmat lapset (4v & 2v) mahtuivat lähipäiväkotiin yli vuoden jonotuksen jälkeen. Matkaa oli noin puoli kilometriä, jonka kuljimme kelistä riippuen pyörillä tai kävellen/juosten. Ensin vein nuoremman lapsen omaan ryhmäänsä ja kelistä riippuen sisä-/ulkokautta vanhempi lapsi omaan ryhmäänsä. Aamut helpottuivat hieman, kun nuorempikin vaihtoi vuoden jälkeen isojen ryhmään ja eteistilat olivat lapsilla samat. Päiväkodista jatkoin itse pyörällä kouluun.
Auton ostin vasta, kun esikoinen siirtyi esikouluun ja työmatka piteni neljällä kilometrillä. Ei olisi enää esikoulun tai päiväkodin aukioloajat riittäneet, jos matkat olisi kuljettu lasten kanssa kävellen.
Mä järkytän sua kertomalla että me viedään ja haetaan yksi lapsi kahden aikuisen voimin. Päiväkoti matkalla juna-asemalle ja samalla junalla kuljetaan molemmat töihin tekemään samaan aikaan se 7,5h päivä. Miksi toinen kulkisi muutaman minuutin eri aikaan?