Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitamattomat hampaat aiheuttivat ystäväni kuoleman

Vierailija
05.03.2024 |

Ikätoveri odotti sydänleikkaukseen pääsemistä. Leikkausta jouduttiin siirtämään moneen kertaan, koska suussa olevia tulehduksia ei saatu hallintaan huolimatta siitä, että muutama läpimätä hammaskin poistettiin.

On kohtalokasta, että köyhillä ei ole varaa hoita hampaitaan. Tässä tapauksessa se maksoi Pentin hengen.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitamattomat hampaat > bakteeri pääsee suusta verenkiertoon.

Vierailija
22/35 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siinä mahtanut  paapalla hajut olla, toivottavasti ei hönkynyt lastenlapsiin päin, ettei karies olisi heihinkin tarttunut.  Kun ekrran noin vakava jo suun tilanne ollut.

Toivottavasti  Pentin omaiset  neuvovat lastenlapsia huolehtimaan hyvin hampaistaan jo pienestä pitäen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaiden pesu aamuin illoin, hammaslangan käyttö ja napostelun ja ylimääräisen sokerin vähentäminen on ihan köyhimmillekin mahdollista ja pienentää hammasongelmien todennäköisyyttä merkittävästi. 

Vierailija
24/35 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Helsingin puolella kunnallinen hammashuolto on ihan hemmetin huono vitsi.

Olen 51 vuotias nainen, jolla paljon sairauksia ja vielä enemmän ongelmia suussa. Ei täältä aikoja saa, olen pistänyt hirmuisia rahoja yksityiselle, mutta siitäkään ei ole apua kun tarvitsisin laajempaa apua. Minulla on ongelmia etuhampaiden juurissa, ovat miniversioita. Nyt tilanne on se, että kaksi etuhammasta on juurihoidettu epäonnistuneesti, toinen on seurannassa vielä (valmistui 2 v sitten), mutta tulehdusta on ja toinen saatiin valmiiksi 1,5 kk sitten, mutta on pirun kipeä. Implantteja en saa suuni tilanteen ja sairauksien takia. En voi olla ilman etuhampaita. Olisi kiva elämässä vielä nauttia syömisestä joskus. Olen ollut kokoaika töissä 16 v - 51 v ja olisi kiva jos jotain hoitoa saisin kunnalliselta. 

Sukurasitteiden takia joudun varmaan hautaan suusta lähteneen tulehduksen takia.

Teetä irtoproteesi. Useimmat proteesinkäyttäjät ovat ratkaisuun täysin tyytyväisiä. Näin toteaa vanha, paljon nähnyt ja kokenut hammaslääkäri.

Vierailija
25/35 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin vastuu on hoitaa hampaat hyvin itse. 

Vierailija
26/35 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnallinen hammashoito ei ole kallista, pitää vain viitsiä. 

Hankalaa on ihmisenä, joka joutuu muuttamaan työn perässä usein. Siinä vaiheessa kun saisi jonotuksen jälkeen ajan, asuu jo muualla. 

Vierailija
27/35 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa hyvin monella on käsitys että yhteiskunnan kuuluu hoitaa kaikki asiat. Hampaiden hoito vastuu kuuluu jokaiselle itse. Pesu aamuin illoin, hammaslangan käyttö joka ilta jne. Säännöllisesti suuhygienistille ja hammastarkastukseen. Ihan perusasiat monella hukassa.

Vierailija
28/35 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan hammasrahastoon 15 e kk ja kertaakaan ei ole rahat vielä loppuneet.

Mun TA maksaa 2 lääkärikäyntiä vuodessa. Asun sivukylällä ja hän myös ottaa palvelusetelin.

Käyn tarkastuksessa ja kiven poistossa, otetaan samalla röntgen. Menee pari viikkoa ja seteli on hyväksytty. Viime vuonna oli 3 reikää. Kuuli olen juuri muuttanut, paikkasi 3.n ilmaiseksi. Tänä vuonna 2, seteli riitti. 

Ensi vuonna on kuulemma myös 2 reikää, vanhat reiät vaatii uudet paikat

Vierailija
29/35 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

* Pentti asetti ainalähes liikuntakyvyttömän vaimonsa ja lapsenlapsensa omien tarpeidensa edelle. Raha ei olisi enää riitänyt vaimon lääkkeisiin ja lastenlasten pikku lahjoihin, jos se olisi mennyt hampaisiin. Tosin en voi tätä enää Pentiltä kysyä, koska hän makaa nyt hauddassa.

Se viimeinen niitti oli, kun Pentin ja syfiliksen rampauttama vaimonsa menettivät tyttärensä, Tiitu-Mintun, tämän jouduttua lumiauran yliajamaksi kävellessään pyhäkouluun jouluaattona. Luulen, että tuossa vaiheessa Pentti vain päästi irti elämästään ja kuoli pois elämänhalun yksinkertaisesti sammuessa.

Vierailija
30/35 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hampaiden pesu aamuin illoin, hammaslangan käyttö ja napostelun ja ylimääräisen sokerin vähentäminen on ihan köyhimmillekin mahdollista ja pienentää hammasongelmien todennäköisyyttä merkittävästi. 

Hampaiden pesu saati hammasvälilangan käyttö lienevät sci-fi-tasoista fantasiaa monille. Ei kai suurin osa edes pese p_rsettään vessassakäynnin jälkeen.

Vierailija
31/35 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minunkin kaverikuoli olivat hampaat niin huonot Tukehtui mannavelliin Ei saanut pureskeltua

Ihana naurun paikka. 

Vierailija
32/35 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minunkin kaverikuoli olivat hampaat niin huonot Tukehtui mannavelliin Ei saanut pureskeltua

Mannavelli on työläs pureskeltava.

Se oli varmaankin nisti. Tukehtui mannavelliin - sopiva tapa poistua näyttämöltä nistille, jolla oli sellainen hurmaava, sihisevä nauru niiden mätien hampaantynkien välistä.

Vierailija
33/35 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri asia milloin pääsee.

Jos viitsisi harjata hampaansa kahdesti päivässä , käyttää hammastahnaa ja hammaslankaa, ja varata ajan ajoissa sinne hammashoitoon, niin näin ei kävisi. Päivystyshammashoitoon pääsee samana päivänä, jos on akuutti vaiva, ja kiireelliseen samalla viikolla. Ja jos ei ole rahaa, niin Kela maksaa. Että kyllä tässä tapauksessa ystäväsi saa syyttää itseään.

Vierailija
34/35 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseistä leikkausta ei voi tehdä jos hampaat ei ole kunnossa. Kunnallisessa voi hoitaa hampaat ja jopa jättää laskun maksamatta ja eikö kela sen hammashoidon maksa jos on toimeentulotuella.

Köyhät saa toimeentulotukea, mutta eläkeläiset ei sitä yleensä hae, vaikka olisivat oikeutettuja. Ne on sitä väkeä, jotka omasta mielestään ovat parempia ihmisiä, kun ei elä "sossun rahoilla". Eräässäkin isossa kaupungissa mummot ja papat elää roskiksia tonkimalla, koska eivät kehtaa millään Kelan tai heidän mielestä "sossun rahoilla" elää. Ne samat ihmiset haluaa pienentää työttömien etuuksia, koska työttömät saa enemmän. Mullekin joku pappa jokin aika sitten valitti, että työtön saa enemmän. No jokainen Suomessa saa vähintään saman kuin työtön, jos vaan osaa sitä vaatia. Se on laissa määrätty vähimmäistaso kaikille. 

Normaalit ihmiset ei alennu vinkumaan tukia vaikka olisivatkin oikeutettuja.

Vierailija
35/35 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

* Pentti asetti ainalähes liikuntakyvyttömän vaimonsa ja lapsenlapsensa omien tarpeidensa edelle. Raha ei olisi enää riitänyt vaimon lääkkeisiin ja lastenlasten pikku lahjoihin, jos se olisi mennyt hampaisiin. Tosin en voi tätä enää Pentiltä kysyä, koska hän makaa nyt hauddassa.

Olisikohan lastenlapset arvostaneet elävää Penttiä enemmän kuin lahjoja?