Nuori nainen, aina kylmät kädet :-(
Okei mulla on sanottu pienestä asti että mulla on aina jäisevät kädet . Kerran liikkatunnilla mun kädet alkoi yhtäkkiä sinertää ja kaikki kerääntyi ympärilleni kauhistelemaan. Tuollaista ei ole tapahtunut aikuisällä mutta joskus huuleni sinertävät. Nykyään on sellaista, että mun on vaikea saada käsiä lämpöisiksi. Mieheni kauhhistele ekylmiä käsiäni ja aina lääkärissäkin. Verikokeita on otettu ja sydäfilmit, ferritiini ollut aina alhainen, voiko siitä johtua ? Mulla on myös aina melko kylmä, paitsi ei kesällä.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
No vaihdevuosissa viimeistään kuumenee nekin 😅
No ei kuumene. On vaan sisäinen kuumuus,sormet ja varpaat täysin kylmät. Valkosormisuudelta kuulostaa ap:n tilanne, ärsyttävä vaiva.
Minulla on jo nuoresta pojasta lähtien tahtoneet näpit ja ehkä varpaatkin jäätyä talvisin. Varsinkin lasketellessa. tms. Ääreisverenkiertoa olen epäillyt pienen ikäni niinkuin muutkin vastaajat.
Yksi pöljä temppu mitä voisi koettaa on se, että huolehtii pään lämmityksestä huolellisesti (pipo?). Ihmisjärjestelmä huolehtii nimittäin aivojen lämpötilasta ensisijaisesti ja siinä tahtoo perifeeriset muut ruumiiosat jäädä kakkoseksi.
Kilpirauhasen vajaatoiminta tai esim. Raynayd'n syndrooma voisi näitä aiheuttaa.
Twilight saagassa vampyyrit olivat kylmäihoisia. Vetääkö ihmisveri sinua puoleensa?
Minulla sama ja ilmeisesti syynä on raudanpuuteanemia. En myöskään kestä kuumaa hyvin. Lämpötila jää ikään kuin kehoon "päälle". Jos olen viileässä, kylmä tarttuu kehoon enkä meinaa lämmetä millään. Jos olen lämpimässä, kuuma tarttuu kehoon, enkä meinaa viiletä millään. Usein on pakko mennä seisomaan suihkun alle (kuuma/kylmä) pitkäksi aikaa, että keho ns. tajuaa palautua takaisin normaaliin lämpötilaan.
Anemia aiheuttaa lämmönsäätelyhäiriöitä.
Voi olla geneettistä ja mikään muu kuin lämmin ilmasto ei välttämättä käsiä lämmitä.
Hyvä nosto tuo raudanpuute. Toinen voi olla B12, jos et syö paljoa eläinkunnan tuotteita. Kannattaa tutkituttaa.
Myös liian vähäinen syöminen ja liikunnan puute voivat olla syitä.
Olen perinyt tuon vaivan isältäni. Raudanpuutekin ollut mutta se on korjaantunut ajat sitten. Verenpaine matala mikä ei asiaa osaltaan auta. Lääkärin mukaan vaan toimintahäiriö/ominaisuus hiusverisuonissa eli ei mitään vakavaa tai mille voisi tehdä mitään. Kaikenlaisia kokeita otettiin myös varmuuden vuoksi.
Mulla sama! Inhottavia tilanteita, jos joku haluaa kätellä. 😬 epäilen, että kärsin liikahikoilusta, mikä ilmenee erityisesti käsissä ja jalkapohjissa. Samaan aikaan kädet ja jalat on kylmät 😫
Olen käynyt lääkärissä puhumassa asiasta mutta ainakaan se ei kilpirauhasesta johtunut....
Kerran koulussa opettaja kauhisteli kylmiä käsiä ja silloin ne piti pestä lämpimällä vedellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ääreisverenkiertokin voi olla huono.... käy lääkärissä juttelemassa asiasta, niin ne tutkii perimmäisen syyn.
Toisilla on kyllä muutenkin vaan kylmät kädet.
On musta otetty kaikenlaisia kokeita. Ainoa sairaus mikä mulla on endometrioosi. Sehän on tulehdustila myös niin mietin voiko se viedä lämpöä käsistä. ainakin vatsa on aina ihan tulikuuma :D Mutta varmaantuo ääreisverenkierto huono.
Uniapnea sulla on. Kylmät, kylmän hikiset kädet, kylmä,kylmän hikiset jalat (et maininnut jalkoja, olen ihan varma että on). Tulikuuma vatsa oli itsellänikin, elimistö taistelee hapenpuutteessa hengenhädässä. Sain diagnoosin ja CPAP-laitteen 58 vuotiaana, jos olisin saanut sen 18 vuotiaana, elämäni olisi ollut toisenlaista.
Nuuska ja tupakka pois niin alkaa käsissäkin veri kiertää.
:')