Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yliopistoon 31-vuotiaana?

Vierailija
02.03.2024 |

Mitä pitää huomioida kun aloittaa opiskelun tässä iässä? Yliopistossa suurin osa on nuorempia. Sopeutuuko joukkoon ja vierastaako muut ikääni jne jne?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok ikä aloittaa opinnot. Opiskelijoiden joukossa on usein muutamia keskimääräistä varttuneempia. Ei kolmekymppinen mitenkään erityisesti pistä silmään. Se on sitten eri juttu, miten paljon kolmekymppinen jaksaa kiinnostua parikymppisten ajanvieteharrastuksista ajatellen osakunta- tai ainejärjestöelämää, mutta ihmiset ovat yksilöitä eivätkä vapaa-ajan aktiviteetit ole pakollisia.

Vierailija
2/12 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse aloitin opiskelun 21-vuotiaana, samalla aloitti ainakin kaksi miestä, jotka olivat muistaakseni noin 34 v. En hengaillut heidän kanssaan paljon, mutten muista, että kukaan olisi vierastanut heitä. Riippuu toki varmaan, miten aktiivinen on ja missä ympyröissä pyörii. Yliopistossa kuitenkin ihmiset ovat kaikkiaan aikuisia niin ei siellä niin teinimeininkiä pitäisi olla.

Itse olen 32-vuotias tohtoriopiskelija, ja edelleen saatan tehdä aika peruskursseja oman alani ulkopuolella. Siellä on paljon uusia vähän päälle 20 v opiskelijoita enkä koe, että erityisesti erottautuisin joukosta. Tosin näytän noin 25 v, mikä ehkä auttaa tässä suhteessa. Olen ajatellut lähitulevaisuudessa tehdä uuden tutkinnon, ja saatan hakea jo tänä vuonna. Olisihan se vähän outoa olla fuksi taas, mutten usko, että kukaan hirveästi ihmettelisi. Eikä kaikkiin rientoihin tarvitse tietenkään osallistua, jos tuntuu vähän oudolta tai liian lapselliselta. Mutta ainakaan luokassa ketään ei kiinnosta toisen ikä, ja tuskin bileissä tai muissakaan aktiviteeteissa hirveästi ellei ole oikeasti paljon vanhempi. Yliopiston pitäisi olla paikka, jossa joka tapauksessa arvostetaan kypsyyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään syytä jännittää. Ensimmäisen tutkintoni tein parikymppisenä ja silloinkin vanhemmat alanvaihtajat olivat luonteva osa porukkaa. Toisen tutkinnon tein kolmikymppisenä alalle, joka houkuttelee erityisesti alanvaihtajia, ja suoraan lukiosta tulleet olivat silloin selkeä vähemmistö. Muita tuskin kiinnostaa ikäsi. Vanhempana opiskelussa on omat hyvät puolensa.

Vierailija
4/12 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ok ikä aloittaa opinnot. Opiskelijoiden joukossa on usein muutamia keskimääräistä varttuneempia. Ei kolmekymppinen mitenkään erityisesti pistä silmään. Se on sitten eri juttu, miten paljon kolmekymppinen jaksaa kiinnostua parikymppisten ajanvieteharrastuksista ajatellen osakunta- tai ainejärjestöelämää, mutta ihmiset ovat yksilöitä eivätkä vapaa-ajan aktiviteetit ole pakollisia.

No eihän niihen vapaa-ajanjuttuihin ole pakko mennä mukaan.

Ja aloittaja aloita ihmeessä opiskelu yliopistossa. 

Itse aloitin kun olin 30v ja olen aikaa sitten valmistunut. Samanilkäisiä ja vanhempiakin oli. Lisäksi käytävillä näkyi monenikäisiä jatko-opiskelijoita.

Vierailija
5/12 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet edelleen melko juniori. Ei mitään ongelmaan aloittaa vasta nyt. Eikä siellä opiskelijariennoissa ole pakko notkua. Vanhempana pääsee eteenpäin nopeammin, kun se pakollinen parinetsintävaihe on koettu (ehkä). 

Vierailija
6/12 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae vasta 41-vuotiaana. Siinä iässä alkaa olla tutkinnon suorittaminen pääasia eikä porukkaan kuuluminen ja se, mitä muut sinun iästäsi ajattelevat.

Minä olen aikonut lähteä suorittamaan keskeen jääneen tutkinnon loppuun, kun jään eläkkeelle. Ei siihen enää ole kuin pari vuotta aikaa.

Vierailija
7/12 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä nyt tule mieleen mitään erityistä ikään liittyvää huomioon otettavaa, vaikka kokemusta on monen ikäisenä opiskelusta.

Vierailija
8/12 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin opinnot 31 -vuotiaana ja olen edelleen yliopistossa 41-vuotiaana. En ole kokenut itseäni vanhaksi. Tervetuloa.

Vierailija
9/12 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mennä. Mun ryhmässä oli 61v ja 42v. Hyvin sopeutuivat mukaan. Mielenkiintoisia keskusteluja kahvisohvalla👍. Olivat ihmisiä, jotka halusivat toteuttaa haaveitaan opiskelemalla alaa, johon aiemmin ei ollut syystä tai toisesta mahdollisuutta. 

Vierailija
10/12 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin yliopisto-opiskelut 32-vuotiaana ja kävin itse kaikissa riennoissa. Kunhan et ala iälläsi pätemään niin ei ketään kiinnosta.

Vierailija
11/12 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen pari lääkäriä, jotka aloittivat opinnot 5kymppisenä. Toisen luona olen ollut potilaana ja ihanan ammattitaitoinen ja empaattinen lääkäri. Elämänkokemus tuntuu hyvässä mielessä😁

Vierailija
12/12 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne vaan, on siellä muitakin yli 30 vuotiaita. Voi mennä nuorten mukana kaikkeen tai vetää rauhallisemman kautta vanhempien opiskelijoiden seurassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan