Miksi suodatinkahvi on Suomessa niin suosittua? Kahvinkeittimen kanssa säätäminen on todella epäkäytännöllistä jos juojia on alle 10.
Mikä järki keittää yhden hengen taloudessa kahvinkeittimen pohjalle pikku liru, ja sitten kuitenkin kahvinkeittimen puhdistus on suht työlästä verrattuna vaikkapa pressopannuun jonka voi vaan käsin tiskata joka kerta. Tai mokkapannuun, jolla tulee nopeasti kuppi kahvia eikä se vie edes tilaa yhtään. Selittäkää!
Kommentit (34)
Joka kertako AP puhdistaa kahvinkeittimen putkistoineen päivineen? No kyllähän siitä työlästä noin saakin. Muille ihmisille riittää ihan veden laitto, suodatinpussi ja sopiva määrä jauhettua kahvia ja napin painallus.
Länkytilänkyti. Pullakaffet kunniaan! Vieläkin naurattaa se Macronin ilme Hesan (ei stadi, ei Helsinki, vaan nimenomaan Hesa) torikahvilassa, kun hörppäsi ekan maistin suomalaista suodatincaffeeta. Hilpeää! Mut hyvin piti pokka Macronilla sen jälkeen.
Se suomalainen kahvi ei maistukaan joka pellelle! Se on suomalaisten kahvi. Hyvä niin.
Paitsi että nyt kun osti halpaa Saludoa (tiedän!) viimeksi, niin se normimäärä kahvia ei riitäkään - ihan kuin olisi sekoitettu jotta muita puruja sekaan - ja kahvista tuli laihaa. Inhoan laihaa kahvia, mieluummin liian vahvaa kuin laihaa. Laiha kahvi on sellaista pahaa teetä. Monen ihmisen ikävät kokemukset kahvista johtuu varmasti siitä, että on maistanut laihaa kahvia. Hyh. Onko kahveja laimennettu taas, eikä kuluttajilla ole kerrottu mitään. Kaikessa hiljaisuudessa, kun ei enää ole uskallettu nostaa hintaa, niin laimennetaan - niin säästetään siten?
Töissä on kyllä ihan poikkeuksetta hirveän pahaa suodatinkahvia tarjolla joka päivä. Miten siitä saakin niin erikoisen kitkerän ja pahan makuista?
Vierailija kirjoitti:
Te jotka viittaatte tiskikoneeseen, eikö koskaan tule puhdistettua sitä itse putkistoa jossa vesi kahvinkeittimessä liikkuu? Ne pitäisi puhdistaa ihan niille tarkoitetuilla aineilla säännöllisesti. Vaikka kuinka kaataisi vettä puhtaalla astialla keittimeen niin kyllä sinne kalkkia ja likaa kertyy putkiston sisälle silti.
Tottakai se putsataan. Minä usein poistan ensin kalkit miedolla liuoksella vedenkeittimestä, sitten lisään vähän ja ajan kahvinkeittimestä läpi ja sillä välin huuhdon vedenkeittimen. Loput - jo vähän käyneet liemet kaadan ilmankostuttimeen (ufox jossa vastus, ja vata sieltä viemäriin.
Samaa mieltä. Itse ostan papukahvia, jauhan sen kahvimyllyllä ja AeroPressilla puristan kahvit kuppiin.
On sen pannunavinkin laitramusessa monenmoista tekemistä ja pannun pesut päälle.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka viittaatte tiskikoneeseen, eikö koskaan tule puhdistettua sitä itse putkistoa jossa vesi kahvinkeittimessä liikkuu? Ne pitäisi puhdistaa ihan niille tarkoitetuilla aineilla säännöllisesti. Vaikka kuinka kaataisi vettä puhtaalla astialla keittimeen niin kyllä sinne kalkkia ja likaa kertyy putkiston sisälle silti.
Ei todellakaan tarvitse puhdistaa millään "niille tarkoitetuilla aineilla". Kuule riittää ihan että puhdistaa väkiviinaetiikalla tai sitruunahapolla.
Muoviosissa muhii monenlaiset aromit ja jopa homeet eikä lopulta lähde hapolla eikä emäksellä. Teräksisen kahvipannun saa oikeasti puhtaaksi, mikä on hyvän kahvin edellytys. Suomessa tapana on sen sijaan keittää hiukan vahvaa kahvia niin ei sivumakuja huomaa.
Minä teen suppilolla suoraan kuppiin
Kapselikeitin! Jo parikymmentä vuotta olemme juoneet kapselikahveja ja niistä ei luovuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiskikone
Tiskikoneessa ei voi tiskata sitä Moccamasterin putkistoa jonne jämähtää kalkkia.
Ostan uuden kahvinkeittimen ehkä viiden vuoden välein. Ikinä en ole mitään putkistoja putsaillut. Vanhan keittimen vien jonnekin kierrätykseen.
Vierailija kirjoitti:
Kapselikeitin! Jo parikymmentä vuotta olemme juoneet kapselikahveja ja niistä ei luovuta.
Kallista kahvia ja paska laatu. Vähän kuin kehuisi että syö vain mikroaterioita.
Vierailija kirjoitti:
Keitän termariin. Siis aito amerikkalainen hiekkaeristeinen teräspullo Thermos.
Ai että oikein hiekkaeriste :D - taitaa se tyhjiö toimia vähän paremmin.
Miten niin, mulla on yhden kupin kokoinen kaadin. Kahvia menee suodattimeen yks lusikallinen ja hyvää tulee.