Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minimipalkka 15€/h lakiin

Vierailija
01.03.2024 |

Nyt kun hallitus on heikentämässä palkansaajan asemaa merkittävästi, niin vasemmistopuolueiden kannattaisi aloittaa lupaukset, et ensi eduskuntavaaleissa minimipalkka tullaan säätämään laissa.

15€ tunnille olis sellainen, jolla ihminen tulee toimeen 2024 Suomessa.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähän. Itse voin kirvesmiehenä sanella itse palkkani. Se on 20 €/h. Lisäksi työnantaja maksaa sosiaalikuluni.

Vierailija
22/52 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika vähän. Itse voin kirvesmiehenä sanella itse palkkani. Se on 20 €/h. Lisäksi työnantaja maksaa sosiaalikuluni.

Minulla nousisi tuntipalkka 2e jos 15e olisi minimipalkka. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis niin hyvä vaalilupaus, et Sdp, Vihreät ja vasemmisto vois rakentaa hallituksen kolmin.

Vierailija
24/52 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ideana mielettömän hyvä! Tämän jälkeen litra maitoa maksaa kaupassa 2,6 e, lounasravintolan keittoannos 18 e, junamatka Lahteen 38 e suuntaansa (nyt vähän yli 11 e) jne. eli kun minimipalkka on 15 e/h, niin hinnat nousevat vinhaa vauhtia. Tuethan ollaan poistamassa, joten niitä ei tarvitse nostaa samaan tahtiin.

Vierailija
25/52 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ideana mielettömän hyvä! Tämän jälkeen litra maitoa maksaa kaupassa 2,6 e, lounasravintolan keittoannos 18 e, junamatka Lahteen 38 e suuntaansa (nyt vähän yli 11 e) jne. eli kun minimipalkka on 15 e/h, niin hinnat nousevat vinhaa vauhtia. Tuethan ollaan poistamassa, joten niitä ei tarvitse nostaa samaan tahtiin.

Jaahas siellä taas yksi jonka mielestä on ihan ok orjuuttaa MUITA että itse voi nauttia halvasta ja makoisasta elämästä. Menepä vaan itse tekemään niitä parin euron tuntipalkan hommia ja katso kuinka maistuu.

Kaiken lisäksi kun Amerikassa nostettiin minimipalkkaa niin hinnat ei edes nousseet. Eli paskapuhetta tuokin.

Vierailija
26/52 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan. 15€/h pitäs osatakkin jotain. Siitä ei tule hevon uittua jos jokaiselle sukankuluttajalle maksetaan noin. 

Ei se osaamiseen liity, vaan siihen miten kallista on elämä nykyään.

Vierailija
27/52 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta entä jos ei ole varaa palkata 15e/tunti? Silloin sinä olet sosiaaliturvalla ja työt jää tekemättä. Tämä on se ongelma minimipalkoissa.

Vai ongelma yritystoiminnassa? Hioo yrityksensä niin hyväksi, että on varaa palkata kunnon palkalla. 

Ei muuta kuin sinä näyttämään mallia miten hiotaan yritystoiminta kuntoon! Raha kasvaa puussa ja tuotteet kaupoissa!

Eli toimivaa yritystoimintaa on mahdotonta saada aikaiseksi ilman ilmaista tai lähes ilmaista orjatyötä? Mielenkiintoista!

Ennemminkin se, että työntekijän pitäisi tuottaa enemmän kuin hänen palkkansa, sivukulut ja kaikki työsuhteeseen liittyvän muut kustannukset joita hän ei edes mieti. Jos A tuottaa arvoa 20 €/h, siitä ei voida maksaa hänelle 15 €/h koska pelkät hänen kustannuksensa työnantajalle ovat jo 30 €/h. Sen sijaan jos B tuottaa arvoa 80 €/h, ei ole mikään ongelma maksaa hänelle 30 €/h. Kaikkien kulujen jälkeen hän tuottaa edelleen voittoa, ja hänet kannattaa työllistää.

Tässä maassa on paljon ihmisiä, joiden työpanoksen todellinen arvo ei ole oikein mistään kotoisin. Jos ihminen tuottaa firmalle pelkkiä kuluja, mutta ei tuo taloon rahaa, säästöjä tai mitään muutakaan arvokasta, minkä tahansa palkan maksaminen hänelle on huonoa bisnestä. Mutta jos tällaisista nollatyypeistä (jotka eivät osaa mitään arvokasta, mutta eivät halua myöskään oppia, eivät ole motivoituneita, saikuttavat aina kun ottaa päähän että töissä pyydettiin tekemään töitä) ei päästä myöskään laillisesti eroon, on muiden kollegoiden pystyttävä tuottamaan arvoa vieläkin enemmän jotta heille voitaisiin maksaa edes 10 €/h. Kun provikkapalkkoja lukuunottamatta tunnutaan ajattelevan, että kellekään ei saisi maksaa vähemmän kuin toiselle, vaikka toisen arvo firmalle olisi viisinkertainen ja toinen tuottaisi vuodesta toiseen pelkkää tappiota. Reiluahan tämä ei ole, siis niitä kohtaan jotka ne työt oikeasti joutuvat tekemään.

Vierailija
28/52 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaahas siellä taas yksi jonka mielestä on ihan ok orjuuttaa MUITA että itse voi nauttia halvasta ja makoisasta elämästä. Menepä vaan itse tekemään niitä parin euron tuntipalkan hommia ja katso kuinka maistuu.

Kaiken lisäksi kun Amerikassa nostettiin minimipalkkaa niin hinnat ei edes nousseet. Eli paskapuhetta tuokin.

Faktan kertominen on siis orjuuttamista? Amerikassa minimipalkan nostaminen ei nostanut hintoja ihan siksi, että siellä pimeä työ on sääntö eikä poikkeus, niissä hommissa ei mitään mimimiä kysellä. Iso osa porukasta ei edes maksa veroja.

Mutta totuus on, että kun meillä kulut kasvavat, niin siitä siirretään asiakkaille maksettaviksi. Sote-alueet ovat jo nostaneet käyntimaksuja terveydenhuollossa, vaikka sinun mielestäsi tuo on paskapuhetta.

Vierailija
29/52 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yrittäjällä ei ole varaa maksaa kunnon palkkaa ei silloin tuota yhtään mitään valtiollekaan. Konkkaan vaan

Oletko tyhmä ? Pienet yritykset tuovat valtiolle rahaa ja yhden palkka maksaa yrittäjälle puolitoista kertaisena, esimerkiksi jos sinä saa palkkaa 2000 euroa/kk maksaa yrittäjille 3000 euroa, se sinne palkka. Siihen sitten vakuutukset ja muut pakolliset työterveydet jne päälle.  Eli mene ihan keskenäs konkkaan.

Vierailija
30/52 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palkka on nyt 10 e/h ja sitä nostetaan 5 eurolla, niin oikeastiko kuvittelette, että työnantajamaksut säilyvät ennallaan? Joten ei ole mitään tarvetta nostaa hintoja.

Joku vetosi USAn malliin muistamatta sitä, että siellä ei ole samanlaisia sivukuluja kuin meillä. Siksi vaikuttaa siltä, että hinnat eivät nouse, kun minimipalkka nousee, mutta siellä palkan kasvaminen ei aiheutakaan samanlaista sivukulujen kasvua kuin meillä. Lisäksi USAssa minimipalkka tunnetaan vain tietyillä aloilla, esimerkiksi Ecuadorista tulleelle kotiapulaiselle ei makseta minimipalkkaa.

Vierailija
31/52 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajattelee verokertymän kasvulla, niin tämä olis huikea taloudellinen piristys valtiolle.

Esim. 30 henkilöä työllistävä yritys, palkka 11€h ja liikevoitto 1miljoona.

Tällä lailla pystyisi hyvin ottamaan yritysten tuloista palkansaajille. 

Palkansaaja maksaa verot progression mukaan, mut osinkoverot pystyy verosuunnittelulla minimoimaan tai keplotteleen niin, että valtio eikä palkansaaja hyödy latiakaan.

Toisin sanoen minimipalkka tuo ostovoimaa koko kansalle ja verotuloja.

Vierailija
32/52 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ajattelee verokertymän kasvulla, niin tämä olis huikea taloudellinen piristys valtiolle.

Esim. 30 henkilöä työllistävä yritys, palkka 11€h ja liikevoitto 1miljoona.

Tällä lailla pystyisi hyvin ottamaan yritysten tuloista palkansaajille. 

Palkansaaja maksaa verot progression mukaan, mut osinkoverot pystyy verosuunnittelulla minimoimaan tai keplotteleen niin, että valtio eikä palkansaaja hyödy latiakaan.

Toisin sanoen minimipalkka tuo ostovoimaa koko kansalle ja verotuloja.

Jos 30 hengen yritys tekee 1 000 000 euron liikevoiton ja palkat sivukuineen on saman verran, niin millä ihmeellä ko. yrityksessä tuo liikevoitto tehdään 11 e tuntipalkalla?

Ymmärrätkö edes, mikä on liikevoitto?

Vierailija
33/52 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä USA autounionin  työntekijät presidentin ja kansan tuella saivat 20% prosentin palkankorotukset lakkoilemalla, syy "ylisuuret voitot". 

Tiedän montakin pk yritystä, jossa palkat ovat reilusti alle tuon 15€/h ja jaettava "osinkopotti" osakkeenomistajille yli 1 00000€.

Vaatii vain ideologisen muutoksen kansan ajattelussa. Sitä on, että voitoista kuuluu potti myös palkansaajalle. 

Vierailija
34/52 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun osa-aikatyön palkka on 11.75 vaikka tilastojen perusteella pitäisi olla 18 e. Jos sen pyytäisin niin loppus työt. Olen tyytyväinen että saan olla töissä.

Vierailija
35/52 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No menepäs nyt sinne töihin äläkä päivystä täällä parhaaseen työaikaan.

Vierailija
36/52 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No menepäs nyt sinne töihin äläkä päivystä täällä parhaaseen työaikaan.

Talvilomalla kai saa palstaillakin?

Vierailija
37/52 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta entä jos ei ole varaa palkata 15e/tunti? Silloin sinä olet sosiaaliturvalla ja työt jää tekemättä. Tämä on se ongelma minimipalkoissa.

Älä sitten yritä jos ei ole varaa maksaa palkkoja millä ihminen elää ilman tukia. Mitä hemmetin psykoja yrittäjät oikein on? Ja kyllä minulla on ollut yritys ja ei ollut varaa maksaa niin lopetin. Hommat menee niin kun ei ole täysin päästään sekaisin ja ymmärtää, että muillakin ihmisillä on oikeuksia kuin minulla.

Niin, kuka tahansahan voi sitten olla yrittäjä, jos palkkaa ei tarvitse maksaa. Sehän olisi kivaa ja helppoa, itsekin voisin heti ns. palkata eli ottaa kotiapulaisen kotiini.

Sitten vielä esiintyisin mediassa uhrautuneena yrittäjänä. 

Vierailija
38/52 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä toteutuisiko tuollainen millään mutta realistinen minimipalkka voisi olla 12e tunnista nettona.

Vierailija
39/52 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

4€ kyllä riittää. R.P

Vierailija
40/52 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ymmärrä palkasta valittavia, hakee vain töitä missä saa enemmän palkkaa, minä olen aina tehnyt niin

ei mitään pakkolakeja yrittäjyyttä hankaloittamaan vaan vähemmän byrokratiaa ja sääntöjä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan