Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei syypunkkia ollut Suomessa aiemmin?

Vierailija
29.02.2024 |

Mikä muuttui?

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin ei ole ollut Suomessa?

Vierailija
2/81 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

A

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista lapsuudestani 1980-luvulta, että olisi puhuttu syyhystä eikä silloin saatu täitäkään koulusta. Suomi taantuu hyvää kyytiä ja Orpon hallitus tekee kaikkensa, jotta palaisimme jonnekin 1800-luvulle.

Vierailija
4/81 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä olin lapsi ja nuori, eli 70- ja 80-luvuilla, ei ollut täitä, kihomatoja, syyhypunkkeja, eikä noroa. Koskaan. Kellään. Kukaan ei ollut pois koulusta kuin flunssan tai angiinan jne. takia. Kouluissa tai päiväkodeissa ei varoiteltu noista asioista. Äitini puhui että niitä oli joskus kun hän oli lapsi, eli 50- ja 60-luvuilla. Minulle ne oli asioita jotka kuuluu menneisyyteen, siihen asti kuin esikoiseni sai koulusta täitä 2000-luvun alussa. En ollut uskoa silmiäni, että mistä nämä on voineet tulla, eihän näitä pitäisi olla Suomessa.

Vierailija
5/81 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun minä olin lapsi ja nuori, eli 70- ja 80-luvuilla, ei ollut täitä, kihomatoja, syyhypunkkeja, eikä noroa. Koskaan. Kellään. Kukaan ei ollut pois koulusta kuin flunssan tai angiinan jne. takia. Kouluissa tai päiväkodeissa ei varoiteltu noista asioista. Äitini puhui että niitä oli joskus kun hän oli lapsi, eli 50- ja 60-luvuilla. Minulle ne oli asioita jotka kuuluu menneisyyteen, siihen asti kuin esikoiseni sai koulusta täitä 2000-luvun alussa. En ollut uskoa silmiäni, että mistä nämä on voineet tulla, eihän näitä pitäisi olla Suomessa.

Vierailija
6/81 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän lasten koulussa oli noin vuonna1990 täit liikkeellä.

Itselläni ei ole koskaan ollut vaikka olin lapsi 50- luvulla.

Vierailija
7/81 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo lähes kadonneet sairaudet, loiset ja tuhohyönteiset asunnoissa ovat lisääntyneet viime vuosina. Samaan aikaan uusia henkilöitä on muuttanut runsain määrin maahamme.

Syy - seuraus vai sattumaa? 

Vierailija
8/81 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyhypunkkia on ollut kauan, se oli ilmeisesti yksi Raamatun vitauksistakin.

Suomessa sitä on ollut, mutta DDT-myrkky hävitti sen. Vaikka sitä sen käytön lopettamisen jälkeenkin on ollut harvakseltaan täällä, niin se ei ollut ongelma, koska permitriini tehosi siihen hyvin eli se oli helppo hoitaa pois.

Nyt syyhystä on tullut iso ongelma, koska nykyiset syyhypunkit ovat kehittöneet vastustuskyvyn permitriinille eli sen hoitaminen pois on vaikeaa, kun Suomessa ei myydä juurikaan muita lääkkeitä siihen niin kuin muissa maissa myydään. Lääkärin reseptillä voi saada jotain lääkkeitä, mutta ovat tosi kalliita meillä ja kaikki eivät raaski tai osaa hoitaa sitä pois ja niinpä se leviää.

Vierailija
9/81 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihmiset eivät ollet sottaisia eläimiä

Vierailija
10/81 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla silmälasitkin sai vähentää verotuksessa. Syyhylääkkeet olisi varmasti saanut ilmaiseksi silloin. Nyt ihmisillä ei ole varaa hoitaa itseään.

Vierailija
11/81 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyhyä on havaittu ihmisillä jo muinaisista ajoista lähtien. Arkeologiset todisteet Egyptistä ja Lähi-idästä viittaavat siihen, että syyhyä esiintyi jo vuonna 494 eaa. Neljännellä vuosisadalla eaa. Aristoteles kertoi "täistä", jotka "karkaavat pienistä näppylöistä, jos niitä pistellään" - kuvaus, joka vastaa syyhyä. Arabilääkärin Ibn Zuhrin uskotaan olleen ensimmäinen, joka antoi kliinisen kuvauksen syyhypunkkeihin liittyvistä punkkeista.

Vierailija
12/81 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli niitä mutta koska ei ollut sosiaalista mediaa, Wilmaa tms niistä ei vain tiedetty ja aivan varmasti oltiin pois koulusta mahataudin ja flunssan vuoksi. Lehdistö ei vain niitä kirjoitellut. Noro oli oksennustauti ja influenssa nuha.

Vierailija
13/81 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista lapsuudestani 1980-luvulta, että olisi puhuttu syyhystä eikä silloin saatu täitäkään koulusta. Suomi taantuu hyvää kyytiä ja Orpon hallitus tekee kaikkensa, jotta palaisimme jonnekin 1800-luvulle.

Mä aloitin koulun 1980 eikä mulla ollut koskaan täitä eikä kihomatoja. Ei myöskään lapsellani joka syntyi 2000. Pienehköt koulut oli molemmilla, jos sillä syynsä. 

Vierailija
14/81 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä syyhypunkkia on ollut 2000- luvulla liikkeellä myös muttei aiemmin tällaisena epidemiana. Ollut yksittäistapauksia

Vierailija
15/81 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on toi syypunkki?

Vierailija
16/81 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs iäkäs läheinen sai pari vuotta sitten diagnoosin syyhypunkki. Oli ollut sairaalahoidossa muutaman kuukauden aiemmin. Olin tosi ihmeissäni että voiko olla mahdollista. Varmaan sitten oli. Hoidon jälkeen kutina tokeni. Diagnoosin antoi entisestä Neuvostoliitosta kotoisin oleva lääkäri. 

Vierailija
17/81 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri sai syyhypunkin joskus 1980-luvulla ja täitä oli lapsen koulussa monella koululaisella 1990-luvulla. Luteita en ole nähnyt koskaan.

Vierailija
18/81 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun Ukrainasta tuli ihmisiä Suomeen , alkoivat syyhy ja tippuri leviämään.

Vierailija
19/81 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäläiset rajanylittäjät nukkuvat solut toivat syyhyn. Venäläistä ajatusmaailmaa, kiusa se on pienikin kiusa. Tällä murennetaan psyykettä, luodaan epävarmuutta.

Vierailija
20/81 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin hyvin allekirjoittaa tämän, ihan samoilla vuosillakin. En penskana ollut kuullutkaan mistään kihomadoista, syyhystä, noroista. Täihin törmäsin ensimmäisen kerran kun olin aupairina Englannissa. Siellä oli lapsella täitä, varmaan koulusta. Lapsen äiti laittoi jotain linimenttiä lapsen tukkaan, hän hoiti asian.