Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täälöä joku joka on luopunut perinnöstä?

Vierailija
29.02.2024 |

Pitääkö silti järjestää perunkirjoitus vai hoituuko viranomsistrn puolesta? Ja miten käytännössä tuo asia menee  ?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osasko joku vastata miten asiat jatkuu jos kieltäytyy. Mitään perittävää käytännössä jää vaan sotkuinen koti joka vra asunto. Miten kannattaisi toimia?

Vierailija
2/10 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitat asiaa hoitavalle valtiokonttorin lakitoimistolle/muulle kuolinpesän hoitajalle, että et osaa mihinkään, et edes perunkirjoitukseen ja kieltäydyt perinnöstä, niin kyllä ne asiat hoituvat ilman sinuakin. Ainoastaan kuittaat, että olet saanut kutsun perunkirjoitukseen ja se siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitat asiaa hoitavalle valtiokonttorin lakitoimistolle/muulle kuolinpesän hoitajalle, että et osaa mihinkään, et edes perunkirjoitukseen ja kieltäydyt perinnöstä, niin kyllä ne asiat hoituvat ilman sinuakin. Ainoastaan kuittaat, että olet saanut kutsun perunkirjoitukseen ja se siitä.

Kiitos. Minä olrn ainut jonka pitäisi perintö, jota ei ole, hoitas ja mietin miten siitä dotkudta pääsee eroom. Eikö minun ainoana perijänä siis tatvitse yrittää perunkirjoitustakasn jätjestää? Olen siinä käsityksessä että minun se on pakko hoitas, mutta näin ei siis ole?

Vierailija
4/10 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kieltäydyt perinnöstä, se siirtyy eteenpäin samalla tavoin kuin olisit itse kuollut jo aiemmin. 

Eli esim. jos sinulla on lapsia, se menee heille. 

Perunkirjoitus pitää joka tapauksessa järjestää, ja siihen liitetään kirjallinen ilmoituksesi perinnöstä luopumisesta. Perunkirjan mukaan maksetaan sitten myös perintöverot, eli nekin maksaa perinnönsaaja. 

Itse olen kahteen kertaan ollut saavana osapuolena kun vanhempani luopuivat omien vanhempiensa perinnöstä. 

Vierailija
5/10 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko perinnöstä luopua myös se, jolle perintö siirtyy, kun aikaisempi perijä luopuu perinnöstä, vai onko perintöketju joku loputon juttu, jossa perintö siirtyy aina vain seuraavalle?

Vierailija
6/10 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko perinnöstä luopua myös se, jolle perintö siirtyy, kun aikaisempi perijä luopuu perinnöstä, vai onko perintöketju joku loputon juttu, jossa perintö siirtyy aina vain seuraavalle?

Eiköhän tuo onnistu, paitsi jos kyseessä on ala-ikäinen. 

Vierailija
7/10 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin  mulla on yksi lapsi, aikuinen, enkä jaluaisi srn sotkun selvittämistä hänellekään  eli taitaa olla mahdotonta ns. Pestä kätensä koko sotkusta?

Vierailija
8/10 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perintö on siirtymässä jonossa seuraavalle alaikäiselle, niin asiaa pitäisi varmaankin hakea edunvalvoja sijainen DVV:lta, joka toteaa, että myöskään alaikäisen kannalta perintöä ei kannata ottaa vastaan. Tämä siis jotain perintöä yleensä on jäämässä.

Mutta siis jos kyseessä on pesä, jossa ei ole muuta jaettavaa kuin vanhoja  likaisia sukkia ja lautasia, niin perunkirjoituksessa omaisuuden arvoksi pistetään nolla tai velkaa jos sitä on. Vuokranantaja voi tyhjentää kämpän ja lähettää laskun kuolinpesälle, jota kukaan ei lopulta maksa.

Ilmoitat vain, että et ota perintöä vastaan ja piste. Mitään velvollisuutta sinulla ei kuolinpesän asioita hoitaa.

Vierailija
9/10 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
10/10 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein niin, että ilmoitin kirjallisesti perunkirjoitustilaisuudessa luopuvani perinnöstä. Perintö siirtyi lapsilleni.

Täysi-ikäiset lapset voivat myös luopua perinnöstä, jos eivät halua ottaa sitä vastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi