Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaiset keskisykkeet teillä muilla nelikymppisillä on tunnin intervallitreenissä?

Vierailija
29.02.2024 |

Oon nyt puoli vuotta treenannut aktiivisemmin ja tuntuu, että 130 on sellainen keskiarvo josta en enää kovin helposti pysty lisäämään intensiteettiä. 

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hä? Eikö intervallitreenissä mennä vedon aikaisten maksimisykkeen mukaan?

En tajunnut mitä väliä keskisykkeellä on, tai tajusin väärin mitä meinasit. Jos meinasit että sinulla ei vedossa nouse kuin 130bpm niin jotain on vialla.

Vierailija
2/21 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajunnut mitä väliä keskisykkeellä on, tai tajusin väärin mitä meinasit. Jos meinasit että sinulla ei vedossa nouse kuin 130bpm niin jotain on vialla.

Tottakai keskisykkellä on väliä. Kukaan ei pysty vetämään tunnin treeniä maksimsykkeillä, joten se se ei kerro mitään treenin tehokkuudesta jos sulla on sykkeet käyneet kertaalleen tapissa ja sen jälkeen on rentoiltu 55 minuuttia jossain satasen paikkeilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun maksimisyke pitäisi olla jossain 170-180 paikkeilla, voi olla enemmänkin. En sano, että joka treeni pitäisi suorittaa maksimisykkeellä, mutta jos et saa intervallitreenissä sykettä nostettua helposti yli 130, on jotain vialla kuten joku yllä jo sanoi.

Vierailija
4/21 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai keskisykkellä on väliä. Kukaan ei pysty vetämään tunnin treeniä maksimsykkeillä, joten se se ei kerro mitään treenin tehokkuudesta jos sulla on sykkeet käyneet kertaalleen tapissa ja sen jälkeen on rentoiltu 55 minuuttia jossain satasen paikkeilla. 

Riippuu myös intervallitreenistä. Kerro millainen treeni, millaiseksi syke nousee intervallin aikana ja mihin tasautuu levon aikana. Kuinka pitkä intervalli on? Entä tauko?

Vierailija
5/21 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on suunnilleen pk-sykkeesi, eli matala on.

Vierailija
6/21 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun maksimisyke pitäisi olla jossain 170-180 paikkeilla, voi olla enemmänkin. En sano, että joka treeni pitäisi suorittaa maksimisykkeellä, mutta jos et saa intervallitreenissä sykettä nostettua helposti yli 130, on jotain vialla kuten joku yllä jo sanoi.

Eikö kukaan täällä ymmärrä, mitä tarkoittaa keskisyke? 

Vierailija
7/21 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskisykkeeksi aika matala intervalleilla. Itse olen 60 v ja helposti 150-160

Vierailija
8/21 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toihan olisi nimenomaan pk-sykkeeksikin korkea, kun kyse on nelikymppisestä. 

Vierailija
9/21 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan täällä ymmärrä, mitä tarkoittaa keskisyke? 

Sillä keskisykkeellä ei ole hitonkaan väliä tässä tapauksessa. Se ei kerro, millaiseksi syke nousee intervallin aikana ja miten laskee levon aikana. Nuo ovat ainoat, joilla intervallitreenissä on merkitystä. 

Kertomasi keskisyke voi tarkoittaa sitä, että teet lyhyitä kovia pyrähdyksiä pitkillä palautuksilla, tai että intervallit ovat pidempikestoisia, mutta intensiteetiltään matalampia. Matala se joka tapauksessa on. Omassa 40 min intervallitreenissäni tällä viikolla keskisyke on ollut 156 ja enimmillään se on ollut 184. Treenissä oli kahden minuutin intervalleja minuutin palautuksella. Intervallien aikana syke on ollut välillä 165-183. Olen 43 vuotias.

Vierailija
10/21 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohhoh, aikamoista kun tuo on kuusikymppisen laskennallinen maksimisyke. Uskaltaako tässä edes kysyä, miten korkea sulla on maksimi? 

Vierailija
11/21 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toihan olisi nimenomaan pk-sykkeeksikin korkea, kun kyse on nelikymppisestä. 

Riippuu 4-kymppisestä. Mulla leposyke 50-54, maksimi 195. Eilen juoksin 15 kilsan pk-lenkin ja keskisyke oli 131.

Vierailija
12/21 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohhoh, aikamoista kun tuo on kuusikymppisen laskennallinen maksimisyke. Uskaltaako tässä edes kysyä, miten korkea sulla on maksimi? 

220 miinus ikä ei ole laskennallinen maksimisyke. 80-luvun tuulahdus.

Vierailija
13/21 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 54 ja viime keväänä laktaattitestissä maksimisykkeekseni on mitattu 196. Nuo laskukaavat voisi pikkuhiljaa heittää mäkeen.

Vierailija
14/21 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

220 miinus ikä ei ole laskennallinen maksimisyke. 80-luvun tuulahdus.

Ei päde ainakaan naisiin tuo 220-ikä, miehillä ehkä lähempänä.Mutta silti nuo ovat kovin yksilöllisiä tiedän erään viisikymppisen naisen jolla maksimi sykkeet on 195.

Vierailija
15/21 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä keskisykkeistä, mutta itse teen intervallitreeniä juoksumatolla ja tuntuu että 150 on ihan maksimi, mihin saan sykkeen nostettua. Joku 145 on jo sellainen, että pitää alkaa himmaamaan. Olen 47 v ja ihan keskiverto kunnoltani (vo2 max 32). Mulla on luonnostaan matala syke, saattaa johtua siitä (kilpirauhanen vajaalla). Kymmenen vuotta sitten pystyin helposti nostamaan sykkeen 170 saakka. 

Vierailija
16/21 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ensin faktoja pöytään.

Minkälaista intervallitreeniä ap tekee? Juoksua? Kuinka monta intervallia ja kuinka pitkiä? Otatko intervallien välissä lepoa, vai teetkö yhtenäisen lenkin nopeutta vaihdellen? Mitä ominaisuutta on tarkoitus kehittää? Vauhtikestävyyttä, nopeuskestävyyttä, maksimikestävyyttä?

Vierailija
17/21 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun soitan intervalleja pianolla, niin syke laskee toisinaan jopa 47:n. Joskus stakkatoja ja fortefortissimo cresendoja soittamalla syke saattaa noustakin.

Vierailija
18/21 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun soitan intervalleja pianolla, niin syke laskee toisinaan jopa 47:n. Joskus stakkatoja ja fortefortissimo cresendoja soittamalla syke saattaa noustakin.

Mikä on lempi intervallisi? Itsellä oktaavin kanssa alkaa aina ääni hajoilemaan ja syke nousemaan, kuten imlmeisesti aapeelläkin.

Vierailija
19/21 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika harvoin max otan mutta aika helposti vielä pääsee 180. Noi laskennalliset max sykkeet ei ole koskaan päteneet minuun. Leposykekin alle 50.

Vierailija
20/21 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se keskisyke tunnin intervallissa vaihtele melkoisesti riippuen sisältääkö alku/loppuveryttelyt? Entä pitkätkö vedot/lepovaiheet?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän