Olen jääny loukkuun kierteeseen, en pääse eksästä eroon..
Eli, koitan kertoo lyhyesti. Mun puoliso alkoholisoitunu, ja on täysin avun tarpeessa niin fyysisesti, henkisesti kuin taloudellisestikin. Kaikki tietänee miten henkisesti raskasta alkoholistin kanssa on elää, joten saadakseni edes jonkinlaista etäisyyttä ja turvaa itselleni, otin oman asunnon 3kk sitten. Parisuhdekin on ollu ihan surkea viimeiset vuodet, kun ongelmat syventyneet. Noh.
Nyt olen sitten kuitenkin lähinnä lapsenkin vuoksi, autellu eksää sen minkä pystyn. Lapsi haluaa tavata isäänsä, mutta sitä ei voi tänne yksin jättää, niin oon aina mukana ja samalla auttelen. Siivoan, laitan ruokaa, täytän Kela lappusia, ostan ja käyn kaupassa, kannan polttopuita.... Aivan kuin omaishoitaja oisin.
Nyt sit on vaan käyny niin, että eksä ei saakaan rahaa mistään, toimeentulotuki hylätty kun tulot on yksinasuvalle tarpeeksi hyvät, mutta vanhoja velkoja (ei asuntolaina) on niin paljon että käytännössä laskujen, kaljan ja tupakan jälkeen ei jää yhtään rahaa. Kela ei maksa enää ansiosidonnaista sairaspäivärahaa, koska juo (masennuksen takia ollu saikulla). Mulle itkee, uhkailee itsarilla ja käyttää hyväks kiltteyttä, että tulla hänelle auttelemaan ja oonki ollut nyt täällä auttamassa 4.viikkoa putkeen, kun helpompi jäädä tähä ku ravata ees taas.. Lapsi on jatkuvasti hoidossa muualla (isompi lapsi jo onneksi muutenkin), mun kaikki paukut ja RAHAT menee taas tässä autteluun! Nytkin eksälle piti hakea lääkkeitä, itki ettei pärjää ilman niitä ja kukaan ei auta. Käytin mun viimeiset rahat siihen ja siihen että kuskasin ruoka-apuun ja diakonille häntä. No siellä oli joku häikkä ettei voinu saada kuin lautasellisen keittoa ja sämpyläpussin..
No, mulla on omassa kotona jääkaappi tyhjä, tili on tyhjä, autossa bensaa enää ajella 60km.. En pääse siis käytännössä kotia täältä! Ja heti kun mulle on tulossa rahaa (oon itse siis fyysisen vamman takia työkyvyttömänä minimieläkkeellä) on eksä kytiksellä taas...
Ja siis mua on neuvottu että katkaista välit kokonaan, vaan lapsen asioista voitais keskustella.. Mutta tiedän siitä seuraa vaan lopullinen pohjakosketus lapsen isälle. En haluaisi että lapseni joutuu sellaista nähdä ja siksi oon liiankin kauan auttanu sitä, lapseni vuoksi.. Mutta miten ja mihin mä vedän rajan? Tsempatkaa pliis, mulla ei oo ystäviäkään tällä paikkakunnalla jolta voisin saada tukea. Onko vaa kylmän viileesti karistettava koko ihminen mun elämästä? kun se näköjään vie ihan kaiken minusta kokoajan... :(
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Tuossa kohtaa sulle ehdottomasti joku kriisikeskusteluapu tai mitä tahansa. Mulla oli muutoin vastaavanlainen tilanne paitsi että alkoholi ei liittynyt kuvioon mitenkään. Halusi millon mitäkin apua ja tottakai autoin (myös lasten kanssa) kun kerta pyysi ja oli "lupaillut" että voitaisiin joku hetki fiilistellä meidän suhdetta uusiksi. Tältä kaikelta lähti pohja siinä vaiheessa kun yhtäkkiä löysi uuden ihmisen kiertoon. Eli olin kaikella tapaa uupunut ja käyttänyt rahaa turhaan, tyhjien lupausten toivossa.
Ja se sun eksä myös jonnekin hoitoon ja äkkiä.
Kiitos viestistä. Joo, eron aikaan sain psyk.puolelta jonkun 4-5 puhelun kriisijakson, mutta siitä ei ollut mitään hyötyä valitettavasti. Muuta apua ei tarjottu. Eksällä on hoitokontakti kun on tosiaan saikulla masennuksen takia ollu, ja siellä käynneillä olen usein yhdessä mukana (eksän ja hänen työntekijän pyynnöstä)..
Mullaki tulee usein sellainen olo, että käyttää hyödyksi vaan että ei muuten haluaisi mun läsnäoloa ellei musta olis apua.. Ja silti usein kännipäissään vaan motkottaa kuinka HÄN mukamas auttanu ja mahdollistanu taloudellisesti minua, esim. mun auton huollon tässä kuussa.. Kun oon syönyt täällä. Vaikka niin. Minähän ne ruuat oon tänne ostanu ja kokannut.. Eh. Ja että mun apu on yhtä tyhjän kanssa jne.. Ei kivaa kuunneltavaa. Alkaa olla mitta täynnä, mutta vaikea jotenki katkaista tää touhu???
Alkuperäinen
Pohjakosketus on hyväksi ja tarpeen.
Olet vain juopottelun mahdollistaja.
Samanlainen tilanne täälläkin, nyt ex odottaa katkolle pääsemistä. Mä lupasin auttaa ja olen auttanut sillä ehdolla että hän laittaa asiansa kuntoon.
Et ole eronnut. Hae apua itsellesi niin pääset irti. Ei ole sinun tehtävä mahdollistaa juomista.
Vierailija kirjoitti:
Samanlainen tilanne täälläkin, nyt ex odottaa katkolle pääsemistä. Mä lupasin auttaa ja olen auttanut sillä ehdolla että hän laittaa asiansa kuntoon.
Mun eksä ei suostu katkolle.. Aikoo kuulemma onnistua itse lopettamaan. Onkin sinänsä edistynyt, ettei juo enää väkeviä (ennen joi sitä tosi paljon, litra viinaa illassa ei ole liioittelua) kun sanoin vähän vastaavasti etten auta jos ei mitään edistystä tapahdu. Nyt juo "vaan" kaljaa, ja määrät semmosta 12-20 kaljaa kerrallaan. Mutta onhan se vointi surkea aina vaan kun ei kokonaan oo lopettanu, ja tuntuu olevan motivaatio sillä hukassa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olet vain juopottelun mahdollistaja.
Pohjakosketus meinais eksän tapauksessa sitä että menettää kotinsa, luottotiedot (velkaa jäis tosi paljon, ainakin 60tuhatta), menettäisi täysin motivaation raittiuteen ja työntekoon... Jäisi johonkin sossupummiksi kaupungin vuokrayksiöön juopottelemaan. En tiedä, miten se olis 'hyväksi' hänelle, lapselle, yhteiskunnalle tai kenellekään..? Syitä lopettaa juominen on paljon, mm. terveys pettämässä, lastensuojelu ei anna tavata lasta ilman mun valvontaa, menettää paljon jos jatkaa.. No kai mua voi sitte nimittää mahdollistajaksi jos niin haluaa, kun ei ole sydäntä hylätä ihmistä joka on ihan romuna..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet vain juopottelun mahdollistaja.Pohjakosketus meinais eksän tapauksessa sitä että menettää kotinsa, luottotiedot (velkaa jäis tosi paljon, ainakin 60tuhatta), menettäisi täysin motivaation raittiuteen ja työntekoon... Jäisi johonkin sossupummiksi kaupungin vuokrayksiöön juopottelemaan. En tiedä, miten se olis 'hyväksi' hänelle, lapselle, yhteiskunnalle tai kenellekään..? Syitä lopettaa juominen on paljon, mm. terveys pettämässä, lastensuojelu ei anna tavata lasta ilman mun valvontaa, menettää paljon jos jatkaa.. No kai mua voi sitte nimittää mahdollistajaksi jos niin haluaa, kun ei ole sydäntä hylätä ihmistä joka on ihan romuna..
Ap
Sun eksä vie sua kuin litran mittaa ja sä kilttinä tyttönä vanhasta tottumuksesta palvelet, hoidat ja maksat eksän viulut. Pistä jo itsesi ja lapsesi eksäsi edelle. Ansaitset parempaa, eikä eksäkään raitistu, kun silöä on noin innokas apuri juomiseen.
Oman lapsesikin olet työntänyt muualle hoitoon, että pääset eksäsi luo kynnysmattoilemaan. Mikä ihmeen vinoutunut tärkeysjärjestys sulla on elämässä?
Millainen äiti tunkee lapsensa jatkuvasti hoitoon, että pääsee tuhlaamaan kaikki rahansa ja voimavaransa eksään? Sen lapsen isän on jo viina vienyt, nyt läheisriippuvuus on viemässä äidin myös!
Tilanne vaikuttaa siltä, että lapsellanne ei ole nyt kumpaakaa vanhempaa huolehtimassa ja kasvattamassa. Pohdin, että sinun ehkä kannattaisi laittaa voimavarasi itseesi ja lapseenne, jotta ette uppoa exäsi mukana syviin syövereihin. Vai mihin uskot tilanteen päätyvän, kun jatkatte nykyisellä tavalla?
Lupa ajatuksella oma kirjoituksesi ja yritä katsoa sitä ulkopuolisen silmin? Luulen, että tajuat, miltä tilanne kuulostaa. Eli ei hyvä.
Heti kun saat rahaa sen verran, että pääset sieltä pois niin lähde. Pelasta itsesi ja lapsesi. Sos.toimeen ilmoitus, että et voi enää toimia miehesi tukihenkilönä auttamassa ja mukana tapaamisessa, et missään muodossa .
Miehesi tuskin on kykenevä keskustelemaan asiasta, joten jätä hänelle esim.kirje. Älä vastaa puheluihin, vaan laita viestiä, että olette yhteydessä vaan viestiä ja silloinkin vain lapsen asioissa. Älä missään nimessä usko hänen vakuuttelujaan siitä, että asiat tulevat muuttumaan, koska ne eivät muutu, ennenkuin hän itse muuttuu. Älä usko itsemurha juttuja, asia ei ole enää sinun ratkaistavissasi riippumatta siitä mitä hän sanoo. Et ole enää vastuussa hänestä, et exänä, et lasten äitinä, et tukihenkilönä, et hyväntekijänä.
Sinun tehtäväsi ei ole mahdollistaa enää hänen nykyistä elämäänsä. Hän tulee toki yrittämään sitä esim.lapsen kautta. Muista, että hän vie mukaansa myös sinut, jos sallit tämän jatkua. Kuka silloin huolehtii lapsesta? Se tulee sattumaan, mutta sinä selviät. Vaikeimpina hetkinä keskityt hengittämiseen, vaikka vain minuutti kerrallaan.
Tuossa kohtaa sulle ehdottomasti joku kriisikeskusteluapu tai mitä tahansa. Mulla oli muutoin vastaavanlainen tilanne paitsi että alkoholi ei liittynyt kuvioon mitenkään. Halusi millon mitäkin apua ja tottakai autoin (myös lasten kanssa) kun kerta pyysi ja oli "lupaillut" että voitaisiin joku hetki fiilistellä meidän suhdetta uusiksi. Tältä kaikelta lähti pohja siinä vaiheessa kun yhtäkkiä löysi uuden ihmisen kiertoon. Eli olin kaikella tapaa uupunut ja käyttänyt rahaa turhaan, tyhjien lupausten toivossa.
Ja se sun eksä myös jonnekin hoitoon ja äkkiä.