Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen tie: masennuksen takia työkyvyttömyyseläkkeelle?

Vierailija
28.02.2024 |

Olen ollut jo vuosia fyysisen sairauden takia vaikeasti työllistyvä osatyökykyinen. Tullut riepotelluksi jo eri "palveluissa", ja ajautunut työpaikoilla sairaslomille yms. kohtuuttomiin tilanteisiin sairauteni takia. Tällä diagnoosikoodilla kuitenkaan ei ole mahdollista "päästä" työkyvyttömyyseläkkeelle, vaikka rajoittaa merkittävästi jokapäiväistä työ- ja toimintakykyäni.

Tilanteeni takia olen ollut myös masentunut jo vuosia. Nuorena kuljettu mielialalääkkeiden ja psyk.sairaanhoitajien hoitopolku, ja en pidä sitä enää elämääni auttavana apuna. 

Tiedostan että nyt voimavarani ovat loppuun kulutetut. Turvaverkkona, puhelinyhteyden päässä, on tasan yksi ihminen. 

Millainen on "polku" masennuksen takia työkyvyttömyyseläkkeelle? Oliko työkyvyttömyyseläke lopulta elämällenne helpotus? Vai olisiko kuitenkin ollut parempi jatkaa masentuneena kituutusta ilman eläkkeelle siirtymistä?

Pyydän asiallisia kommentteja. Olen aidosti tilanteessa, jossa elämän pelinappulat alkaa olla pelattu ja psyykkinen tuska sietämättömällä tasolla.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko minkään psykiatrisen hoidon piirissä? Ensimmäinen askel polulla mahdolliselle työkyvyttömyyseläkkeelle olisi hakeutua lääkärin (psykiatri tai yleislääkäri) vastaanotolle. Lääkäri määrää sitten sairauslomaa, jos katsoo sen aiheelliseksi. Sairauslomaa voi saada maksimissaan vuoden ajan. Jos työkyvyttömyys edelleen vuoden kuluttua jatkuu, niin sitten psykiatri voi tehdä lausunnon kuntoutustuesta eli määräaikaisesta työkyvyttömyyseläkkeestä.

Jos hakemus hyväksytään Kelassa tai työeläkevakuutusyhtiössä, pääset määräaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle (joka myönnetään esim. vuodeksi kerrallaan). Pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle pääsy onkin sitten jo selvästi vaikeampaa. 

Tsemppiä sinulle, toivottavasti tästä vastauksesta on edes jotain hyötyä! 

Vierailija
2/13 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko minkään psykiatrisen hoidon piirissä? Ensimmäinen askel polulla mahdolliselle työkyvyttömyyseläkkeelle olisi hakeutua lääkärin (psykiatri tai yleislääkäri) vastaanotolle. Lääkäri määrää sitten sairauslomaa, jos katsoo sen aiheelliseksi. Sairauslomaa voi saada maksimissaan vuoden ajan. Jos työkyvyttömyys edelleen vuoden kuluttua jatkuu, niin sitten psykiatri voi tehdä lausunnon kuntoutustuesta eli määräaikaisesta työkyvyttömyyseläkkeestä.

Jos hakemus hyväksytään Kelassa tai työeläkevakuutusyhtiössä, pääset määräaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle (joka myönnetään esim. vuodeksi kerrallaan). Pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle pääsy onkin sitten jo selvästi vaikeampaa. 

Määräaikainen työkyvyttömyyseläke on kuntoutustuki, en muista kauanko sitä sain mutta sen jälkeen pysyvä eläke.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut helppo. 13 vuotta psykologilla pari kertaa viikossa, sitten eläke.

Vierailija
4/13 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin kuntoutustuelle melko nuorena, joten varsinaisen eläkkeen saamisessa kesti aika kauan, lähemmäs 10 vuotta.

Tällä hetkellä teen osa-aikatöitä eläkkeen ohessa. Ihan mukavaa, ja rahaa tulee hyvin.

Vierailija
5/13 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin sairauslomalla vuoden, sitten 4 vuotta pätkissä kuntoutustukea (1. hakemus hylättiin) ja sitten pysyvä eläke työeläkelaitokselta pyytämättä samana vuonna kun täytin 50. Olin psyk.polin asiakas vuosia, kävin juttelemassa hoitajalle ja välillä lääkärin luona, kokeilin erilaisia lääkkeitä, ryhmäterapioita sun muita, mutta en oikeaa psykoterapiaa ikinä. Mulla taustalla pitkäaikaistyöttömyyttä ja pätkätöitä. No olihan se melkonen ruljanssi, mutta kyllä kannatti, kun ei tartte enää stressata jatkuvasti ja pääsi pois työkkärin ja Kelan oravanpyörästä. Sairas olen toki yhä, mutta pärjään jotenkuten.

Tsemppiä sulle!

Vierailija
6/13 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viedäänkö lapset? 

Vierailija
7/13 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ on parasta mielialalääkettä. Kun on säännöllinen vuorokausirytmi ja elättää itse itsensä niin pysyy se mielikin virkeänä.

-omavalmentaja-

Vierailija
8/13 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö masennuksesta ole kuitenkin mahdollista parantua?

Oletko edes yrittänyt kuntoutua?

Vierailija
9/13 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa keskustella lääkärin kanssa ja kokeilla vaihtaa lääkitystä toimivampaan. Moni on töissä vaikka syökin lääkkeitä. 

Vierailija
10/13 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työ on parasta mielialalääkettä. Kun on säännöllinen vuorokausirytmi ja elättää itse itsensä niin pysyy se mielikin virkeänä.

-omavalmentaja-

Lue mitä ap kirjoitti!

Vierailija
11/13 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määräaikainen työkyvyttömyyseläke on kuntoutustuki, en muista kaua

Niinhän juuri kirjoitin, että psykiatri voi tehdä lausunnon määräaikaisesta työkyvyttömyyseläkkeestä eli kuntoutustuesta. 

Vierailija
12/13 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa keskustella lääkärin kanssa ja kokeilla vaihtaa lääkitystä toimivampaan. Moni on töissä vaikka syökin lääkkeitä. 

Tosiaan siis fyysisen sairauden takia olen vaikeasti työllistyvä osatyökykyinen, ja tätä sairautta nyt ei tietyn pisteen jälkeen lääkkeillä ole mahdollista parantaa. Masennus on sitten tästä vuosia kestäneestä tilanteesta johtuva. 

Vierailija
13/13 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo masennuksen syy-yhteys somaattiseen vajaatyökykyisyyteesi on tulkittavissa reaktiiviseksi tilaksi ja siten tuskin niin vaikea-asteiseksi mielenterveyden häiriöksi, että se oikeuttaisi päädiagnoosina työkyvyttömyyseläkkeeseen. Hakeudu kuitenkin asianmukaiseen hoitoon ja kuntoutukseen masennuksen johdosta  - ilman niitä tilanne ei missään mielessä ratkea eduksesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän