Mikä käytännön ero on Kelan peruspäivärahalla ja työmarkkinatuella?
Kun ne on aivan saman suuruiset? Ensin mainittua saa jos työssäoloehto täyttyy mutta ei kuulu kassaan. Mutta mikä idea tämän hakemisessa ja siihen kuuluvassa liitesirkuksessa on jos summa on sentilleen sama?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolison tulot eivät vaikuta, mutta esim. omat pääomatulot vaikuttavat.
Ihan kaikki pääomatulot eivät vaikuta. Minulla muutama satanen kuussa osinkotuloja ei vaikuta työmarkkinatukeen. Missäköhän kohdassa alkaa vaikuttaa?
Oletko ilmoittanut nämä muut tulosi Kelalle? Hakijallahan on ilmoitusvelvollisuus. Tosin nämä tiedot Kela saa kyllä verottajaltakin.
Olen ilmoittanut rehellisesti kaiken, mitä kysyttiin. Osinkotuloja 300/kk
Huomatkaa myös, että poistuu 300 e suojaosuus!
1.4.2024 tulee voimaan kaksi muutosta: työttömyystuen suojaosa ja työttömyystuen lapsikorotukset poistuvat. Työttömyystuessa on ollut 300 euron kuukausittainen suojaosa. Suojaosa tarkoittaa sitä rahamäärää, jonka työtön voi ansaita ilman, että se vähentää työttömyystukea.
Eikö peruspäiväraha ole työn menettäneille työttömille? Työmarkkinatuki taas kotoa tai opinnoista tulleelle työnhakijalle? Ja peruspäivärahaa maksetaan vaan 400 päivää, toista vaikka vuosia.
vähän ihmettelin, kun yksi tuttu väitti olevansa peruspäivärahalla vaikkei ole oikeissa töissä ollut vuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kaikki pääomatulot eivät vaikuta. Minulla muutama satanen kuussa osinkotuloja ei vaikuta työmarkkinatukeen. Missäköhän kohdassa alkaa vaikuttaa?
Jos sinulla on sijoituksia yli 10000 arvosta, tuki pienenee.
Ei taidettu edes kysyä sijoitusten määrää hakemusta tehdessä, vain tuotot. Minulla yli 100.000 salkun arvo, mutta työmarkkinatukea saan täydet vähän yli 600 €/kk nettona.
No jatkossa ei luultavasti saa mitään, mikä ok todella oikein!
t. Pitkäaikaistyötön 58-v ilman sijoituksia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatukeen vaikuttavat lähes kaikki hakijan muut tulot, esim. pääomatulot ja omaishoidon tuet. Peruspäivärahaan ei pääomatulot vaikuta. Eli kyllä näillä on ihan merkittävä ero, jos on vuokratuloja tai muita pääomatuloja.
Vuokrataloja saavan pitää myydä se sijoitusasunto ja elää sillä!!!
Miksi myydä hyvä sijoitusasunto? Onhan se mukavampi elellä vuokratuloilla kuin työmarkkinatuella. Toki järkevää olisi myydä asunto, pistää rahat tilille ja nauttia työmarkkinatukea.
Vierailija kirjoitti:
Eikö peruspäiväraha ole työn menettäneille työttömille? Työmarkkinatuki taas kotoa tai opinnoista tulleelle työnhakijalle? Ja peruspäivärahaa maksetaan vaan 400 päivää, toista vaikka vuosia.
vähän ihmettelin, kun yksi tuttu väitti olevansa peruspäivärahalla vaikkei ole oikeissa töissä ollut vuosiin.
https://www.kela.fi/tyottomyystuet#mika-on-tyossaoloehto
Nämä kyllä löytyy, jos viitsii hakea!
Vierailija kirjoitti:
Todella moni pitkäaikaistyötön saa juurikin työmarkkinatukea. Olen huomannut, että aika moni sekoittaa peruspäivärahan ja työmarkkinatuen. Varmaan näin on tutullasikin. Eihän niillä isoa eroa olekaan ja Kela muuttaa tuen automaattisesti kun 400 päivää on tullut täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatukeen vaikuttavat lähes kaikki hakijan muut tulot, esim. pääomatulot ja omaishoidon tuet. Peruspäivärahaan ei pääomatulot vaikuta. Eli kyllä näillä on ihan merkittävä ero, jos on vuokratuloja tai muita pääomatuloja.
Miksi myydä hyvä sijoitusasunto? Onhan se mukavampi elellä vuokratuloilla kuin työmarkkinatuella. Toki järkevää olisi myydä asunto, pistää rahat tilille ja nauttia työmarkkinatukea.
Sinunlaisesi tukien väärinkäyttäjän tuet onneksi nyt tulee lakkaamaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole sijoitusasuntoja enkä elele tuilla. Vastasin vain kommentteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruspäiväraha ja työmarkkinatuki ovat yhtä suuria. Erona on, että muiden samassa taloudessa asuvien henkilöiden tulot voivat pienentää työmarkkinatukea, mutta ne eivät pienennä peruspäivärahaa. Esimerkiksi vanhempien tulot pienentävät työmarkkinatukea, jos asut heidän kanssaan.
https://www.sak.fi/tyoelama/tyoelaman-perustieto/tyottomyysturva
Mitä ihmettä, olen saanut aikoinaan työmarkkinatukea, mutta eivät missään vaiheessa kyselleet sanallakaan puolison tuloista.
Ei puolison tulot vaikutakaan, vaan se jos asuu vanhempien elättinä, ja omat tulot vaikuttaa, jos niitä on suht paljon, esim. vuokratuloja tai metsätuloa. Eli jotain muuta tuloa kuin palkkatuloa tai yrityksestä saatavaa tuloa jotka sovitellaan työttömyysetuuden kanssa.
Joskus parikymmentä vuotta sitten oikeasti puolison tulot vaikutti työttömyysetuuteen, moni nainen ei saanut mitään työttömyysetuutta ja olivat työssäkäyvän miehen armoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruspäiväraha ja työmarkkinatuki ovat yhtä suuria. Erona on, että muiden samassa taloudessa asuvien henkilöiden tulot voivat pienentää työmarkkinatukea, mutta ne eivät pienennä peruspäivärahaa. Esimerkiksi vanhempien tulot pienentävät työmarkkinatukea, jos asut heidän kanssaan.
https://www.sak.fi/tyoelama/tyoelaman-perustieto/tyottomyysturva
Mitä ihmettä, olen saanut aikoinaan työmarkkinatukea, mutta eivät missään vaiheessa kyselleet sanallakaan puolison tuloista.
Vanhempien tulot vaikuttaa lastensa työttömyyskorvauksiin mutta ei puolison tulot pariskunnalla.
Työmarkkinatuki on paljon enemmän harkinnanvarainen. Peruspäivärahan saa varmasti jokainen, kunhan noudattaa TE-hallinnon ohjeita vain.
Työmarkkinatukeen vaikuttavat muutkin seikat.
Alle 55- ( vai oliko alle 50) vuotiailla esim. se jos aauu kotona vamhempien luona.
Vanhempien tulot vaikuttaa vain työmarkkinatukeen. Eivät ansiopäivärahaan tai peruspäivärahaan.
Peruspäivärahalla saa laillisesti siirtää osoitteensa muualle Eurooppaan 3kk ajaksi ja saada edelleen sitä samaa rahaa. Työmarkkinatuella et saa lähteä asumaan muualle ilman että menetät tuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs tukien väärinkäyttöä se on että joku omistaa sijoitusasunnon, josta saa vuokratuloja ja ei tämän takia saa tukia. Asiahan on ihan ok. Eihän tuossa tilanteessa kannata olla edes työnhakijana.
Enpä saa kumpaakaan noista vaikka työtön olen! Te-toimiston ja kelan mielestä olen edelleen Yrittäjä vaikka koko yritystä ei ole olemassakaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on sijoituksia yli 10000 arvosta, tuki pienenee.
Ei taidettu edes kysyä sijoitusten määrää hakemusta tehdessä, vain tuotot. Minulla yli 100.000 salkun arvo, mutta työmarkkinatukea saan täydet vähän yli 600 €/kk nettona.
Mulla ei ole mitään sijoituksia eikä säästöjä tai omaisuutta, enkä saa työmarkkinatukea kuuttakaan sataa euroa nettona. Jälleen näköjään tässäkin asiassa varakkaita suositaan ja köyhää potkitaan entistäkin syvemmälle suohon.
Kyllä pääomatulot ovat vaikuttaneet jo vuosia työmarkkinatukeen. Ei ole mikään uusi juttu.