Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaspäiväraha Kelalta, kun monta työnantajaa

Vierailija
26.02.2024 |

Hei,

olen vakityössä ja teen keikkaa toiselle työnantajalle freelancerina (ei sopimusta, tai siis se tehdään aina keikan ajaksi). Olin muutaman viikon sairaana, ja varsinainen työnantajani maksoi minulle sairasajan palkkaa. Nyt Kela vaatii selvitystä toiselle työnantajalle tuona aikana tehdystä työstä, vaikka siihen en siis ole työsuhteessa enkä ymmärrä, miten se liittyy tähän.

Jos muilla on ollut vastaavia tilanteita, niin vastaisitteko?

a) Mitä se Kelalle tai työnantajalleni kuuluu, olenko tehnyt töitä muualla? En ole kyennyt tekemään sairasloman aikana päätyötäni ja tästä on työterveyslääkärin lausunto.

b) Mitä tähän kannattaisi vastata? (Olen saanut vähän palkkaa tuona aikana toiselta työnantajalta, joka maksaa palkat jälkikäteen eli silloin kun jaksan laskuttaa. En jaksaisi alkaa setvimään tätä.)

Riittääkö, että vastaan, että en ole tehnyt töitä sairausloman aikana (vaikka palkkaa olenkin saanut). Rupeavatko selvittelemään asiaa toiselta työnantajalta? Toinen työnantajahan ei maksa minulle sairausajan palkkaa, sillä en ole siihen työsuhteessa. Siksi(kään) en ymmärrä, miksi Kela tällaista kyselee.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No teitkö niitä muita töitä? Kuinka kykenit jos et tehnyt päätyötäsikään?

Vierailija
2/4 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela maksoi pääasialliselle työnantajallesi sairaspäivärahan takaisin . Siksi sinun täytyy tehdä selvitys teitkö töitä toisaalla . 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommentista. Joo ymmärrän tuon, että Kela maksaa pääsialliselle työnantajalleni takaisin, mutta mitä merkitystä sillä on, teinkö sivutöitä? En kyennyt varsinaisiin töihini sairauden takia. Normaalioloissa teen molempia (silloin kun keikkaa on).

Vierailija
4/4 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No teitkö niitä muita töitä? Kuinka kykenit jos et tehnyt päätyötäsikään?

Koska päätyö on fyysisesti rankkaa, mutta sivutyötä voi tehdä sängyssä maaten.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän