Mistä kannattaa ostaa Chihuahuan pentu
Haluaisin ostaa mahdollisimman terveen suomalaisen chihupennun. Haluaisin käyttää koiraa myös näyttelyissä, joten hyvä suku olisi plussaa. Pitkäkarvainen. Mutta terveys edellä mennään. Onko suosituksia?
Kommentit (34)
Mulle sopii juurikin chihu ja sellaisen haluan. Edellinenkin koira vaati hammaskiven poistoa kerran vuodessa, sen lisäksi sillä oli turkki, joka piti trimmata useamman kerran vuodessa. Rahaa löytyy koiran hoitoon.
Me ollaan putsattu ne hampaat itse, ei ole tarvinnut vielä lääkariin
Onkohan chihuahuafoorumi vielä olemassa? (keskustelupalsta chihuista) Sieltä voisit udella, kenellä on hyväluonteisia ja terveitä koiria itsellään. Kennelliiton jalostustietojärjelmästä pääset lueskelemaan tilastoja rodun kuolinsyistä. Ne on koirakohtaisia. Joten pääset tekemään etukäteen tutkimusta, mitkä sukulinjat kupsahtelee ja mihin sairauteen.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan putsattu ne hampaat itse, ei ole tarvinnut vielä lääkariin
Minkä ikäinen koira sinulla on? Miten pystyt puhdistamaan ientaskut?
Kotipuhdistus hampaille on kovin haastavaa. Kun eläinlääkärikään ei saa laitteillaan tarkempaa jälkeä kuin neljäksi kk ookoo tuloksen. Siellä ientaskuissa muhii mönjää. Katso ikeniä. Jos ne punoittaa, niin siellä on tulehdus meneillään, vaikka näkyvä osa olisikin puhdistettu. Ikenien väri kuuluu olla vaaleanpunertava, eikä punoittava ja pullean näköinen.
Sama homma. Olen käynyt varmaan kaikki(?) suomalaisten kasvattajien nettisivut läpi ja niistä kaikki näyttävät kasvattavan "applehead" chihuja, jotka ovat niitä sairaimpia. Onkohan suomalaisissa chihuissa sisäsiittoisuutta kun kaikilla tuo sama, sairauksille altistava kallon muoto?
Älkää ostako, kun maailmassa on paljon kodittomiakin. Myös rotukoiria, esim. Espanjassa chihuja. Eettinen teko on adoptoida.
Suomesta turha ostaa chihua, ellei ole miljonääri, jolla on aikaa ravata eläinlääkärissä. Kaikilla pennuilla valtava otsa ja lyhyt kuono. Ulkomailta saa hakea, toki lentoliput maksaa, mutta pitkässä juoksussa tulee halvemmaksi.
Tuosta hammaskivenpoistosta: minulla ei ole chihuja, mutta lähes yhtä pieniä koiria ollut vuosikymmeniä. Eivät ole koskaan käyneet hammaskivenpoistossa eläinlääkärissä. Ainoat hammasasiat lääkärissä ovat olleet yhdeltä poistetut irtoamattomat maitokulmurit, ja toiselta poistettu katkennut pysyvä kulmuri.
Ikinä eivät eläinlääkärit ole edes ehdottaneet muissa asioissa käytäessä hammaskivenpoistoa. Todellakin saan ientaskut ja hampaiden sisäpinnat itse puhdistettua, kun käytän ihmishammaslääkärin välineitä. Tietenkin täytyy tietää mitä tekee, ja koirien olla tarpeeksi hyvin kasvatettuja.
Toki jos ei itse osaa, on parempi käydä siellä eläinlääkärissä hoitamassa asia, mutta ei se siis mikään ehdoton automaatio aina ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koskaan opi ymmärtämään miksi joku haluaa chihuahuan kaltaisen pienen räkyttäjän. Ihan sama ottaa viemärirotta lemmikiksi.
En ymmärrä minäkään, miksi jonkun chihuvihaajan pitää tulla kirjoittamaan chihuketjuun.
Kerrostalossa se räksytys kuuluu muihinkin asuntoihin. Vielä kun luullaan että pikkukoirat viihtyy kerrostalossa ei viihdy.
Jostain kennelistä joka kuvauttaa ja tutkituttaa pentueen vanhemmista lonkat, kyynärät ja selän, silmät ja polvet. Noin alkuunsa. Eikä käytä matadoria.
Vierailija kirjoitti:
Jostain kennelistä joka kuvauttaa ja tutkituttaa pentueen vanhemmista lonkat, kyynärät ja selän, silmät ja polvet. Noin alkuunsa. Eikä käytä matadoria.
Juu, ja kiinnittää huomiota siihen kallon muotoon. Iso otsa ja lyhyt nirppakuono ovat toki söpö yhdistelmä, mutta valitettavasti niillä pennuilla tulee olemaan kaikenmoisia ongelmia terveyden kanssa.
Yhdellä tutulla kolme tuollaista.