Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko masennus sinulle mielentila vailla tunteita vai onko se mielentila jossa on kielteisiä tunteita?

Vierailija
25.02.2024 |

Epäilen itselläni masennusta, mutta häiritsee se mitä tuttuni, jolla on vuosia ollut diagnosoitu vaikea masennus, sanoi. Hän sanoi että masennuksessa just se ongelma on ettei oikein ole tunteita. Mulla on pelkoa ja surua. Surua että "kaikki on menetetty ". Voiko tällainen olla masennusta vai joku muu mielialahäiriö? 

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana osa tuntee. Ehkä keski-iässä osa ei tunne. Jospa kaikkea ei ole menetetty. Jossain voi olla uutta, jotain, edes pientä.

Vierailija
2/19 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielentila, jossa on niin väsynyt, ettei edes jaksa ajatella tunteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi olla masennusta, vaikka on tunteita.

Vierailija
4/19 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin on ihan oikeaa masennusta. Itselläni masennus oli juuri tuota tunteiden puuttumista, värien häviämistä elämästä, ulkopuolisuuden tunnetta, mutta tuo kuvailemasi surun tunne on ihan samalla tavalla masennuksen oire, jos se on voimakasta.

Vierailija
5/19 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus on aina oire jostain. Ensin pitäisi selvittää syy. Miten masennus oireilee riippuu ihmistyypistä ja onko esim. lääkitystä. Monet masennuslääkkeet tekevät tunteettoman olon.

Vierailija
6/19 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vahvoja negatiivisia tunteita kun olin keskivaikeasti masentunut. Ahdistusta, pelkoa, vihaa, häpeää, surua yms. Joillakin oireistona on tuo tyhjyys. Jokainen oireilee vähän eri tavalla. Itse esim pysyin funktionaalisena koko ajan, kävin suihkussa ja siivosin ja joten kuten suoritin opintoja kunnes ne sitten jäivät.

Vierailija
7/19 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuksessa voi olla tunteita tai tunteettomuutta. Mulla on paljon negatiivisia tunteita kuten epätoivoa, surua, toivottomuutta, itseinhoa, syyllisyyttä, pelkoa. Lääkkeet kyllä turrutti näitä jonkin verran, mutta aiheuttivat myös ikäviä sivuvaikutuksia.

Vierailija
8/19 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli sairaus.

Vierailija
9/19 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se silti voi johtua joskus olosuhteistakin suureksi osaksi tai tilanteista. Ellei uupumus. Paitsi jos löytää sen punaisen langan uudelleen.

Vierailija
10/19 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana kielteisiä tunteita, nykyisin vailla tunteita.

Vierailija
11/19 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelee. Yleensä kielteisiä, mutta kun masennus eteni vaikeaksi, oli paljon sellaisia aikoja kun ei onneksi ollut oikein mitään tunteita.

Vierailija
12/19 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ongelma on nimenomaisesti liian voimakkaat tunteet ja reagointi kaikkeen. Saan paniikkihäiriöoireita ja ahdistusta ihan kaikista muutoksista, vaikka asia tai tapahtuma olisi positiivinenkin. Jopa liian kova pakkanen ahdistaa, myöskin helle tai sakea pitkään jatkunut lumisade, vesikatko, sähkökatko, siis mikä tahansa poikkeama arkeen saa ahdistuksen ja katastrofiajatukset puhkeamaan. Aloitin seurustelun, jonka jälkeen olin kaksi kuukautta äärimmäisen ahdistunut. Nyt kun suhde on vakiintunut, niin ahdistaa sekin. Ja olen kokenut elämässäni ihan todellisiakin vastoinkäymisiä ja menetyksiä. Siksi tuntuu jotenkin tyhmältä ahdistua jostain olemattomasta, mutta en sille paljonkaan mahda.

Vierailija
13/19 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suru, itseinho, ahdistus. 

Vierailija
14/19 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielteisiä tuntemuksia 24/7. Sen vuoksi korkea im riski. Lääkkeillä tunteeton.

Vierailija
15/19 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se silti voi johtua joskus olosuhteistakin suureksi osaksi tai tilanteista. Ellei uupumus. Paitsi jos löytää sen punaisen langan uudelleen.

Voi johtua olosuhteista ja elämäntilanteesta. Uupumus yleensä on ensimmäinen oire epäsuotuisassa ympäristössä ja jos tämä ei muutu niin muuttuu masennukseksi.

Vierailija
16/19 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mun negatiiviset tunteet ja ahdistus voimistuu yli tietyn rajan, niin muutun tunteettomaksi. Kai se on mielen selviämiskeino, mutta valitettavasti se ei ole mulla pysyvä olotila. 

Vierailija
17/19 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että ap lla ehkä ennemmin jonkinlainen ahdistuneisuustila nyt. Ei masennusta. Kannattaa varata aika lääkäriin, he tietävät paremmin.

Vierailija
18/19 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele kirja Johann Hari - mielen yhteydet. Siinä on selvästi avattu masennukseen johtavia syitä. Masennus oireilee eri tavalla, jos on lähtöisin lapsuuden traumasta kuin aikuisiänonnettomuuden seurauksena. Jokaisen masennus on erilainen, kun sen aiheuttaja on eri. Tällöin myös hoito täytyy olla jokaiselle räätälöityä. Lieviin muotoihkn lääkkeet eivät usein auta

Mene kuitenkin lääkäriin. Hae apua. Soita Mieli ry:n päivystävään puhelimeen.

Vierailija
19/19 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla diagnosoitu vaikea masennus. On tunteita. Erittäin voimakkaita surun, häpeän, vihan, katkeruuden tunteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan