IL: Sähköautoilija, varaudu yllätyslaskuun
Uudet kesä- ja talvirenkaat voivat olla merkittävän kalliita investointeja erityisesti, jos rengaskoko sattuu olemaan suuri. Sähköauton hankkivien on syytä varautua kasvaviin rengaskuluihin, sillä tutkimuksen mukaan sähköautojen renkaat kuluvat jopa tuplasti polttomoottoriautojen renkaita nopeammin.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/43ff14dd-2aae-46d3-a6b4-01652e67f…
Kommentit (45)
Tuota kannattaakin miettiä, kun vakuutuksetkin ovat kalliimmat. Säästääkö mistään enää kun pääomatappio verrattuna polttomoottoriautoon on myöskin paljon korkeampi.
Minulle ainakin oli yllätys että renkaat kuluvat noin nopeasti sähköautoissa.
Oli kyllä taas aika höpö höpö artikkeli. Ei oikeasti oltu verrattu kulutusta about samansuuruisten autojen välillä tai mitään muutakaan vaan kyselty vaan kuinka usein renkaat vaihdetaan johon vaikuttaa myös ajokilometrit.
Vierailija kirjoitti:
Jos on varaa uuteen sähköautoon, on varmaan varaa renkaisiinkin. Käytettyä sähköautoahan ei kannata ostaa, kun akuston uusiminen voi maksaa 10.000€.
10000€ euroa ei riitä akuston uusimiseen. Ei premium malleissa ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuota kannattaakin miettiä, kun vakuutuksetkin ovat kalliimmat. Säästääkö mistään enää kun pääomatappio verrattuna polttomoottoriautoon on myöskin paljon korkeampi.
Aika nopeasti tuon 300€ eron vakuutuksessa kattaa, taitaa mennä jo verolla.
ei koske minua, olen jo 20v ajanut noin tonnin autolla, ja vaihdan sen kun hajoaa liikaa. Rahat olen käyttänyt elämiseen asuntooni ja matkailuun.
Offari: on muuten jännä stereotypia, että sähköauto hankitaan vain kustannusten takia. Mä en ainakaan hankkinut. Kun oma auto lähtee nollasta sataan 3,3 sekuntia, niin kerrohan mulle mikä on vastaava polttomoottoreissa. Ja mielellään se mitä siitä autosta pitää sitten maksaa. Kustannukset on vähän niin kuin tois'sijainen asia.
Suuret autovalmistajat eivät suinkaan ole luopumassa polttisautojen valmistuksesta vaan jatkavat sitä pitkälle 2030 yli. Sähköautojen myynti alkanut sakata alkubuumin jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Kunnon renkaat maksaa 2000€ / kierros . Sähköautossa lisäpainon vuoksi on isommat renkaat. Ei ole enää halpaa kun jokavuosi uusittava. Mitä väliä enää, voittaako energiassa muutaman centin silloin tällöin, kun kaikessa mussa häviää ja reilusti perinteiselle pm-autolle?
Ei sähkövatlkainta kulujen takia hankita. Mopoja on polttomoottorit. Mopoja!
Vierailija kirjoitti:
Jos on varaa uuteen sähköautoon, on varmaan varaa renkaisiinkin. Käytettyä sähköautoahan ei kannata ostaa, kun akuston uusiminen voi maksaa 10.000€.
Juuri näin. Nykyään tosin moni elää velaksi. On kallis asunto ja kallis auto, mutta velkaa niin järjettömästi, että pienikin ylimääräinen meno sekoittaa talouden moneksi kuukaudeksi.
Ooh! Minulle ainakin tuli suurena yllätyksen että sähköautoissakin on renkaita, ne kuluvat ja niiden uusiminen maksaa. KÄÄK!!!!
Vierailija kirjoitti:
Offari: on muuten jännä stereotypia, että sähköauto hankitaan vain kustannusten takia. Mä en ainakaan hankkinut. Kun oma auto lähtee nollasta sataan 3,3 sekuntia, niin kerrohan mulle mikä on vastaava polttomoottoreissa. Ja mielellään se mitä siitä autosta pitää sitten maksaa. Kustannukset on vähän niin kuin tois'sijainen asia.
Mihin sulla poika on kiire, ettet jaksa odottaa paria sekuntia sillä satasella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnon renkaat maksaa 2000€ / kierros . Sähköautossa lisäpainon vuoksi on isommat renkaat. Ei ole enää halpaa kun jokavuosi uusittava. Mitä väliä enää, voittaako energiassa muutaman centin silloin tällöin, kun kaikessa mussa häviää ja reilusti perinteiselle pm-autolle?
Syksyllä ostin uudet Nokian R5 EVt Tesla 3een ja maksoi alle tonnin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja on myös vara maksaa autosta enemmän käyttömaksua, vaikkapa se tonni pari vuodessa valtiolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pitää joka vuosi uusia molemmat renkaat niin ajoa on lähemmäs 100tkm/vuosi.
Kunhan ne sähköautot yleistyy niin valtio keksii uuden sähköautoveron jolla saadaan kaikki menetetyt polttoaineverot kokonaisuudessaan takaisin sähköautoilijoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei maksa. Hajoa sinä polttoaineen hintoihin.
0-tutkimus koska kaikki siihen osallistuneet sähköautot ovat suhteellisen uusia, kalliihkoja ja niiden omistajat todennäköisesti vaativat renkailtaankin enemmän. Polttispuolella on sitten mikä tahansa ruppana jonka omistaja ajelee tyytyväisenä vaikka kankaat jo paistaa.
Mersun tehdas jo jarruttelee sähköautojen valmistusta. Ei kauppa käy. Eipä ihme, kun kuluttajat hiffaavat suuren kusetuksen heille pakotetussa konseptissa: sähköauto on raskas, kallis, toimintarajoitteinen, lyhytikäinen, hankala.