Paljonko oikeaoppinen kotitarvekanalan rakentaminen tulee maksamaan?
Siihen tulisi betonipohja, tiiliseinät, vesi, viemäri ja sähkö. Ei puhuta mistään hikisestä kanakopista vaan tästä tulee asianmukainen kotitarvekanala ympärivuotiseen käyttöön.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran paljon, että sillä rahalla ostaa kaupasta koko loppuelämän kananmunat kymmeneen kertaan.
Noh noh. Broileri maksaa jotain 5-10 euroa/kilo.
ei maksa
Tiesitkö että Heinrich Himmler toimi kanatarhurina jossain vaiheessa elämäänsä? Käytti ammentamiaan oppeja hyödyksi elämänsä ehtoopuolella...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran paljon, että sillä rahalla ostaa kaupasta koko loppuelämän kananmunat kymmeneen kertaan.
Pienen kanamäärän munat maksaa saman kun kaupasta. Munitusrehu on kallista ja ilman sitä ei munia tule.
Maatiloilla on pieniä kotitarve kanaloita missä ei ole ikinään annettu mitään munitusrehua. Munia tulee joka päivä toisinaan jopa liikaakin
Materiaaleista voisin maksaa ehkä noin 10k€. Onko kaukaa haettua?
vesi- ja viemärijärjestelmän rakentaminen vaatii jo rakennusluvat ja siihen kuuluvat prosessin, joudut varmaan palkkaamaan hankkeeseen työnjohtajankin. Kiinteistövero sen mukainen, tietysti.Ei mitään järkeä. Luomumuniakin saa kaupasta halvemmalla.
Vierailija kirjoitti: Materiaaleista voisin maksaa ehkä noin 10k€. Onko kaukaa haettua?
Tiukkaa tekee tuolla budjetilla saada mitään rakennettua. Tuolla rahalla saat perustukset valettua ja vedettyä sähköt, vedet ja viemärit. Sitten pitäisi vielä se itse rakennus saada siihen betonilaatan päälle.
Netistä löytää paljon peruskanalan pystyttäminen maksaa. Siihen päälle voi miettiä paljon maksaa lisää jos haluaa extraa. Toki riippuu osaako tehdä itse vai pitääkö palkata apuja.
Eiköhän toi kustanna samaa hinta luokkaa kuin pieni mökki. Jos itae tekee 10k+.
Muistisääntö amatööreille. Rakennushommissa aikataulu tuplaantuu ja hintalappu triplaantuu.
No entä jos unohtaa veden ja viemärin ja rakentaa betonipohjaisen tiilivajan ja vetää sinne sähköt talosta?
Vierailija kirjoitti: Onko kenelläkään tietoa asiasta? Nimittäin valmiit on on mitä on. Haluan sähköt ja mielummin viemärit ja vedet paikalle.
Etkö nyt itse osaa laskea niitä materiaaleja??
Katsot paljonko valuihin menee tavaraa (muista verkot jne.), mietit onko sinulla mylly/vuokraatko sen vai otatko betonin autosta.
Ja muista pohjatyöt. Kaivuri löytyy? Mistä sora? Salaojitus?
Ikkunat ja ovet. Hinnat löydät suoraan netistä + rahti päälle.
Tiiltä? Eristys? No lasket seinäpinnan ja sen mukaan.
Kattotuolit? Pellit? Huopa? Mikä? Muista aluskatteet ja ilmanvaihto. Rännit?
Viemäröinnit, mihin valuttaa ja mistä saakka vesi tulee. Kaikki vesikalusteet.
Sähköt. Mietit lämmittimet, sähkövedot ja vedenlämmityksen.
Millä pinnoitat sisätilat? Onko puutavaraa valmiina jo pesiin, orsiin, rappuihin jne.?
Luvat? Viralliset piirrokset?
Ulkotarhaan verkko? Millä katat tarhan?
Tuosta kun lähdet liikkeelle, niin näet hieman materiaalikuluja. Siihen päälle sitten joko oma työ tai ammattilaisten työpanos 50-100€/h ja muut kulut päälle.
Eli ihan halpa ei kanala ole, mutta jos rahaa on, niin silloinhan voi puuhastella. Toisaalta silloin myös ehkä kysyisin asiasta suoraan ammattilaiselta, enkä täältä vauvapalstalta.
Ei kotikanalaa perusteta munien takia vaan koska halutaan kanoja lemmikeiksi. Naapurilla on neljä eri rotuista kanaa jotka ovat persoonia.
Ja lisään vielä tuohon kululistaan, että se mitä nyt mielessäai rakennat, on lähes miniomakotitalo jo. Siitä voit miettiä, onko hinta millainen.
Jotakin voit päätellä siitä, että 20 neliöinen laudasta tehty lähes ikkunaton ja kahdella karsinoista tulevalla ovella varustettu siirtotalli maksaa valmiina 7 000-10 000€.
Siinä on materiaalit, työ ja vähän voittoa mukana.
Itse tekisit rakennuksen, jonka arvo ilman työtä on moninkertainen tuohon siirtotalliin verrattuna. Työt sitten päälle.
Melkoinen kanala.
Vierailija kirjoitti:
Jotakin voit päätellä siitä, että 20 neliöinen laudasta tehty lähes ikkunaton ja kahdella karsinoista tulevalla ovella varustettu siirtotalli maksaa valmiina 7 000-10 000€.
Siinä on materiaalit, työ ja vähän voittoa mukana.
Itse tekisit rakennuksen, jonka arvo ilman työtä on moninkertainen tuohon siirtotalliin verrattuna. Työt sitten päälle.
Melkoinen kanala.
Ja 20-neliöinen kanala maksaa valmiina 12000 euroa. Näissä ei ole välttämättä mitään vikaa mutta haluan kanalan joka kestää kunnolla puhdistuksen. Siksi ajattelen tiilirakenteista. Vedet ja viemäri juottamiseen ja puhtaanapitoon ja sähkö ilmanvaihtoon ja valaistukseen. Yleensä kotikanalat on epämääräisiä, pimeitä vajoja ja sitä en halua.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta kaupasta ei saa kananmunia, joiden tuotanto olisi eettistä. Omista kanoista voi itse huolehtia hyvin. Ei siinä rahasta ole kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienen kanamäärän munat maksaa saman kun kaupasta. Munitusrehu on kallista ja ilman sitä ei munia tule.
Maatiloilla on pieniä kotitarve kanaloita missä ei ole ikinään annettu mitään munitusrehua. Munia tulee joka päivä toisinaan jopa liikaakin
Jep.
Vierailija kirjoitti:
Ei kotikanalaa perusteta munien takia vaan koska halutaan kanoja lemmikeiksi. Naapurilla on neljä eri rotuista kanaa jotka ovat persoonia.
Tai sekä että. Jos haluaa eettisesti tuotettuja kananmunia, niitä ei saa muuten kuin pitämällä itse kanoja.
Vierailija kirjoitti:
En rakentaisi itse vaan hankkisin jostain valmiina ja kotiin kuljetettuna. Kaikenlaisia siirrettäviä hevostalleja, kenneltiloja yms löytyy, miksei kanalalsikin soveltuvia. Sinne sitten orret sun muut, lamppu ja ehkä lämpöpatteri, ruoka- ja juomakupit.
Niissä tulee taudit mukana.
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö että Heinrich Himmler toimi kanatarhurina jossain vaiheessa elämäänsä? Käytti ammentamiaan oppeja hyödyksi elämänsä ehtoopuolella...
Oikeasti? Kanaparvi - mikäli se sallitaan, eikä kyseessä ole vain pakotettu ryhmä - on malliesimerkki joukon harmoniasta.
Kotitarvekanala ei ole luvanvarainen, mutta 500 kanan laitos on. Riittääkö tontin koko, salliiko kaava, miten sonta käsitellään ja säilytetään jne?