Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En enää tiedä mitä tehdä tuon 12vuotiaan kanssa . Varasti mummoltaan tupakkaa,minulta rahaa,ei tule koulusta kotiin eikä vastaa puhelimeen

Vierailija
19.02.2024 |

Uhma on mennyt niin pitkälle ettei edes takkia suostu pukemaan vaan lähtee pelkässä hupparissa! Pipon kyllä laitaa mutta ei takkia

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viestiin 57 ei onnistunut lainaus, joten kommentoin erikseen: sinulla on joku ihme käsitys lastensuojeluilmoituksesta. Ei se ole rangaistus kenellekään. Se on suojelun hakemista lapselle, joka on ajautumassa ongelmiin vanhempiensa kasvatuksesta huolimatta tai kasvatuksen tai sen puutteen takia. Toiminee peloitteena varhaisteinille, joka on fiksu ja ymmärtää, että kyse on viimeisestä keinosta saada joku ongelma (tässä tapauksessa jos varastelu jatkuu ja pahenee) hallintaan.

Se on pelote mutta ei kuitenkaan rangaistus?

Vierailija
62/78 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sanoo lapsen isä? 

Karkotettu perheestä ajat sitten. Siksi lapsesta tuli tuollainen, ilman isää kasvanut nilkki.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Remmillä vetelisin kun kiinni saisin. Eiköhän ala oppimaan .. Saat puukkoa kurkuun takaisin. Ainakin sitten kun olet nukkumassa.

Vierailija
64/78 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tollasta ollut mun aikana 70-luvulla vielä. tuossa iässä leikittiin vielä barbeilla.

Jossain takahikiälläkö?  Se on juuri tuo 12v ikä jolloin kokeillaan jo tupakkaa. Suunnittelimme kaverin kanssa tuon ikäisenä jo alkoholinkin hankkimista. Ekat kännit join samana kuukautena kun täytin 13. Olen syntynyt -68.

Ekat kännit vedin kun olin 17 v. Syntynyt -67.

Minä myös -67 ja ensikänni 15 vuotiaana.

12 vuotiaana leikin vielä barbeilla, hypittiin hyppynarua ja twistiä ja olipa minulla tuolloin edelleen sängyn alla legolaatikkokin, ja niilläkin tuli vielä joskus tuossa iässä siskon kanssa rakenneltua.

Ja sille, joka edellä nimitti 12 vuotiaana leikkiviä takahikiän kasvateiksi, niin olen syntyisin Helsingin Kalliosta.

On paljon parempi, että lapsi on tuon ikäisenä vielä tavoiltaan lapsi ja leikkii, kuten lapsen kuuluukin. Sätkää vetelevä ja kiroileva lapsi on kaukana siitä, mitä tuon ikäisen normaaliin elämään kuuluu. Kyllä siihen aikuisten maailmaan ehtii tutustua ihan varmasti muutamaa vuotta myöhemminkin. Koko elämä on aikaa ja lapsuus on siinä janassa lyhyt aika.

Vierailija
65/78 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoita tilanne. Hanki jotain lapsesi pitämää ruokaa kotiin. Hän selvästi kaipaa tukea ja jotta joku kuuntelisi arvostelematta. On vaikeaa olla lapsi aikuisuuden kynnyksellä. En usko, että osaa itsekään selittää käytöstään. Vaikka uskot, että nuori ei kuuntele, hän kuulee ja painaa mieleensä asioita. Nyt on tärkeää tehdä selväksi, että aikuiset vastaavat lasten asioista. Tuon ikäisellä muiden nuorten sana painaa enemmän kuin vanhempien. Osoita hänelle, että sinä päätät mutta olet aina hänen tukenaan, tapahtui mitä tahansa. Ja lohdutukseksi sinulle: kapinoivista lapsista tulee menestyviä aikuisia!

Vierailija
66/78 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa kommentissa moititaan äitiä ja oletankin että kommentoijat ovat itse lapsettomia tai lapset ovat vielä pieniä. Ei mitään hajua esiteinin kanssa kasvamisesta. 

Valitettavasti aikuiseksi kasvaminen ei ole kaavamaista. Ei myöskään lasten tavat. Itsestäni on tullut tavallinen aikuinen, vaikka aloitin tupakan polton ensimmäisellä luokalla ja usein vielä varastin tupakkani isäni kätköistä. En jäänyt koskaan kiinni ja tapakin loppui aikanaan.

Omalle jälkipolvelleni olen opettanut ettei saa varastaa. Siitä huolimatta lapseni jäi kaupassa varastamisesta kiinni, poliisit ilmoittivat kotiin ja anteeksi käytiin pyytämässä. Se oli lapsestani niin noloa, että hän muistaa sen vieläkin, vaikka on jo aikuinen.

Meillä ei ole v* ttua käyttänyt kukaan. Olen sanonut että se rumaakin rumempi sana enkä kotonani halua sitä kuulla. Se kannattaa torpata tarpeeksi painokkaasti heti ensimmäiseen kertaan. Mutta jos perheen aikuiset sitä käyttävät, on luonnollista että lapset oppivat siihen myös.

Vierailija
67/78 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viestiin 57 ei onnistunut lainaus, joten kommentoin erikseen: sinulla on joku ihme käsitys lastensuojeluilmoituksesta. Ei se ole rangaistus kenellekään. Se on suojelun hakemista lapselle, joka on ajautumassa ongelmiin vanhempiensa kasvatuksesta huolimatta tai kasvatuksen tai sen puutteen takia. Toiminee peloitteena varhaisteinille, joka on fiksu ja ymmärtää, että kyse on viimeisestä keinosta saada joku ongelma (tässä tapauksessa jos varastelu jatkuu ja pahenee) hallintaan.

Se on pelote mutta ei kuitenkaan rangaistus?

VOI toimia peloitteena, jos lapsi tietää mitä se tarkoittaa: viranomaiset puuttuvat kasvatusasioihin, jos ei kotikonstit riitä. Ei siis rangaistus, missään nimessä. Jo nimikin sen sanoo "lastensuojelu".

Vierailija
68/78 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa kommentissa moititaan äitiä ja oletankin että kommentoijat ovat itse lapsettomia tai lapset ovat vielä pieniä. Ei mitään hajua esiteinin kanssa kasvamisesta. 

Valitettavasti aikuiseksi kasvaminen ei ole kaavamaista. Ei myöskään lasten tavat. Itsestäni on tullut tavallinen aikuinen, vaikka aloitin tupakan polton ensimmäisellä luokalla ja usein vielä varastin tupakkani isäni kätköistä. En jäänyt koskaan kiinni ja tapakin loppui aikanaan.

Omalle jälkipolvelleni olen opettanut ettei saa varastaa. Siitä huolimatta lapseni jäi kaupassa varastamisesta kiinni, poliisit ilmoittivat kotiin ja anteeksi käytiin pyytämässä. Se oli lapsestani niin noloa, että hän muistaa sen vieläkin, vaikka on jo aikuinen.

Meillä ei ole v* ttua käyttänyt kukaan. Olen sanonut että se rumaakin rumempi sana enkä kotonani halua sitä kuulla. Se kannattaa torpata tarpeeksi painokkaasti heti ensimmäiseen kertaan. Mutta jos perheen aikuiset

Monessa kommentissa moititaan äitiä, koska äiti on se, joka on jättänyt oman kasvatustyönsä tekemättä. Ja nyt on kiire kääriä hihat ja alkaa hommiin.

Itsellänikin osa lapsista on jo aikuisia, osa ei vielä, joten jotain kompetenssia on kommentoimiseen. Työssäni koulussa näen myös näitä lapsia, joille ei ole kotona mitään rajoja laitettu, ja koulussa sitten wilma välkkyy merkinnöistä. Normaalia koulukäytöstä ei osata, vaan jo alakoulussa se on tuota ap:n kuvailemaa haistattelua ja kiroilua, jota ei tietenkään koulussa katsota läpi sormien, ja se sitten näkyy siellä wilmassa.

Vierailija
69/78 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Remmillä vetelisin kun kiinni saisin. Eiköhän ala oppimaan

Laitonta eikä taatusti auta. Kuria kyllä tarvitaan.

Vierailija
70/78 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsesi rettelöi ja on teille noin vihainen? Mitä hänelle on tapahtunut? En tarkoita, ettei tarvita kuria. Vaan molempia, säännöt ja myötätuntoa. 

Vierailija
71/78 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukusuositus aiheesta: Neufeld: Hold on to your kids. Näin ulkomailta katsottuna, jossa 12v saa ehkä juuri ja juuri mennä yksin kouluun, suomalaisten lasten käytös tuntuu aika kummalliselta. Muistan sen kyllä omastakin lapsuudesta, mutta ihan oikeasti, 12v ei tarvitse varastaa tai kokeilla päihteitä tai haistatella vanhemmille, se ei kuulu ikään universaalisti, vain pelkästään kulttuuriin (Suomi) jossa yhtä lapselliset ikätoverit ovat elämän auktoriteetti aikuisten sijaan. 

Tuosta kirjasta saa vinkkejä miten voit ottaa asemasi vanhempana takaisin (ilman kovia rangaistuksia). Muutenkin aiheesta on paljon materiaalia tarjolla. Ilman auktoriteetin palauttamista aikuisille pahin on vielä edessä. 

Vierailija
72/78 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilaisuus tekee varkaan, oletko kuullut?. Isänikin piti lompakkoaan vaan hyllyn päällä, niin tottakai vein teininä sieltä aina toisinaan pari markkaa. Aika wt se äitisi kun käärii sätkiä ja jättää ne pakastimen päälle tyrkylle. Olisin minäkin vienyt, ihan vaan koska ovat tyrkyllä ja olisin utelias. 

Eipä kyllä tullut koskaan pöllittyä tupakkaa, alkoholia tai rahaa vanhemmiltani tai mistään muualta jossa niitä esillä oli.

Vierailija
73/78 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Remmillä vetelisin kun kiinni saisin. Eiköhän ala oppimaan

Laitonta eikä taatusti auta. Kuria kyllä tarvitaan.

Kyllä se aina ennen auttoi. Sitä menetelmää käytettiin vuosituhannet, kunnes se muutama vuosikymmen sitten ideologisista syistä hylättiin Suomessa.

Vierailija
74/78 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tollasta ollut mun aikana 70-luvulla vielä. tuossa iässä leikittiin vielä barbeilla.

Jossain takahikiälläkö?  Se on juuri tuo 12v ikä jolloin kokeillaan jo tupakkaa. Suunnittelimme kaverin kanssa tuon ikäisenä jo alkoholinkin hankkimista. Ekat kännit join samana kuukautena kun täytin 13. Olen syntynyt -68.

Ekat kännit vedin kun olin 17 v. Syntynyt -67.

Me 60-luvulla syntyneet emme ole parhaita esimerkkejä nykynuorille.

Vierailija
75/78 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein samanlaisia juttuja teininä, koska en saanut huomiota enkä välittämistä kotona. Jos äiti olisi oikeasti huolestunut ja osoittanut, että häntä kiinnostaa mitä teen, olisi kapinoinnin tarve vähentynyt tai poistunut. No, välittämisen sijaan minulle suututtiin ja eristettiin kotiin, aloin syömään masennukseen ja ahdistukseen kun en enää päässyt pois kotoa enkä saanut myöskään rakkautta. Nyt olen paino-onglmien ja masennuksen kanssa painiva aikuinen ja katkeruuden ja vihan tunteet nousevat esiin yhä aina silloin tällöin.

Vierailija
76/78 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitetaan mummosta, jonka on paras lopettaa tupakanpoltto, olisi pitänyt tehdä se jo 40v sitten kun aloitti aptä, sieltä se lähtee, aikuinen  kasvaa lapsen mukana, 12v on aika vanha jos nyt aloittaa kasvatuksen. Hanki apua! 

Vierailija
77/78 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtekää yhdessä jonnekin reissuun pois kotoa, vaikka viikoksi. Yritä siellä jutella lapsen kanssa ja selvittää, miksi hän käyttäytyy noin. Eli pois kavereiden vaikutuksen alta. Tosi nuori kyseessä ja vielä voisit saada asiat parempaan.

Vierailija
78/78 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kasvattanut ihan itse tuollaisen ja nyt on myöhäistä enää opetella tapoja. Niin makaa kuin petaa.