Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuosioireilua vai mitä - kuukautisia ei tullut

Vierailija
19.02.2024 |

Onko kokemusta vastaavanlaisesta tilanteesta: 42 v nainen, hormonaalinen ehkäisy. Taukoviikolla normaalit oireet eli päänsärky ja alavatsakipu mutta ei lainkaan vuotoa. Ei tippaakaan eikä edes punertavaa valkovuotoa. Ei mitään oireita vaihdevuosista tähän mennessä, raskaus hyvin epätodennäköinen ja testikin negatiivinen (tehty kun menkat jo useita päiviä myöhässä).

Olen käsittänyt että on jokseenkin normaalia että vuoto jää joskus välistä kun käyttää hormonaalista ehkäisyä, mutta kummeksuttaa kun olin skipannut jo useammat kuukautiset lääkärin neuvosta (migreeni, teen näin aina), luulisi että vuoto olisi normaalia runsaampaa. Ja sitten nuo oireet vielä. Kokemuksia?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia kenelläkään? Miten sinun vaihdevuotesi alkoivat vaikuttaa kuukautisiin? 

Vierailija
2/10 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne alkoi tulla lähes joka päivä ja runsaina. Mitään harvenemista ei ole tapahtunut, vaan päinvastoin. Runsastumisvaihe kesti n.4 vuotta, kunnes räjähti niin, että 3kk on parhaimmillaan vuotanut joka päivä. Ja on hormooneja käytössä ja on tutkittu jne.

N.53

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne alkoi tulla lähes joka päivä ja runsaina. Mitään harvenemista ei ole tapahtunut, vaan päinvastoin. Runsastumisvaihe kesti n.4 vuotta, kunnes räjähti niin, että 3kk on parhaimmillaan vuotanut joka päivä. Ja on hormooneja käytössä ja on tutkittu jne.

N.53

Tätä mietinkin että olen kuullut kuukautisten ennemminkin runsastuneen kuin vain jääneen yhtäkkiä pois. 

Vierailija
4/10 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole onnellinen kun ei tule. Sitten jos/kun alkaa tulemaan niin, että saa istua pyörryksissä 3 tuntia pytyllä, niin vasta huolestuisin. 

Vierailija
5/10 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, miten käyttämäsi ehkäisy vaikuttaa, mutta luomuna mentäessä pääsääntö on tihentyminen ja runsastuminen. Olen nyt 52 ja vihdoin on alkanut harveneminen ja ennen kaikkea niukentuminen.

Vierailija
6/10 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole onnellinen kun ei tule. Sitten jos/kun alkaa tulemaan niin, että saa istua pyörryksissä 3 tuntia pytyllä, niin vasta huolestuisin. 

Ei oikein tunnu onnellislta kun tuntuu että jokin on vialla :( Ja siis, olen ikäni käyttänyt hormonaalista ehkäisyä juurikin todella runsaiden ja kivuliaiden menkkojen hoitoon joten kokemusta on tästäkin puolesta. Tämä olisi minulle tilanne mistä en olisi huolissani :D 

Vierailija
7/10 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, miten käyttämäsi ehkäisy vaikuttaa, mutta luomuna mentäessä pääsääntö on tihentyminen ja runsastuminen. Olen nyt 52 ja vihdoin on alkanut harveneminen ja ennen kaikkea niukentuminen.

Minusta tuntuu että on niukentunut jo pari vuotta, joskus nuorempana oli aivan järkyttävän runsaat menkat jopa hormonaalisen ehkäisyn kanssa. Olisin yllättynyt jos vaihdevuodet alkavat 42-vuotiaana suoraan kuukautisten pois jäämisellä, mutta toisaalta onhan se varmaan mahdollista. 

Vierailija
8/10 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vaan aluksi jokin vaihe, kun kehon hormoonit hiipuvat ja vuoto sen mukana. Kun varsinaiset esivaihdeongelmat alkaa ollaan jo niin pitkällä, että kohtu ja munasarjat hajoavat kiihtyvällä tahdilla, kuin korttitalo.  Niin mikään ei pidä niitä enää oikealla tavalla toimintakykyisenä.  Vuotaminen on silloin täysin hallitsematonta.

Vierailija
9/10 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin luulin 40 vuotiaaana että nyt ne menkat loppuu, koska pientä tuhrua tuli yhden pikkuhousun suojan verran kuukaudessa. Luulin väärin. Vähitellen ne alkoi salakavalasti runsastumaan, kunne 50 vuotis päiväni jälkeisenä kuukautena alkoi ensin 10 päivää kestävä runsas vuoto kipuineen. Seuraavaksi kesti 12 päivää ja oli ainavaan runsaammat. Sitä ne vaan jatkuvasti paheni. Olen nyt 54 vuorias ja homma on hiukan rauhoittunut, mutta esim jännitys saa losauttamaan yhtäkkiää pari kahvikupillista housuihin ihan yllättäen. Liikuntaa en pysty harrastamaan, koska tunnen kuinka kohdun limakalvo alkaa hajoamaan ja vuoto alkaa minä hetkenä hyvänsä. 

Vierailija
10/10 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin luulin 40 vuotiaaana että nyt ne menkat loppuu, koska pientä tuhrua tuli yhden pikkuhousun suojan verran kuukaudessa. Luulin väärin. Vähitellen ne alkoi salakavalasti runsastumaan, kunne 50 vuotis päiväni jälkeisenä kuukautena alkoi ensin 10 päivää kestävä runsas vuoto kipuineen. Seuraavaksi kesti 12 päivää ja oli ainavaan runsaammat. Sitä ne vaan jatkuvasti paheni. Olen nyt 54 vuorias ja homma on hiukan rauhoittunut, mutta esim jännitys saa losauttamaan yhtäkkiää pari kahvikupillista housuihin ihan yllättäen. Liikuntaa en pysty harrastamaan, koska tunnen kuinka kohdun limakalvo alkaa hajoamaan ja vuoto alkaa minä hetkenä hyvänsä. 

Kiitos kun jaoit tämän kokemuksen, voi hyvinkin olla sama edessä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi