Maria, 33, joutuu muuttamaan koska rahat eivät enää riitä
https://yle.fi/aihe/a/20-10006315
Miten hallituksen uudistukset auttavat artikkelin henkilöä työllistymään? Varmaan kaikkensa yrittää ja stressaa itsensä hengiltä joka päivä ilman kurjuuttamistakin.
Kommentit (1014)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännästi tuntuu olevan suurimmalla osalle alle 35 vuotiailla "sairauksia,esteitä,terveyden tilaan vaikuttavia tekijöitä":D en väitä ettei osalla olisikin joku vaiva mikä vaikuttaa työntekoon muttakun näitä vaivoja yms tuntuu olevan joskus toisella alle 35 vuotiailla. Ei voi tehdä töitä mutta ei pääse eläkkeelläkään koska on liian terve,just joo...
Sitä varten juuri sanotaan, että työttömyyskorvaus ei saisi olla liian pieni, jotta pysyy työkykyisenä eli on rahaa ostaa terveellistä ruokaa ja ehkä joku maksullinen liikuntaharrastus.
Kuule, talvikengät on kalliita. Itse käyn pelkästään ruokakaupassa ja juu olen ollut sijaisena 6 kuukautta. Sijaisuus päättyi 6 kuukautta sitten. Rahat säästin työttömyysajan makarooniin ja j
Eipä silläkään rahalla makseta vuokraa, laskuja ja osteta ruokaa. Lisäksi tarvitsee hakea asumistukea ja mahdollisesti toimeentulotukea. Eli saman rahan saa lopulta käteen olipa työtön tai sairaseläkeläinen. Enpä siis suosittele sairaseläkkeelle jäämistä "helpon rahan" vuoksi, koska yhtä kituutusta se elämä on silloinkin.
Itse varaan lähipäivinä lääkärin ja jään saikulle työkkäristä. Paha masennus, ei jaksa mitään.
En tee enää yhtään työkokeilua enkä palkkatukityötä enkä sijaisuutta.
Kohta olen kehuttu eläkeläinen.
Työkyvyttömyyseläkkeellä on 181000, kyllä joukkoon mahtuu lisää.
Olen matala alan töissä ja ei minulla ole varaa uusiin vaatteisiin,kenkiin yms monta vuotta vanhoissa talvikengissä tepastelen. Jos ei ole joku extra hyvä ale viime vuonna sain 30 e talvikengät ja vielä vettä hylkivät:) ja käytän niitä hyvin ovat kestäneet. Mutta oikeasti, monesti kun lukee juttuja tuntuu että työttömät saa paljon paljon paljon enemmän ja lapsiperheet, en minä yksinasuvana saa mitään tukia vaikka ei ole varaa kuin niihin perusjuttuihin ja pakollisiin laskuihin. Toikin lehtijuttu jossa Maria sanoo että saa tonnin kuussa niin sen verran mulle jää verojen jälkeen ja siitä maksan kaikki, en usko etteikö häm muka saisi enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännästi tuntuu olevan suurimmalla osalle alle 35 vuotiailla "sairauksia,esteitä,terveyden tilaan vaikuttavia tekijöitä":D en väitä ettei osalla olisikin joku vaiva mikä vaikuttaa työntekoon muttakun näitä vaivoja yms tuntuu olevan joskus toisella alle 35 vuotiailla. Ei voi tehdä töitä mutta ei pääse eläkkeelläkään koska on liian terve,just joo...
Sitä varten juuri sanotaan, että työttömyyskorvaus ei saisi olla liian pieni, jotta pysyy työkykyisenä eli on rahaa ostaa terveellistä ruokaa ja ehkä joku maksullinen liikuntaharrastus.
Kuule, talvikengät on kalliita. Itse käyn pelkästään ruokakaupassa ja juu olen ollut sijaisena 6 kuukautta. Sijaisuus päättyi 6 kuukautta sitte
Jää enemmän käteen. Mä asun pienipalkkaisen puolison kanssa joten en saa asumistukea enkä toimeentulotukea.
970 takuueläke on isompi kuin työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa.
Ja jos tulee ero niin silloin saa eläkeläisen asumistukea, joka on isompi kuin yleinen asumistuki.
Vierailija kirjoitti:
Olen matala alan töissä ja ei minulla ole varaa uusiin vaatteisiin,kenkiin yms monta vuotta vanhoissa talvikengissä tepastelen. Jos ei ole joku extra hyvä ale viime vuonna sain 30 e talvikengät ja vielä vettä hylkivät:) ja käytän niitä hyvin ovat kestäneet. Mutta oikeasti, monesti kun lukee juttuja tuntuu että työttömät saa paljon paljon paljon enemmän ja lapsiperheet, en minä yksinasuvana saa mitään tukia vaikka ei ole varaa kuin niihin perusjuttuihin ja pakollisiin laskuihin. Toikin lehtijuttu jossa Maria sanoo että saa tonnin kuussa niin sen verran mulle jää verojen jälkeen ja siitä maksan kaikki, en usko etteikö häm muka saisi enemmän.
Kyllä työssäkäyvä saa myös toimeentulotukea. Onko sulla omistusasunto tai jää enemmän käyttöön kuin 500 ja siksi et saa toimeentulotukea?
Hän on lähtöisin köyhästä perheestä, sai omat lapsensa (3 kpl) heti 20 vuotta täytettyään. Olettaisin, että hän oli kotona, kun lapset olivat pieniä. Lasten ikiä ei jutussa ole vissiin mainittu, vanhin täyttää pian 13.
Hänellä ei siis ollut koulutusta, kun perusti perheen. Perheen isästä ei mainita mitään, oliko hän töissä? Vuonna 2020 Maria opiskeli loppuun, kävi töissä ja hoiti perhettä. Vanhin lapsi oli tuolloin oletettavasti 9 tai 10. Jos oletetaan, että Maria meni opiskelemaan, kun nuorimman lapsen hoitovapaa loppui, hänen työuransa ei jäänyt kovin pitkäksi.
Vuonna 2020 mies oli vielä kuvioissa mukana, joten voisi olettaa, että hänkin osallistui lapsiperhearkeen ja kustannuksiin. Jos lapset ovat pääosin Marialla, hän saa mieheltä elatusmaksut. Jos taas mieskin on huoltaja, ja lapsilla kaksi kotia, elatusmaksuja ei makseta, mutta mies osallistuu lasten kustannuksiin, asumiseen ym. muuten. Miehen osuudesta lehtijuttu vaikenee täysin.
Tällä hetkellä opinnot ovat kesken, eikä opintojen alakaan tunnu omalta. On sairauksia, ja eläkkeelle pitäisi päästä. Ikää 33 vuotta. Tarkempaa tietoa sairauksista ei kerrota, mutta ylipainoa on.
On myös vapaaehtoistyö kissapaikassa ja kaksi omaa kissaa.
Minusta tässä elämää on alun perinkin rakennettu liikaa yhteiskunnan tukien varaan. Lapsia on hankittu kolme, vaikka kolmen lapsen elättäminen on kallista, pitää olla isompi asunto, lapset kuluttavat koko ajan enemmän.
Mitä Maria tekee palauttaakseen oman työkykynsä? Jos rahasta on tiukkaa, miksi ihmeessä heillä on vielä kaksi kissaakin? Yhteiskunta on kuitenkin maksanut hänelle koulutuksen, lasten päivähoidon, neuvolat, hammaslääkärit ja tukee nytkin hyvin monella tavalla. Mikä on hänen oma panoksensa, ja mitä tapahtuisi, jos kaikki muutkin toimisivat kuin hän?
Toki, jos asuu puolison kanssa niin on taloudellisesti kannattavampaa olla minimieläkkeellä kuin työttömyystuilla. Viittasin lähinnä artikkelin naiseen ja muihin jotka elävät yhden aikuisen taloudessa. Ja voin sanoa omakohtaisesta kokemuksesta, että eläkeläisen asumistuki on pieni. Itse saan minimieläkkeen ja vajaa 400€ asumistukea. Vuokra 800€.
Irtisanomissuojaa heikennetään kaikilla myös valtion ja kaupungin työntekijöillä.
Valtio leikkaa palkkarahoja sadoilla miljoonilla.
Onko sulla kertynyt 38 lomapäivää eli olet kallis työntekijä ja irtisanomisvaarassa.
Valtiolla seurataan kirjallisia töitä ja jos sulla on 38 lomapäivää et ehdi tekemään niin paljon päätöksiä asiakkaille kuin uudemmat työntekijät.
On jo sanottu, että valtiolta vähennetään porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Toki, jos asuu puolison kanssa niin on taloudellisesti kannattavampaa olla minimieläkkeellä kuin työttömyystuilla. Viittasin lähinnä artikkelin naiseen ja muihin jotka elävät yhden aikuisen taloudessa. Ja voin sanoa omakohtaisesta kokemuksesta, että eläkeläisen asumistuki on pieni. Itse saan minimieläkkeen ja vajaa 400€ asumistukea. Vuokra 800€.
Tosi hyvin minimieläke 970 + 400 asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Hän on lähtöisin köyhästä perheestä, sai omat lapsensa (3 kpl) heti 20 vuotta täytettyään. Olettaisin, että hän oli kotona, kun lapset olivat pieniä. Lasten ikiä ei jutussa ole vissiin mainittu, vanhin täyttää pian 13.
Hänellä ei siis ollut koulutusta, kun perusti perheen. Perheen isästä ei mainita mitään, oliko hän töissä? Vuonna 2020 Maria opiskeli loppuun, kävi töissä ja hoiti perhettä. Vanhin lapsi oli tuolloin oletettavasti 9 tai 10. Jos oletetaan, että Maria meni opiskelemaan, kun nuorimman lapsen hoitovapaa loppui, hänen työuransa ei jäänyt kovin pitkäksi.
Vuonna 2020 mies oli vielä kuvioissa mukana, joten voisi olettaa, että hänkin osallistui lapsiperhearkeen ja kustannuksiin. Jos lapset ovat pääosin Marialla, hän saa mieheltä elatusmaksut. Jos taas mieskin on huoltaja, ja lapsilla kaksi kotia, elatusmaksuja ei makseta, mutta mies osallistuu lasten kustannuksiin, asumiseen ym. muuten. Miehen osuudesta lehtijuttu
Eikös nuo kissat olleet ns. sijoituskissoja? Ymmärtääkseni silloin eläinsuojeluyhdistys saattaa maksaa niiden kulut. Ainakin kaverillani oli näin. Sai sieltä kissoille ruokaa ja eläinlääkärikulut maksettiin.
Minusta on ihanaa, että valtio vähentää palkkarahoja sadoilla miljoonilla ja kohta voudaan irtisanoa valtion virastoista porukkaa.
2400 brutto palkalla leikattu ansiosidonnainen on 836 netto kuukaudessa ja sitä saa 400 päivää ja sen jälkeen työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää vuoden päästä.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Alle 50 hengen työpaikoilla ei ole enää takaisinottovelvoitetta eli voi ottaa uuden työntekijän jo heti pian kun taloustilanne paranee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vajaalla 600€:lla pitää pärjätä kuussa. Siitä maksan myös lääkkeet ja poliklinikkakäynnit, eli ei, ei ole "tosi hyvin". Hädin tuskin pärjään. Esimerkiksi bussikorttia ei ole varaa ottaa, joten joudun kävelemään melkein joka paikkaan.
Jos sulla on valtiolla 38 lomapäivää niin joudut tekemään päätöksiä 50 päivässä, kun muut tekevät 24.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vajaalla 600€:lla pitää pärjätä kuussa. Siitä maksan myös lääkkeet ja poliklinikkakäynnit, eli ei, ei ole "tosi hyvin". Hädin tuskin pärjään. Esimerkiksi bussikorttia ei ole varaa ottaa, joten joudun kävelemään melkein joka paikkaan.
Lääkkeissä on katto 600 ja lääkärikäynneissä 760, tuo katto nousi tänä vuonna.
Luuletko, että työttömillä ei ole sairauksia.
Mulla tuli herpes silmään ja meni 600. Poliklinikka käyntejä oli 7 kertaa peräkkäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lääkkeet ei mene kattoon koska eivät ole Kela-korvattavia. Enää. Ennen olivat. Ja on minullakin ollut herpes silmässä, jos se nyt on jotenkin olennaista tietoa :D
Tuo herpes tulee helposti, kun on stressi ja leikkaukset työttömyystukiin aiheuttaa stressiä. Mulla herpes tulee silmään eikä apteekin estolääke välttämättä auta ja, se maksaa myös 24, jos joutuu usein ottamaan niin.
Jos herpestä ei hoida niin sokeutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vajaalla 600€:lla pitää pärjätä kuussa. Siitä maksan myös lääkkeet ja poliklinikkakäynnit, eli ei, ei ole "tosi hyvin". Hädin tuskin pärjään. Esimerkiksi bussikorttia ei ole varaa ottaa, joten joudun kävelemään melkein joka paikkaan. <
Saat sä silti eläkkeellä enemmän kuin työtön ja saat olla kotona. Ei määrätä työkokeiluun esim. sairaalaan merkitsemään potilaiden diagnooseja ja tilaamaan takseja ja laboratoriokokeita. Niissä taksisäännöissä on kuule muistamista.
Ruuan ei tartteis kyllä kallistua yhtään enempää. Ei ole kiva joutua miettimään ostaako ruokaa vai lääkkeitä.
Ja mua ihmetyttää ettei olla edes luettu sitä juttua, silti tullaan kommentoimaan.
Tämä nainen sai lapset ensin, sitten opiskeli ja teki töitä kun lapset olivat alle 10-vuotiaita, sitten vasta sairastui, ja kaikkein viimeisin tapahtuma oli avioero. Lapset tuli siis silloin kun oli terve, töitä, ja naimisissa.
Juu jutussa ei ollut selkeää aikajanaa piirretty lukutaidottomille, mutta kyllä nuo asiat sieltä poimii ihan kertalukasulla.