"Treenaa" "käy kävelyllä" "syö hyvin" " juo vettä" - Nää saattaa kuulostaa kliseiltä ja monesti ihmiset suuttuu kun niitä ehdotetaan
Nää on universaaleja lakeja ollut aina, hyvä olo tulee itsensä haastamisesta, tuskan haastamisesta, kivusta. Kaikesta mitä nykyajan ihminen välttelee viimeiseen asti.
Ei se ole mitään kettuilua kun ihminen sanoo näitä asioita, ne on ne yksinkertaisimmat asiat millä on väliä oikeasti.
Ihminen on vuosien varrella monimutkaistanut ihan kaiken, eikä enää ymmärrä näitä ihan yksinkertaisimpia asioita.
Kaikki on simppeliä, ihminen vaan tekee kaikesta vaikeata.
Ei tämä ole mikään maailma missä asiat tulevat helposti, kehitys vaatii kivun.
Kommentit (56)
Jos ei ole mitään lääkitystä niin asiat ovat kunnossa. Yleensä vaan menee nappulaa jos toistakin, milloin kannattaisi keskittyä ensisijaisesti ruokavalioon ja jossain määrin likkumiseen. Uni tulee siinä kyljessä kuin itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Teen kaikkea tuota ja itseasiassa tänään yläkroppa kipeä eilisestä treenistä, aamulla kävin vain kävelyllä että saan venyteltyä. Suoritan kaiken ohjeiden mukaan.
Olen silti vakavasti masentunut ja ahdistunut, paniikkihäiriö en, mulla ptsd ja dissosiaatiota, endometrioosi, syömishäiriötaustaa joka edelleen oireilee välillä syömättömyytenä. Tänään oli lenkin jälkeen tehtavalistassa vain tehdä ruokaa, syödä ja käydä kaupassa. Ruuan sain tehtyä, syötyä sain vain vähän kun ahdistaa ja itkettää ja se tuntuu turhalta, kauppaan mä en uskaltanut taaskaan, pelkotilat on kovat. Ei mua silti kiinnosta elää.
Onko muita fiksuja neuvoja mitä voisin itse tehdä?
Syön lääkkeeni, "hoidan" itseäni ja olen myös myssyhoidossa mutta mikään ei ole ongelmia poistanut.
Megaforce (laadukkain monivitamiini- ja mineraalilisä) ja siihen vielä lisäksi B-vitamiinit ja tryptofaani.
Vierailija kirjoitti:
Ylenmääräinen veden juominen ei kyl auta mitään mihinkään. Liikunta ja hyvä syöminen kylläkin.
Moni ihminen ei juo riittävästi vettä.
Ongelma on ehkä enemmän siinä, että itsestäänselviä neuvoja annetaan kysymättä. Unohdetaan myös se, että toinen ihminen elää tilanteessa joka hetki ja elänyt pitkään, sä olet kuullut tilanteen vasta äsken. Toinen on siis todennäköisesti jo miettinyt ja kokeillut vaihtoehdot läpi. Pystytkö oikeasti keksimään ratkaisun muutamassa minuutissa, kun toinen ihminen on elänyt asian kanssa kymmeniä tuhansia minuutteja?
Terveisin liikunnan, kävelyn ja seisomisen lisäämisestä entisestään, vähäistenkin herkkujen poisjätöllä ja kasvisten lisäämisellä, veden juonnilla, meditoinnilla ja hengityshsrjoituksilla ei ollut mitään väliä. Toki jos on puutostiloja, niiden korjaus auttaa. Mutta jos ei ole, se ylimääräinen vitamiini vain poistuu virtsan mukana.
Vierailija kirjoitti:
"Nää on universaaleja lakeja ollut aina, hyvä olo tulee itsensä haastamisesta, tuskan haastamisesta, kivusta."
Höpö höpö. Nuo ovat vain tsemppivalmentajien juttuihin hurahtaneiden ja masokistien lakeja.
Noi on vaaralliset ohjeet stressaantuneelle ihmiselle, kortisolitasot pamahtaa läpi katon. Ap käy jossain zumbassa ja puhuu tuskasta eli ihan absurdiakin.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on ehkä enemmän siinä, että itsestäänselviä neuvoja annetaan kysymättä. Unohdetaan myös se, että toinen ihminen elää tilanteessa joka hetki ja elänyt pitkään, sä olet kuullut tilanteen vasta äsken. Toinen on siis todennäköisesti jo miettinyt ja kokeillut vaihtoehdot läpi. Pystytkö oikeasti keksimään ratkaisun muutamassa minuutissa, kun toinen ihminen on elänyt asian kanssa kymmeniä tuhansia minuutteja?
Terveisin liikunnan, kävelyn ja seisomisen lisäämisestä entisestään, vähäistenkin herkkujen poisjätöllä ja kasvisten lisäämisellä, veden juonnilla, meditoinnilla ja hengityshsrjoituksilla ei ollut mitään väliä. Toki jos on puutostiloja, niiden korjaus auttaa. Mutta jos ei ole, se ylimääräinen vitamiini vain poistuu virtsan mukana.
Asia on juurikin näin. Puutostilat vain ovat melko yleisiä, koska jalostetut kasvikset eivät ole yhtä ravinnerikkaita kuin maatiaslajit sekä kasvualustatkin ovat toisinaan köyhtyneet. Ja ravinnelisissäkin on suuria eroja imeytyvyyden suhteen. Eli moni joka luulee kokeilleensa lisiä, on vain virtsannut ne pönttöön tai kukkalaatikkoon. Ei huippu-urheilijitkaan huvikseen puljaa ravinnelisien kanssa, mutta heillä rasitus/kulutus on kuntoilijaan verrattuna eri tasolla.
Talvella juon tosi vähän. Ei vaan ole jano. Juon aamulla lasillisen, Huom en mitään tuopillista, vaan ihan perus juomalasillisen vettä.
Töissä mulla on vettä 0,33litran vissypullossa, juon jos janottaa. Useimmiten ei.
Aamupäivällä pari kuppia maitokahvia. Iltapäivällä mukillinen maitokahvia.
Iltatöissä se sama pikkupullo, juon jos juon.
Illalla töistä tullessa juon lasillisen vettä ja myöhemmin rooibosteetä.
En juo ruoan kanssa mitään.
Kesällä juon helposti neljä litraa vettä, vissyä, elektrolyyttijuomaa pelkästään töissä.
Jos juon talvella edes puolet tuosta mitä kesähelteellä, minulle tulee todella huono olo jos edes pystyn nielemään sitä määrää. Ja sitten saisi rampata vessassa vartin välein.
"Mitä tolkutonta on 2 nestelitrassa jos on liikuttu yhtään enemmän? Yleensä tuonikäiset naiset myös treenaavat tavalla tai toisella, ainakin nuo vedenlitkijät. Ongelma taitaa olla enemmänkin se, että he välttävät suolaa myrkkynä, vaikka ovat pieniruokaisina lähestulkoon lisäsuolan tarpeessa, elleivät sitten tankkaa pikaruokaa ja eineksiä tai tolkuttomasti leipää ja juustoa."
Aika harva ihminen liikkuu "yhtään enemmän". Suurin osa tuonikäisistä naisista (tai miehistä) EI treenaa yhtään mitenkään.
Normaalit tuonikäiset naiset eivät myöskään ole pieniruokaisia.
Sinun käsityksesi normaalista naisesta taitaa olla joku syömishäiriöinen alipainoinen anorektikko. Onneksi vain harva nainen on sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylenmääräinen veden juominen ei kyl auta mitään mihinkään. Liikunta ja hyvä syöminen kylläkin.
Auttaa kun vedellä korvaa limonadit, mehut sun muut
Jaa. Mä lähtökohtaisesti ajattelen, että aikuinen ihminen ei kittaa limuja tolkuttomasti muutenkaan. Itsetehdyissä mehuissa ei ole mitään vikaa.
Mitä hyvää niissä mehuissa on? Miksi aikuinen tarvitsisi mehua?
Miksi lapsi tarvitsisi mehua?
Kävelen 20000 askelta päivässä. Ei ole mitään ihmeellistä. Mutta muuten vain en lähde kävelylle.
No onhan tuo vähän kummallista ehdottaa veden juomista jos ihminen ei kärsi nestehukasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ap joku pyytänyt sulta neuvoja?
Tulihan se p ullukan vastaus sieltä :)
Missä niin sanottiin? Luulenpa ettei kukaan tykkää bessewissereistä tai näistä oman elämänsä "personal trainereistä" 😅
Kyllä vesi on paras, MUTTA ÄLÄ SYÖ KAURAPUUROA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ap? tekosyysi olla toteuttamatta ohjeitasi?
En ole ap, mutta pyrin tuota noudattamaan. Kävelen 10t askelta päivässä, treenaan 4-5 kertaa viikossa, syön terveellisesti ja osan aterioista jopa punnaten, nukun 8h yössä ja koitan pitää huolen siitä ettei stressitaso kohoa liiaksi. Näytänkö hyvältä ja voinko hyvin? Kyllä, kiitos kysymästä. Onko kaikista tähän? Ei varmasti ja hyvä niin. Eihän sitä muuten itse erottuisi.
Miten huolehdit mielenterveydestäsi? Ala meditoimaan, joka päivä 10 min aamulla ja illalla. Googlaa Wim Hof breathwork.
Ap voi kipuilla mun puolesta ihan itsekseen.