Hengenahdistus yms monet oireet
Alkanut huimaus viime kesänä ekaa kertaa semmoisena häiritsevänä. Nohh se meni ohi silloin aika nopeasti kuitenkin vaikka toisinaan tuli sitä. Silloin kesällä kävin siitä päivytyksessäkin ja sanoivat vaan että ei vaikuta miltään vakavalta. Kuitenkin nyt tän vuoden alkupuolella alkoi tosi häiritsevä, voimakkaampi huimaus joka ei mennyt ollenkaan ohi. Tai alussa se oli helpompaa mutta jossain vaiheessa jäi koko ajaksi päälle. Ja se oli enemmän semmoista pään sisäistä, ei siis silmissä näy että maailma pyörisi tms. Ja pelkäsin että pyörryn enkä pystynyt oikein mitään tekemään. No huimaus jatkui vaan ainakin kuukauden kunnes nyt muutaman päivän helpottanut mutta nyt mulla alkoi hengenahdistus. Eli siis rintaa ja henkeä ahdistaa 24/7. Mikään ei auta. Ollut sitäkin aikaisemmin myös, mutta ohimenevänä ja ei niin häiritsevänä. Ikinä ei ole ennen ollut semmoista kuin nyt. Enkä ole kipeänäkään ollut. Tuntuu vaan ettei saa happea tarpeeksi ihan sama mitä teen ja hengitysharjoitukset ovat yhtä tyhjän kanssa. Ahdistaa kun joudun tämän kanssa maanantaihin nyt oottamaan että voin soittaa opiskeluterveydenhuoltoon jos pääsis lääkäriin tästä. Mutta oon käynyt tässä vuoden aikana varmaan suunnilleen joka kuukausi lääkärissä. Yksityisellä monesti. Oikein mitään tutkimuksia en oo saanut kuitenkaan, paitsi verikokeita ja niissä nyt ei mitään ole ollut. Olen siis vuoden kärsinyt erinäisistä oireista. Alkoi kuristavalla kivuliaalla kurkkukivulla, joka nyt jo helpottanut ja tällä hetkellä sitä ei olekaan. Elohiiriä, lihasten voimattomuuden tunnetta toisinaan yms myös. Pelottaa tosi paljon että mikä on. Ainoa asia mitä lääkäristä jäänyt käteen on lähete psykiatriselle polille
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Tää sama kirjoittaa samoista oireista toistuvasti tänne palstalle. Aina vaan uus aloitus, samat oireet ja ihmiset yrittää auttaa ja arvuutella.
Johtusko siitä että vaiva jatkuu eikä ole saanut apua?
Paniikkihäiriöltä kuulostaa nuo sinun oireesi.Onko tressiä tai muutaerityistä tapahtunut,josta voi aiheutua em.oireilua.
Hanki ilmankostutin tai tuuleta asunto jos mahdollista. Alenna huonelämpö yöksi. Nuku puoli-istuvassa asennossa.
Ap, mistä itse arvelet, että oireet voisivat johtua? Ja mikä niissä on pahinta?
Paniikkihäirötä sairastavilla oon kuullut että on tuollasia oireita ,voi ollapsyykkistä oireilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää sama kirjoittaa samoista oireista toistuvasti tänne palstalle. Aina vaan uus aloitus, samat oireet ja ihmiset yrittää auttaa ja arvuutella.
Toden totta, ja ainoa aloittajalta löytyvä todellinen vika on hänen päässään.
Voisin uskoa tämän jos pääsisin kunnon tutkimuksiin ja niissä ei löytyisi mitään. Oon vaan suurempi taakka yhteiskunnalle sitä pidempään mitä pidempään mun oireita ei oteta todesta ja en pääse tutkimuksiin. Vähän kyllä jo ahdistaa mennä lääkäriin kun pelottaa että pitää vaan hulluna
Mitkä sinusta olisivat "kunnon tutkimuksia"? Monesti ihmiset yliarvioivat konetutkimusten merkityksen. Todellisuudessa ylivoimaisesti tärkein "tutkimus" on potilaan kunnollinen haastattelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toden totta, ja ainoa aloittajalta löytyvä todellinen vika on hänen päässään.
Voisin uskoa tämän jos pääsisin kunnon tutkimuksiin ja niissä ei löytyisi mitään. Oon vaan suurempi taakka yhteiskunnalle sitä pidempään mitä pidempään mun oireita ei oteta todesta ja en pääse tutkimuksiin. Vähän kyllä jo ahdistaa mennä lääkäriin kun pelottaa että pitää vaan hulluna
Mitkä sinusta olisivat "kunnon tutkimuksia"? Monesti ihmiset yliarvioivat konetutkimusten merkityksen. Todellisuudessa ylivoimaisesti tärkein "tutkimus" on potilaan kunnollinen haastattelu.
No varmaan just magneettitutkimus, hermoratatutkimus. Kuvantamistutkimukset
Vierailija kirjoitti:
Ap, mistä itse arvelet, että oireet voisivat johtua? Ja mikä niissä on pahinta?
Neurologiset sairaudet tai joku kasvain
Vierailija kirjoitti:
Selvät paniikkihäiriön oireet.
mutta oon lukenut että hengenahdistuksen pitäs olla vaan hetkellistä silloin:( mulla ei lopu
Sisäilmaongelmat, kemikaalit ja rakennusmateriaalitkin voivat aiheuttaa tuollaista.
Paniikki, uupumus, ahdistus
Alhainen ferritiini
Vierailija kirjoitti:
Pikemminkin yleistyneen ahdistuneisuushäiriön. Paniikkihäiriössä on paniikkikohtauksia, kun taas yleistyneessä ahdistuneisuushäiriössä on usein fyysisiä oireita ei-kohtauksellisesti.
Kuulostaa vaikealta ahdistukselta. Ne oireet voivat todella kestää noin pitkään ja olla todella pahat, pahimmillaan samat kuin sydänkohtauksessa. Joillakin tuo tunne siitä, että ei saa happea äityy niin pahaksi, että pyörtyvät.
Kun menet lääkäriin, pyydä varmuudeksi verikokeiden kanssa borrelioosi-, keliakia- ja kilpirauhaskokeet.
Ja koita olla pelkäämättä, nuo oireet eivät kuulosta siltä, että olisi mitään hengenvakavaa. Vaikka uskon toki, että ovat erittäin rajut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko käynyt jossain leikkauksessa vuoden sisällä? Saattaa olla hypokalsemiaa. Syötkö vitamiineja?
En ole käynyt. Syön ihan monipuolisesti ja purkista d-vitamiinia. En keksi mitään tavanomaista selitystä oireilleni
Mulla on ihan samat oireet kun ferritiini alhaalla. Nytkin Hg 154 mutta rauta-arvo 7 (ei sais olla alle 30) enkä jaksa enää edes liikkua. Ens viikolla rautainfuusio kun en voi kroonisen raudauden vuoksi syödä rautalisää eikä se ehdi imeytymäänkään (haavainen paksusuoli). Onko sulla se poissuljettu? Tiedän että monet lääkärit katsoo vain että Hg hyvä kuten mullakin eikä aihetta ferritiinin mittaukselle katsota. Hypokalemiastakin kokemusta mutta se vie nopeasti tajun ja jalat alta ja silloin on jo kiire sairaalaan.
En vaan käsitä mistä mulle tämmöisiä oireita voi tulla. Ei jaksaisi yhtään enää. Mitään ei pysty tekemään. Ja aina joku uusi oire tai vanha pahenee. Oon pelännyt ms-tautia, motoneuronin tautia, aivokasvainta, verisuonen pullistumaa syöpää yms
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa vaikealta ahdistukselta. Ne oireet voivat todella kestää noin pitkään ja olla todella pahat, pahimmillaan samat kuin sydänkohtauksessa. Joillakin tuo tunne siitä, että ei saa happea äityy niin pahaksi, että pyörtyvät.
Kun menet lääkäriin, pyydä varmuudeksi verikokeiden kanssa borrelioosi-, keliakia- ja kilpirauhaskokeet.
Ja koita olla pelkäämättä, nuo oireet eivät kuulosta siltä, että olisi mitään hengenvakavaa. Vaikka uskon toki, että ovat erittäin rajut.
Kiitos ja joo tuo borrelioosi myös käynyt mielessä vaikka en kiinnittynyttä punkkia ole itsessäni huomannutkaan, joskus on kävellyt kädellä ja kissalla niitä joka kesä paljon ja sen mukana voi tulla sisäänkin
Vierailija kirjoitti:
No ei ole. Paniikkihäiriö tulee kohtauksittain ja nuo oireet voisi olla sitä kohtauksen aikana mutta ei ne jatku alituiseen.