Joudun paksusuolen tähystykseen
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään huolta. Lääkityksen ja osaavan henkilökunnan suorittamana oli suorastaan positiivinen elämys.
Mikä masokisti olet, jos peräsuolen tutkimus on positiivinen elämys?!
Ei ollut mitään lääkitystä, ihan oli pala kakkua.
Mulle kaikki sanoi ennen toimenpidettä, että on täysin kivuton, joten menin toimenpiteeseen hyvillä mielin. Hyvä, että sanoivat noin, en olisi muuten mennyt. Toimenpide oli itselleni aivan hirveää tuskaa. Huusin ja ulisin kivusta. Mikään asento ei auttanut. Meinasin oksentaa kivusta toimenpiteen aikana. Olen nainen ja kärsin ärtyvästä suolesta. En siis tiedä voiko mun suoli olla keskimääräistä kipuherkempi. Oli helvettiä, mutta selvisin. Hoitajille ja lääkärille 10 pistettä ja papukaijamerkki siitä, että joutuivat kuuntelemaan vaikerointiani ja saivat silti toimenpiteen maaliin. <3
Pääset. Moni ei vaivoistaan ja pyynnöistään huolimatta pääse.
Enemmän toimenpide valmisteluineen on yleensä epämiellyttävä kuin kivulias, mutta vaihtelee todella kovasti riippuen potilaasta, tähystävästä lääkäristä ja tähtien asennosta.
Tee tyhjennys hyvin, aloita ajoissa ja juo, juo, juo. Jos koettaa päästä helpolla ja toivoa parasta, voi tyhjennys jäädä vaillinaiseksi ja näkyvyys huonoksi, jolloin toimenpide joudutaan huonossa tapauksessa tekemään toiste.
Onnea matkaan. Suhtaudu mielenkiinnolla! Tutkimuksen aikana saat itsekin seurata ruudulta matkaa suolistossasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään huolta. Lääkityksen ja osaavan henkilökunnan suorittamana oli suorastaan positiivinen elämys.
Mikä masokisti olet, jos peräsuolen tutkimus on positiivinen elämys?!
Mä pelkäsin paksusuolentähystystä kuollakseni, mutta kun ei se sattunutkaan juuri ollenkaan, oli oikeasti aika mielenkiintoista nähdä TV-ruudulta suoli sisältäpäin. Ehkä olen jotenkin sairas? :D paksusuoli oli kauniin vaaleanpunainen, ohutsuolessa hauskoja "karvoja".
- eri
Ei ole paha juttu ollenkaan. Vähän oudolta tuntui kun instrumentti venytti mahaa milloin mistäkin, mutta ei se kipeästi käynyt. Rennosti vaan ja hyvä tulee. Tyhjennys on pahin vaihe, liemi on niin ällöttävää.
Mä en uskaltanut katsoa ruudulle, kun pelotti, että siellä näkyy jotain kamalaa mikä aiheuttaa oireet. Mutta ei löytynyt mitään, stressi ilmeisesti syynä.
Voi olla kivulias ja sitä ei voi tietää ennalta. Itselleni tehtiin toinen lähes nukutuksessa (propofoli, yksityisellä) koska ensimmäinen aikoinaan oli huomattavan kivulias vaikka teknisesti onnistuikin täysin. Jälkimmäisestä ei ole mitään muistikuvaa ja kipu oli myös jälkikäteen minimaalinen, heräsin nopeasti ja ei ollut pahoinvointia tms. Tyhjennysosuus on tympäisevä ja litku ei ole mitenkään hyvänmakuista. Kaikesta huolimatta tämä tutkimus kannattaa jos sille on aihetta.
Vierailija kirjoitti:
Mä en uskaltanut katsoa ruudulle, kun pelotti, että siellä näkyy jotain kamalaa mikä aiheuttaa oireet. Mutta ei löytynyt mitään, stressi ilmeisesti syynä.
Olitko ultraäänessä? Monesko viikko?
Se juotava liemi oli niin kamalaa, etten pystynyt sitä juomaan. Glaubersuola ajoi saman asian, ei kyllä yöllä nukuttu ollenkaan. Itse tutkimus oli mielenkiintoinen, kun suoliston näki monitorissa. Kyllä siinä suolenmutkissa tuli tuntemuksia, oli jyrkät mutkat. Silti tutkimuksesta selviää hengissä! Kun tuolta pääsin, menin heti mustikkapiirakkakahveilleeikä suolistossa onneksi ollut vikaa. Ei pidä stressata!
Ei ollu paha ollenkaan. Ja onneksi kävin koska löytyi yksi syövän esiaste. Tyhjennykseen liittyvät kouristukset on tässä se kamalin asia. Otin kipulääkkeen ja rauhottavan ja toimenpide oli itsessään helppo kuin mikä. Gastroskopiaan en hereillä pystyisi.
N 45
Miten sen tutkimuksen saisi tallennettua niin että voisi kotona kattoa? Onko se mahdollusta näin digiaikana?
Vierailija kirjoitti:
Miten sen tutkimuksen saisi tallennettua niin että voisi kotona kattoa? Onko se mahdollusta näin digiaikana?
Pyydä voitko kuvata kännykkäkameralla? Se näyttö on joka tapauksessa edessäsi.
Rukoilin jotain rauhoittavaa tai kipulääkettä, en saanut. Oli todella kivulias. Eräs ystäväni sai kipulääkkeet vaikka oli saman sairaalan poliklinikalla. Epäreilua. Tyhjennyksen tein tablettiulostuslääkkeillä.,olivat tosi halpoja.Lisäksi ostin apteekista suolihuuhtelupussin ja pesin suolen edeltävänä ja tutkimuspäivänä. Ihmettelen nykyaikana että näissä kipu-ja rauhoittavissa lääkkeissä pihdataan ja luodaan kauhukokemuksia potilaille.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Hankalinta on juoda sitä tyhjennysnestettä. Alussa se maistuu ja lopussa viimeinen litra on työlästä. Tutkimusta voit seurata tv-ruudusta jos haluat alusta loppuun.
Voittaa helposti tv:n tavallisen ohjelmatarjonnan.
Kerran koettu ja se riitti. En mene enää ikinä. Pihlajalinnassa tyrittiin kaikki. Ohjeet huonot, ei tyhjentynyt suoli. Juotava vesimäärä niin iso, ettei sinne paikan päälle olisi pystynyt edes menemään, jos olisi kaiken juonut. Miten matkustat sinne, kun vettä tunkee peräpäästä yötä-päivää? Kipulääkitys tyrittiin täysin, ei mitään hyötyä, kun olivat itse puoli tuntia myöhässä. Meinasivat myös antaa lääkityksen täysin väärin ja laskuttaa. Toimenpide sattui todella. Juuri ja juuri saatiin tehtyä loppuun. Mitään ei löytynyt, joten turha homma myös. Tomografia olisi ollut helpompi.
Itse olen saanut aina tutkimuksen tehtäväksi nukutuksessa, koska minulla on ollut äärimmäisen kivulias tulehduksellinen suolistosairaus lapsesta saakka. Tähystykset on pahinta tässä sairaudessa, kannattaa vaatia rauhoittavaa ja kipulääkettä hyvissä ajoin ennen toimenpidettä, en ole koskaan kuullut että se kenelläkään olisi kivuton - vaikka ei olisi sairautta siinä pumpataan suoli niin täyteen ilmaa että varmasti tuntuu epämukavalta. En voisi koskaan mennä hereillä tuohon toimenpiteeseen.
En ihmettele. Ihan kamala tutkimus.