Onko täällä joku syönyt jänistä? Ulkomailla tai Suomessa?
Kuulin ulkomaalaiselta tutultani, että Ranskassa jänistä syödään.
Kommentit (38)
Kreikassa oon maistanut ihan uteliaisuudesta, en tykkää syödä lihaa yleensäkään.
Jep. Omasta metsästä saa. Vaatii kyllä pitkän haudutuksen jonkun rasvaisemman kanssa.
Viimeksi jänöä, sikaa, porkkanaa, sipulia, selleriä, pippuria, salviaa, suolaa ja olutta. Oli koko yön leivinuunissa rautapadassa. Niin ja puuroriisiä heitin kanssa sekaan, sakeuttaa lientä ja maistuu namilta.
Vierailija kirjoitti:
Just tein kanipaistia. Kotimainen kanitila myy. Ihan hyvää oli. Koirakin arvosti runsaita roippeita.
Ei jänis muille kelpaakaan kuin koiralle, pahaa kuin mikä. Kerran söin jänispataa, haulit olivat vieneet karvatukkoja lihan sisään ja hauleja sai varoa puremasta kokoajan. Lisäksi maku oli oli kuin katurottaa söisi.
Kyllä sitä syötiin niin kauan kuin isällä riitti kunto käydä metsästämässä.
Olen syönyt jänistä ihan täällä kotoisessa Suomessa, myös hirveä ja erinäisiä metsäkanalintuja.
Äidillä oli tapana sanoa, että nälkäinen söisi vaikka jänistä. Kerran olen maistanut ulkomailla eikä ollut mun juttuni.
Metsästetty jänis tai rusakko on hyvää mutta niissä on epäterveellisen vähän rasvaa ja muutenkin yllättävän vähän syötävää. Pelkillä rusakoilla elävä lihaa syövä hetero mies joutuisi vetämään useamman rusakon päivässä. Sitten vielä perhe.
Hirvijauhelihapullat on parasta. Perunamuusi, puolukkaa, herkkukurkkua.
Rusakon sisäfilee mediumina vetää vertoja naudalle.
Olen syönyt, ihan hyvää oli. Kerkesin syömään kaiken ennenkuin appiukko kertoi mitä liha oli.
Suomessa olen ravintolassa syönyt jänistä. En tykännyt.
Suomessa syödään enemmän jänistä, metsästettyä. Muualla euroopassa kasvatetaan enemmänkin kaneja ruuaksi, sellaisia mitä täällä suurin osa pitää lemmikkinä. Suomessakin kasvatetaan mutta vähemmän, sotien jälkeen oli yleistä että kasvatettiin kaneja pihassa kun ruuasta oli tiukkaa.
Eihän tuo mitään erityistä ole, kun on metsästäjiä lähipiirissä. Huonoin riistaliha tosin. Minusta maistuu saippualla.
Lapsena olen syönyt naapurissa lihakeittoa, joka oli tehty itse metsästetystä jäniksen lihasta. Vähän kuin kanakeittoa, mutta menetteli.
Belgiassakin kani on klassikkoannos. Hyvin valmistettu kaninliha on ihan hyvää, mutta Belgiassa tyypillinen kastike ei ollut mieleeni. Siinä taisi olla luumua tai rusinoita.
Joo-o, jänispaistia syötin, kun faija kävi metsällä.Oli hyvää.