Auttakaa alan valinnassa. Tuntuu, että mikään ei sovi mulle.
Mulla on amistausta (merkonomi). Valmistumisesta muutama vuosi ja tehnyt siitä asti töitä, mitä sattunut löytymään. Paremmman työllisyystilanteet takia olen varmaan lähdössä opiskelemaan. Tämä merkonomin ammatti oli lähinnä "kun oli pakko jotain keksiä" vaihtoehto aikoinaan.
Mitä olen katsonut vaihtoehtoja, niin hirveän vaikealta tuntuu. En ole penaavin terävin kynä, niin mihinkään vaativaan ei taida rahkeet riittää. Ei ole toisaalta töissä ollessakaan herännyt mielenkiintoa mihinkään alaan/työtehtävään.
Sosiaali- ja terveysala on ainakin sellainen mille en hae. Todella ihmisläheinen työ ei kiinnosta, eikä sopisi epäsosiaaliselle ihmiselle. Lähes kaikki amisalat ovat kone jotain aloja (peukalo keskellä kämmentä). AMK puolella sitten insinööri koulutuksia. Yliopiston saa suoralta kädeltä unohtaa.
Yritin pari vuotta sitte tradenomiksi, mutta pistemäärä jäi liian alhaiseksi. Taisi tämäkin olla liian korkea rima mulle.
Harrastuneisuutta ei ole tietotekniikkaa "normaalia" enemmän, jos it-alaa ehdotatte.
Kommentit (15)
Jos et osaa mitään etkä tajua mistään mitään, pyri mukaan politiikkaan. Siellä sinulle sanotaan mitä äänestät ja mitä puhut.
Nälkätaiteilijaksi, lahjoja ei tarvita.
Kirjoita paperille mikä kiinnostaa muualla ja mistä tykkäät, milloin olet rento. Mikä suunta. Ilmeisesti koneet eivät nappaa, ainakaan että olisi koko ajan koneella ellen tulkitse väärin.
Kattele säännöllisesti työvoimatoimistojen työvoimapoliittisia koulutuksia. Tylsältähän tämä kuulostaa, mutta yksi niistä oli muutaman kuukauden excelkoulutus data-analytiikkaa. Tälläiselle taidolle on kysyntää. Itsenikään ei kiinosta mutta kyllähän officetaidot pitää ottaa haltuun melkeimpä joka työssä nykyään.
Mistä sä tykkäät, mikä elämässä yleensäkin kiinnostaa, mitkä asiat saa innostumaan?
Kirjastonhoitajan pätevyys on yliopistotutkinto. Kirjastovirkailija voi olla taustaltaan muutakin. Hyllyjärjestelijän työ voisi sopia vaativuudeltaan esimerkiksi ap- merkonomille, joka ei oikein tiedä, mitä tahtoo, eikä ole kiinnostunut mistään erityisesti.
Puutarhuri, eläintenhoitaja.
Luin jokin aika sitten, että joulukuusien kasvattajista olisi pulaa, vanhat jääneet eläkkeelle.
Tuloista en tiedä, elääkö sillä joulukuusikapalla koko vuoden. Vaikka ostaahan ihmiset kuusia muutenkin pihoilleen ja metsää varten.
Myös hautausurakoitsijoilla on hyvät tienestit nyt kun kuolleisuus on noussut tietystä syystä 70 %:iin.
Oletko numeroissa hyvä?
Onko yhtään taiteellinen? Laulu- tai soittotaitoa? DJ? Siinähän ei tarvitse liikaa olla ihmisten kanssa.
Urheilu?
kokki tai leipuri?
Hienomekaanikko?Sille voi taas tulevaisuudessa työllistyä uusien EU asetusten myötä, tai jos korjaa vanhaa mekaniikkaa.. Sitähän voi tehdä pienellä panostuksella omaksikin iloksi kun hommaa torista vaikka vanhoja kameroita, kelloja tms. Ja jos siitä vielä jatkaa elektroniikkaan ja sen korjaamiseen jos koulutus ei sisällä sitä yhtään.
Laitosmiehen koulutus?
mää olen tehtaassa kyllästyny 35v puurtaja ja ajattelin seuraavaks jotain mikä kiinnostas ja lähtee eläinten hoitajaks kouluttautuun.
Vierailija kirjoitti:
Oletko numeroissa hyvä?
Onko yhtään taiteellinen? Laulu- tai soittotaitoa? DJ? Siinähän ei tarvitse liikaa olla ihmisten kanssa.
Urheilu?
kokki tai leipuri?
Hienomekaanikko?Sille voi taas tulevaisuudessa työllistyä uusien EU asetusten myötä, tai jos korjaa vanhaa mekaniikkaa.. Sitähän voi tehdä pienellä panostuksella omaksikin iloksi kun hommaa torista vaikka vanhoja kameroita, kelloja tms. Ja jos siitä vielä jatkaa elektroniikkaan ja sen korjaamiseen jos koulutus ei sisällä sitä yhtään.
Laitosmiehen koulutus?
Näitä oppii parhaiten tekemällä ja paneutumalla koulussa opetukseen.
Sepän työ on hyvä esimerkki ja sanontakin pitää siinä paikkansa.
Jos sinun ei pitäisi miettiä tuloja tai osaamista, niin mitä haluaisit tehdä työksesi. Ei tarvitse nyt miettiä realistisesti vaan ihan ajatusleikkinä. Tai millaisia ominaisuuksia unelmatyölläsi olisi.
Tradenomi oisi varmaan luontevin jatke. Yritä uudelleen sinne.