Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

9 kuukautta kestävä työsuhde jonka jälkeen luultavasti joudun Kelan tuille, miten kannattaa säästää?

Vierailija
12.02.2024 |

Aloitin siis helmikuussa työn jota te-toimisto tarjosi. Haluaisin nyt säästää ainakin 5000e säästöön mutta tilille en voi koska luultavasti joudun tämän työsuhteen loputtua taas Kelan tuille ja he tarkistaa tiliotteet. 

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen kyllä saa työmarkkinatukea, vaikka ois säästöjä....

Vierailija
22/49 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos ei kerran halua hakea sitä toimeentulotukea, niin silloinhan on sama säästää tilille. Ei kela kato kenenkään tiliotteita automaattisesti, vaan vasta jos sitä toimeentulotukea hakee. Jos sulla on viisi tonnia säästössä ja käytät sen elämiseen ja haet vasta säästöjen loputtua tukea, niin samahan se on missä se raha on ollut?

Luulin, että katsoo jos joutuu työttömäksi . Ei se oli kiva, että pitäisi kaikki rahat vain olla tuhlattu jos on ollut kuitenkin 9 kk töisä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kannattaa siihen työttömyyskassaan liittyä, työssäoloehto ehtii tulla jo täyteen ennen uudistusta ja saat sitten ansiosidonnaista etkö työmarkkinatukea 

Vierailija
24/49 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanakasti ihmiset ovat näemmä valmiita antamaan vinkkejä petoksen tekemiseen. Suomessa rikoksen suunnittelukin on rikos.

Haluaisin elää siis mahd. pitkään niin ettei tarvitse hakea tt-tukea, ja kela ei urkkisi tiliotteittani. Miksei työnteosta saisi säästää?? Ja kaikki pitäisi olla tuhlattu työsuhteen lopulla? Kummallista!!

Kelaa ei kiinnosta tiliotteesi, jos et hae tukia.

Vierailija
25/49 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä säästin itse työssä ollessa säästötilille . Ostin uuden puhelimen ja silmälasit.  Ostin uudet talvivaatteet , jätin käyttötilille kolmen kuukauden menoja vastaavan summan töiden loppuessa , koska työttömyyspäivärahapäätöksissä voi kestää . 

Vierailija
26/49 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt äkkiä liittymään ytk:hon. Työssäoloehdon uudistus tulee voimaan vasta 2.9. Näin ollen Ehdit vielä saada työssäoloehdon voimaan ennen sitä ja työttömäksi jäätyäsi saat ansiosidonnaista.

Vierailija
27/49 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä tavalla, että et tuhlaa kaikkea, kun tilin saat.

Sillä tavalla saa säästettyä.

500 * 9 ja jos sulla työt loppuvat siinä 9 kk:n kohdalla, niin saat myös lomakorvaukset kertyneistä lomista. Sullehan tulee kaiketi vain kaksi x 2 päivää lomaa nyt kesällä pidettäväksi, muilta kuukausilta jäävät 2 pv/kk sitten plakkariin ensi vuotta varten, ja jos ei työsuhde jatku, näistä plakkarissa olevista saat korvaukset työsuhteen päättyessä.

Kyllä tolla konstilla jo 5000 jää talteen.

Vierailija
28/49 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin et voi tilille säästää.

Työmarkkinatukeen eivät säästöt vaikuta. Asumistuessakaan viistonnia ei aiheuta mitään heikennyksiä.

Toimeentulotukea... sitäkö sinä janoat.

Haha.

Vierailija
29/49 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paypal-tiliä kela ei tarkasta. Sillä ei tosin ruokaa ostella. 

Vierailija
30/49 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyyppi haluaa ehdoin tahdoin pyrkiä toimeentulotuen asiakkaaksi.

Aha.

No, mitä se haittaa jos laitat ne säästöt rehellisesti tilille. Sillä nykyisillä hinnoilla se viistonnia ei pitkälle riitä. Asumistuki- ja työmarkkinatuki, niissä ei säästöillä ole merkitystä, asumistuessakaan viistonnia ei haittaa mitään.

Vierailija
31/49 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko työttömyyskorvaus siis niin pieni, että automaattisesti joutuu hakemaan sen lisäksi toimeentulotukea, vai miten? Vai vaikuttaako säästöt työttömyyskorvauksen määrään? Vai miten tää menee? Mä olen ollut työttömänä muutama vuosi sitten joitakin kuukausia, mutta mä sain silloin ansiosidonnaista, jolla kyllä selvisi laskuista ja asuntolainasta.

Olen niin pienipalkkainen, että ansiosidonnaisella joutuisin hakemaan joka tapauksessa asumistuen, joten en ole liittynyt kassaan. En ole myöskään terve vaan on liuta perussairauksia lääkityksineen ja lääkärikäynteineen, joten ne kulut tiputtavat sitten toimeentulotuelle. Joten kyllä pienipalkkaisella ja sairaalla voi todellakin olla toimeentulotuki edessä heti työttömyyden kohdatessa.

Vierailija
32/49 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Petos, petos, petos.

Elätät itsesi tietenkin säästöilläsi. Saat myös työttömyyskorvausta.

Niin mikä on petos? jos joudun työttömäksi työsuhteen loputtua, haluaisin että mullla olisi säästössä rahaa. Mutta mulle pitäisi maksaa myös työmarkkinatukea, koska olen silloin työtön mutta luonollisesti en sitä saisi jos mulla on säästöjä

Haloo ap. Jos joudut työttömäksi työnhakijaksi työjakson jälkeen, niin olet oikeutettu työttömyyspäivärahaan. Se on 37,21 euroa /päivä. Ei siinä kysellä tiliotteita. Asia erikseen on varmaankin asumistuki ja mahd. toimeentulotuki. Siis jos niitä joudut hakemaan. 

Vierailija
33/49 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Petos, petos, petos.

Niin mikä on petos? jos joudun työttömäksi työsuhteen loputtua, haluaisin että mullla olisi säästössä rahaa. Mutta mulle pitäisi maksaa myös työmarkkinatukea, koska olen silloin työtön mutta luonollisesti en sitä saisi jos mulla on säästöjä

Toimeentulotukea et saa, mutta työmarkkinatukea saat ihan normaalisti.

Vierailija
34/49 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meinaat että TT tukea haet heti kelasta työttömänä niin ne laskee kyllä sulle takautuvaa tuloa vaikka jemmaisit rahasi. Eli et saa ainakaan vuoteen TT tukea

Vierailija
35/49 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko työttömyyskorvaus siis niin pieni, että automaattisesti joutuu hakemaan sen lisäksi toimeentulotukea, vai miten? Vai vaikuttaako säästöt työttömyyskorvauksen määrään? Vai miten tää menee? Mä olen ollut työttömänä muutama vuosi sitten joitakin kuukausia, mutta mä sain silloin ansiosidonnaista, jolla kyllä selvisi laskuista ja asuntolainasta.

Olen niin pienipalkkainen, että ansiosidonnaisella joutuisin hakemaan joka tapauksessa asumistuen, joten en ole liittynyt kassaan. En ole myöskään terve vaan on liuta perussairauksia lääkityksineen ja lääkärikäynteineen, joten ne kulut tiputtavat sitten toimeentulotuelle. Joten kyllä pienipalkkaisella ja sairaalla voi todellakin olla toimeentulotuki edessä heti työttömyyden kohdatessa.

Työttömyyskassaan kannattaa joka tapauksessa liittyä! Liity nyt heti, kun kerran olet töissäkin. Ammattiliitossa ei tarvitse olla, se kassa riittää. 

Vierailija
36/49 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Petos, petos, petos.

Ei ne säästöt vaikuta kuin toimeentulotukeen.

Vierailija
37/49 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos meinaat että TT tukea haet heti kelasta työttömänä niin ne laskee kyllä sulle takautuvaa tuloa vaikka jemmaisit rahasi. Eli et saa ainakaan vuoteen TT tukea

Jos maksetaan sen 9kk lomarahat niin ne lasketaan. Jos olet esim. keikkaduunarina ollut niin ei ole mitä laskea.

Vierailija
38/49 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästät joka kuukausi niin paljon, mitä sulle jää yli siitä tt-tuen mukaisesta summasta

Sitten elät sillä niin pitkään kun voit. Kunnon kansalainen mitään tukia hae.

Tätä juuritarkoitin, mutta ihmiset  kai käsitti väärin. Haluaisin siis elää niin että ei tarvitse hakea tt-tukea.

Jos sinä haluat elää ilman toimeentulotukea, niin kyllä se työttömyyskassa + asumistuki on paljon lähempänä tätä säästöjen kanssa.

Vierailija
39/49 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bank Norwegian. Esimerkiksi. Kela pääsee tarkistamaan vain suomalaiset tilisi. Tai jonkun hyvän luotettavan kaverin nimiin tili, ja sulle sen tilin käyttötiedot.

Vierailija
40/49 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanakasti ihmiset ovat näemmä valmiita antamaan vinkkejä petoksen tekemiseen. Suomessa rikoksen suunnittelukin on rikos.

Hyppää pituutta rikoksiesi kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi