Yököttääkö teitä joskus ruoka? Sivumaut, ruuan rakenne yms? Onko minussa joku vika?
Olen sekaruokavaliota noudattava 56 vuotiaa nainen ja muistan jo lapsuudesta asto kärsineeni oudosta ongelmasta, herkkä yökkäysrefleksi, joskus se on herkillä kuten esimerkiksi aamulla välillä.
Toisinaan siis ruuan rakenne tai siihen päässyt sivumaku voi aiheuttaa yökkimisen.
Olen sekä herkkä makuaistinen, että herkkä yökkimään.
Muistan pienenä, että äitini torui minua olin ilkeä ja ronklasin ruuasta, en voinut asialle mitään, että kaurapuuro aamulla sai minut yökkimään, sen rakenne ällötti minua. Kuitenkin kaurapuurokin toisinaan päiväsaikaa meni hyvin, mutta ei aamulla.
Saatoin myös maistaa herkästi sivumaun kannussa olleessa mehusta.
Aloin yökkimään ja kieltäydyin juomasta sitä, sain taas torut, kun en hyvää mehua suostunut juomaan.
Oleko ainoa? Tämä ominaisuus on helpottunut iän myötä tai ehkä pikemminkin olen oppinut elämään sen kanssa.
Mä en voi olla ainoa onkai meitä muitakin?
Vanhemmiten olen ruennut yökkäilemään hampaita pestessä, kun harja menee liian syvälle suuhun takimmaisia hampaita pestessä, ja kun kumarrun sylkemään hammastahnaveden pois suusta, alkaa yököttää.
Joskus epämiellyttävät hajutkin pistää yökkimään, mutta kaipa se on normaalia?