"Kupittaa-Turku-ratahankkeen hintalappu on noussut 67 miljoonasta eurosta 172 miljoonaan euroon", Entä koko "tunnin junan" todellinen hinta?
Kai sekin vähintään tuplaantuu...
Kommentit (10)
Laskelmat tehtiin muistaakseni 4 vuotta sitten, sen jälkeen on tullut lisää tietoa mm. maaperästä ja todella kalliista paalutuksesta. Koko ajan on vedottu tunnin junan verkkosivuihin, jotka eivät ole faktaa vaan mainos. Nyt alkaa selvitä se, että oletettu 3,7 miljardia ei tule riittämään, vaan todellinen hinta 10 minuutin reittinopeutukselle tulee olemaan jossan 8-10 mrd euron tienoilla. Ihanan kallista!
Kaivakaa silläkin rahalla ennemmin pari metriä Tallinnan tunnelia.
Onhan se nyt saatana, että Suomessa rakennetaan jotain, varsinkin kun ollaan laman kynnyksellä, ellei jo laman kourissa.
Söpö-Sanna opetti vihreän siirtymän tarkoittavan valtionyhtiön lopettavan tehtaan Suomessa ja rakentavan uuden Hollantiin.
Kyllä valtion pitää suojella kansalaisiaan työnteolta kaikin mahdollisin tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se nyt saatana, että Suomessa rakennetaan jotain, varsinkin kun ollaan laman kynnyksellä, ellei jo laman kourissa.
Söpö-Sanna opetti vihreän siirtymän tarkoittavan valtionyhtiön lopettavan tehtaan Suomessa ja rakentavan uuden Hollantiin.
Kyllä valtion pitää suojella kansalaisiaan työnteolta kaikin mahdollisin tavoin.
Tunnin junan radan rakentamista voisi verrata siihen, että tehdään 300 m päähän toisistaan kaksi aluetta ja kaivetaan ensimmäisestä alueesta tänään päivä ja viedää maa-aines toiseen ja huomenna tehdään päinvastoin. Jatketaan tätä 5 vuotta. Lopputulos on yhtä tarpeellinen mutta paljon halvempi kuin uusi yksiraiteinen junayhteys.
En edelleenkään ymmärrä, miksi noilla liikennemäärillä tarvitaan kaksiraiteisuutta!
Muutama ohituspaikka lisää, niin asia on sillä selvä.
Yksi hyvä esimerkki lisää, minkä takia yhteiskunnan ei pidä rakentaa mitään. Ainoastaan päättää, mitä tehdään, ja paljonko siihen on varattu rahaa. Väylävirasto on aivan läpeensä korruptoitunut hyvä-veli urakoidensa kanssa, jossa käsi on todella syvällä yhteiskunnan taskussa, eikä siinä mitään pahaa?
Hintalappu on lähes kolminkertaistunut jo nyt, siis ennen kuin työt ovat edes alkaneet. Siitä sopii kalkyloida.
Olisi mielenkiintoista olla rakennusalalla töissä ja tehdä ns. tarjouksia julkisen puolen remonteista.
Arvio: 15 meur
Toteutuma: 275 meur
Hupaisaa "ammattitaitoa".
Eipä se yllätys ole että hintalappu nousee koska a) rakentamisen hinta on muutenkin noussut viime vuosina ja b) Marinin hallitus allekirjoitti Turun seudun kunnille käytännössä avoimen shekin eli sopi että valtio tulee 2030 vuoteen asti maksamaan osan noista rata- ja satamahankkeista - tottahan siitä sopimuksesta halutaan ottaa mahdollisimman suuri hyöty irti.