Tuleeko nuo vanhojen tanssit ja penkkarit vanhemmille yllätyksenä
Jos lapsi menee lukioon, niin varmasti tiedetään, että nuo tapahtumat ovat edessä ja niihin osallistuminen maksaa.
Niihin on kyllä aikaa varautua ja säästää. Turha kitistä lehtien palstoilla, että vararikko tulee.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Nykyään esim fasessa on ryhmä jossa jotkut lahjoittaa oman pukunsa jollekin sitä tarvitsevalle. Ja yhdessä ryhmässä niitä myydään käyttynä. Siinä ryhmässä puvut on aivan upeita. Minusta ei ole mikään kansalaisoikeus saada uutta pukua. Tai vuokratakin voi. Vaikka meillä ei ollut ihan satasista kiinni niin silti tytär osti outlet myymälästä puvun, meikkasi itse itsensä ja laittoi kyntensä. Kampaajalla kyllä kävi. Minusta on huolestuttavaa, jos nuoria ihmisiä ei opeteta siihen, että ihan kaikkea ei voi saada mitä haluaa.
Sen tietysti ymmärrän, että monille vanhojentanssit on pitkäaikainen unelma mutta sitten pitäisi kyllä pystyä osallistumaan siihen taloudellisten resurssien puitteissa, eikä kaiken tarvitse olla uutta tai keinotekoista (ripset, kynnet). Käytetty puku on sitä paitsi ekologista.
Pitkäaikainen unelma?
Sen ymmärrän, että esim eläinlääkärin tai juristin ammatti on pitkäaikainen unelma, mutta että vanhojen tanssit? No, tää on tätä pakaraimplanttikardashianmaailmaa. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa yllätys joka minulle lukiolaisen äitinä on tullut on se että kirjat ja tietokone ei enää maksakaan mitään. Onneksi tajusin myydä 2002 syntyneen ex-lukiolaisen kirjatkin ajoissa pois.
Olepa onnelinen. Mun lukiolainen (4. vuoden opiskelija) on viimeistä itsemaksavaa vuosikertaa. Tullut kirjat kalliiksi, kun jo ostettuja ei voi myydä (kukaan ei osta) ja osan kursseista on käynyt uutta opetussuunnitelmaa eli täysin uusin kirjoin.
-ohis
Joo, nää 2004 syntyneet tuli järjettömän kalliiksi kun ei kirjoja voinut myydä poiskaan. Ja tietokone +matkat piti myös maksaa itse. Meillä meni yli 1000 € jo pelkkiin bussimatkoihin! Tietokoneita meni kaksi kun eka hajosi jo kahden vuoden jälkeen.
Vanhojen tansseista voi päästä todella halvalla tyylistä tinkimättä. Se edellyttää suunnittelua ja ennakointia. Pukua kannattaa alkaa kytätä jo hyvissä ajoin. Käytettyjä pukuja saa jopa ilmaiseksi. Itse tehty tai teetetty puku tulee käyttettyä ostopukua kalliimmaksi. Kenkiin kannattaa satsata sen verran, että niitä samoja voi käyttää lakkiaisissa korkeakoulujen tilaisuuksissa. Älä anna ostaa mitään 15cm koroilla varustettuja, jotka jäävät sitten kuitenkin käyttämättä. Meikit voi tehdä itse. Opettelu kannattaa aloittaa ajoissa. Myös hienoihin kampauksiin löytyy youtubesta hyvät ohjeet.
Vierailija kirjoitti:
Monella köyhällä on se rahanhallinta se alkuperäinen köyhyyden syy.
Nyt sinä sekoitat tahallisesti asioita. Köyhä on sellainen jolla on vähän rahaa ja omaisuutta. Lähes suora kopio Wikipediasta: "Vuonna 2022 pienituloisuusraja oli Suomessa yhden hengen taloudessa 16 910 euroa vuodessa nettona eli noin 1 410 euroa kuukaudessa". Varsinkin nykyään Suomessa kaikki on niin kallista, että pienituloisen kaikki rahat kuluvat elämiseen. Pienituloisen on todella vaikeaa säästää mistään koska hän on yleensä jo karsinut kaiken turhan pois. Parempituloisten on helppo "neuvoa" köyhiä säästämään, koska heillä itsellään on aina ylimääräistä rahaa ja tarvittaessa mahdollisuus säästää monessakin paikassa. Tosin he hyvin harvoin sitä tekevät vaan mieluummin syyttävät köyhiä kaikesta.
Onkin sitten eri asia jos ihminen tienaa esim. 24 000 euroa nettona vuodessa mutta tuhlaa aina kaikki rahansa. Tällainen ihminen ei ole köyhä, vaan tyhmä. 2000 euroa nettona kuukaudessa on jo sellainen summa, että jokaisen pitää pystyä elämään sillä suhteellisen mukavasti.
Veikkaan myös, että noissa perheissä ei ole akateemisten perinteiden juhlimiseen totuttu. Tuskin noiden perinteiden arvoakaan ymmärretään, ei kuulu kaikkien perheiden kulttuuriin.