Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskonto estää osallistumisen vanhojentansseihin: Todellinen fyysinen kontakti kuuluu vasta avioliittoon

Vierailija
08.02.2024 |

Juupa juu

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli tosi hieno juttu. Tuli hyvä mieli. Arvot kohdallaan.

Vierailija
2/13 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan, kun itse olin lukiossa niin oman luokkalaiset lestadiolais tytöt eivät saaneet edes jumpata musiikin tahdissa liikuntatunnilla. Emme siis kuunnelleet musiikkia, jotta kaikki saivat osallistua tuntiin. Vaikkei poikia ollut lähettyvilläkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huokaus. Ja varmaan on jo pienestä pitäen kerrottu että tyttö tulee raskaaksi jos pitää poikaa kädestä kiinni. 

Vierailija
4/13 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei täällä Oulussa mun nuoruudessa nämä tietyt tanssineet vanhoja. Muutama puki mekon päälle ja istui katsomassa. Hauskinta että kun kävin katsomassa wanhoja toisella paikkakunnalla niin siellä hekin tanssivat, löysempi kuri kai.

Vierailija
5/13 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nuorena tein saman, kyseiseen porukkaan kuuluvana. Tietyllä tavalla arvostan näitä nuoria miehiä, mutta samalla tiedän että osittain yhteisön paineesta tekevät näin vaikka toki se on heille itsestään selvää. Siinä mielessä siinä ei mitään pahaa oo, tuon ikäiset tekevät suurimman osan asioista jonkin yhteisön paineesta, eivät ole ehtineet aikuistua ja miettiä itse asioita. Uskaltavat kuitenkin olla erilaisia kuin luokkatoverinsa. En itse ole siitä katkera etten nuorena osallistunut. Mutta nyt vanhempana, yhä tuohon porukkaan kuuluvana tuntuu kyllä tietyt tällaiset hyvin vanhanaikaiset ja periaatteessa enemmän tapoihin kuin uskontoon kuuluvat asiat oudolta. En pysty itse silmät kirkkaana lapsilleni väittää että nykymusiikissa tai tanssimisessa olisi jotain pahaa. Koska en itse usko niin, vaikka siihen itse uskonnon sanomaan uskon. Harmi, että vanhoillislestadiolaisuudessa tavat on jotenkin otettu yhtä tärkeäksi osaksi yhteisöön kuulumista kuin se itse tapa uskoa. Vaikka monissa tavoissa on jotain kaunista ja maanläheistäkin, niin niistä poikkeaminen on ainakin ennen ollut liian tuomittavaa ja siihen on aikanaan jopa puututtu aivan suorana syntinä. Nykyään ehkä ollaan lähempänä tuota mistä pojat mainitsikin ja mitä on aina sanottu, että ei se kiellettyä ole, mutta ei ole tapana. Ennen niin sanottiin mutta se ei ollut totta, käytännössä se oli kiellettyä. Nykyään se tuntuu olevan enemmän totta, ainakin itse teen kaikkea mitä huvittaa, ja odotan vain milloin joku yhteisössä pahoittaa mielensä. Ei ole vielä pahoittanut, vaikka toki en ole seurakunnan vanhimmille kertonut että kuuntelen rokkia, katson TV:tä ja kilpaurheilen, vaikka en ole niitä piilotellutkaan.

maailma muuttuu, uskon että 20 vuoden päästä nämäkin tanssivat, jos itse haluavat. ainakin omat lapset. Ja jos uskot samalla tavalla kuin minä ja luet tätä, niin mieti mikä uskossa on tärkeintä? tarvitseeko tapa-asioista tehdä syntejä? Kun pääset eroon siitä ajatuksesta että tavoilla on niin kamalasti väliä, ymmärrät vasta todella mitä sydämen usko on.

Vierailija
6/13 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestapaskat on viiitun lahkolaisia, saaatana...hahhah

Vierailija
7/13 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan heillä oikeus omaan vakaumukseen, vaikka tanssista kieltäytyminen monia ihmetyttääkin. 

Vierailija
8/13 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan, kun itse olin lukiossa niin oman luokkalaiset lestadiolais tytöt eivät saaneet edes jumpata musiikin tahdissa liikuntatunnilla. Emme siis kuunnelleet musiikkia, jotta kaikki saivat osallistua tuntiin. Vaikkei poikia ollut lähettyvilläkään.

Vl:t eivät saa osallistua mihinkään tanssiin, missä lantio liikkuu. Tämä synnin raja on aikoinaan näin määritelty ja sen pohjalta vl-lapset voivat osallistua laululeikkeihin, joissa taputellaan käsillä yms, kunhan lantio ei liiku. 

Tosin tällä perusteella vl:ien pitäisi voida tanssia balettia, sillä siinähän pyritään keskivartalo pitämään liikkumattomana. Samoin riverdance pitäisi sopia lestoille. Mutta ei näistä tietenkään ole sopivaa puhua vaan tämä on loukkaavaa. 😃

Vierailija
9/13 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskonto ei voi olla tekosyy olla osallistumatta kaikille järjestettyyn toimintaan. Koskee kaikkia uskontoja.

Vierailija
10/13 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo pätkä oli surullista katsottavaa.

Olen itse Oulun seudulta ja olen huomannut, että taas ollaan menossa siihen suuntaan, että liikkeen piirissä nuoret eivät kyseenalaista sen oppeja ja irtaannu sitä samalla innolla kuin aiemmin. Suurin osa omista kouluaikaisista L-tutuista irtaantui tuosta uskonl4hkosta, tytöistä käytännössä jokainen.

Omissa wanhoissa he eivät tietenkään tanssineet, mutta olivat pukeutuneet kuin me. Tytöt eivät tietenkään meikanneet ja laittaneet hiuksia.

Vierailija
11/13 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuossa helposti kieroutuu. 

Vierailija
12/13 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei alistuttu tuohon Oulun eteläpuolella. Musiikintunnillakin laulettiin ja soitettiin rokkia. Yleensä osallistuivat opetukseen.

Kasiluokan terveystiedon maikka ei antanut noille vapautusta edes seksivalituksesta :D

Vierailija
13/13 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tanssi kuuluu edes opetussuunnitelmaan jopa peruskoulussa? Minkä nuoret ja jopa lapset pakotetaan fyysiseen kanssakäymiseen toisen sukupuolen kanssa?