Kouluikäinen lapsi koko ajan kipeänä
Alakoululainen lapsi on keskimäärin joka toinen viikko poissa koulusta flunssaoireiden vuoksi. Juuri koskaan ei tule kunnon tautia, vaan oireet helpottavat parissa päivässä. Poissaoloja koulusta kuitenkin kertyy, oppiminen kärsii ja lapsi jää ulkopuoliseksi luokasta. Itselläni on alkanut jaksaminen rakoilla, kun joudun jatkuvasti venymään ja olemaan samaan aikaan etätöissä asiantuntijana, äitinä ja opettajana. Huomaan olevani iloton ja ahdistunut.
Onko kenelläkään muulla tällaista? Miten olette selvinneet? Elämänlaatu laskee huomattavasti aina kouluvuoden ajaksi ja vähissä on kaikki kiva tekeminen, kun aikaa on vain koulujen kesälomat. En tiedä miten tätä voi jaksaa vielä monta vuotta. Pelkään että masennun, kun elämä pyörii vain kodin ympärillä ja parhaat vuodet vain vierii ohi.
Onko mitään, mitä voisin tehdä? Lapsi on perusterve, nukkuu hyvin, syö monipuolisesti (pl. kouluruoka), liikkuu jonkin verran, silloin kun on terveenä. Sisäilma on puhdas sekä kotona että koulussa emmekä vanhemmat tupakoi. Koulussa ei ole kiusaamista tai muuta ja lapsi näyttää aidosti kipeältä joka kerta eli en usko, että olisi ns. henkistä oireiluakaan.
Kommentit (88)
Rautavalmistetta saa käyttää vain silloin, jos on puutetta raudasta. En lähtisi antamaan lapselle rautalisää, jos ei ole viitteitä raudanpuutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Jos on lieviä flunssaoireita niin kouluun vain.
Näin ollaan joskus toimittukin. Nykyään tuntuu vaan siltä, ettei lapsi yksinkertaisesti jaksa lähteä sillä ololla kouluun. Monesti on päänsärkyäkin ollut nyt viime aikoina. Ja liikuntatunnit on keskellä viikkoa, yleensä se päivä sitten vähintään jätettävä väliin.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Rautavalmistetta saa käyttää vain silloin, jos on puutetta raudasta. En lähtisi antamaan lapselle rautalisää, jos ei ole viitteitä raudanpuutteesta.
Se on ihan vaarallista antaa näitä ilman että on otettu edes hb:ta!
Onko lapsen yleiskunto huono? Millaista liikuntaa hän harrastaa noin suunnilleen säännöllisesti?
Se on todella raskasta olla kokoajan kipeänä. Tiedän sen omasta kokemuksesta. Voi tuntua hankalalta lähteä hakemaan apua, mutta se kyllä ehdottomasti kannattaa.
Satsaisin ehdottomasti yksityiseen lääkäriin. Jo yhdellä käynnillä voi löytyä apu! Varsinkin lastenlääkärit jotka on erikoistuneet hoitamaan samanlaisia , paljon sairastavia lapsia saattaa tietää heti mikä auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on lieviä flunssaoireita niin kouluun vain.
Näin ollaan joskus toimittukin. Nykyään tuntuu vaan siltä, ettei lapsi yksinkertaisesti jaksa lähteä sillä ololla kouluun. Monesti on päänsärkyäkin ollut nyt viime aikoina. Ja liikuntatunnit on keskellä viikkoa, yleensä se päivä sitten vähintään jätettävä väliin.
-ap
Edelleen et vastannut siihen, mitä lapsi syö? Mitä tarkoittaa monipuolinen ruoka? Entä saako paljon sokeria? Liikaa? Sehän lisää tulehdusta. Se, että ei liiku romahduttaa kunnon kyllä kokonaan. Ja mitä tosiaan tekee kotona? Istuu pelikoneella koko päivän? Onko lapsi kuitenkin lisäksi masentunut? Apaattinen? Toimintakyvyttömäksi muuttunut, jos vuosia jo jatkunut?? Suurenteletko asiaa ja lapsi luulee olevansa sairaampi kuin mitä on? Liikuntaakin voi harrastaa, vaikka olisi vähän kurkku kipeä tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tautikierre. Se perustuu siihen, että flunssa alentaa vastustuskykyä -> vastustuskyky ei ehdi palautua normaalille tasolle -> vastustuskyky alenee entisestään. Kunnollinen toipuminen voi auttaa eli et päästä yhtään oireisena mihinkään (edes sinne kouluun) ja pidätte pari oireetontakin päivää. Ja kesä viimeistään vie flunssat mennessään.
Tämä olisi varmasti ihan järkevää, mutta tuolla periaatteella lapsi ei olisi juuri yhtään koulussa ja todennäköisesti jäisi luokalleen. Omat opettajan taitoni ovat surkeat, lapsen isä nyt jonkin verran osaa auttaa. Kesää kovasti odotellaan, mutta olisihan se kiva harrastaa, matkustella ja nähdä kavereita muulloinkin.
-ap
Onko hikiset kädet ja jalat? Onko hyvä juoksussa tms. lajeissa, vai väsyykö nopeammin kuin muut ja kunto ei kehity? Joku jo ehdotti astmaa, itse ehdotan uniapneaa - kun henkilö on aina happivajeessa, ei palaudu, on hän pysyvästi uupunut. Ympäristö ei huomaa mitään, kun kyseessä on henkilön "normaali" tilanne, hän on siis aina sellainen. Mutta hengitystieoireet vaivaavat, toipuminen jää pinnalliseksi. Tutkimuksiin vaan.Uniapnea voi olla rakenteellinen, ei siis ylipainon tai ikääntymisen aiheuttaja. Jos itse olisin saanut diagnoosin jo lapsena, elämäni olisi ollut toisenlaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siis kuumetta? Pelkällä nuha-, kurkkukipu ja yskäoireilla en minä eikä lapseni ole koskaan olleet pois koulusta ja töistä.
Huomaavaista käydä tartuttamassa myös muut.
Meillä oli ala-asteella yli 30 oppilaan luokka ja jos joku joskus oli poissa koulusta niin se oli ihan outoa ja ihmeteltiin. Kouluun vain mentiin. Tiedän kyllä, että nykyään koulusta jäädään pois ihan pikkujutuista. Itse en sellaista ole käsittänyt ja hyväksynyt koskaan.
Juuh. Olen itsekin ekaluokkalaisena oksentanut luokassa kesken ekan tunnin, koska aamulla en vanhempien mielestä ollut riittävän kipeä jäämään kotiin (kyllä, oli vatsatauti).
En ajatellut kuitenkaan itse vanhempana toimia noin, vaan kipeä lapsi sairastaa kotona tautinsa pois.
Päänsärky viittaa siihen että hengitystiet on tukossa. Itse en edes tajunnut tätä, kunnes sain limakalvojen turvotusta vähentävää lääkettä ja yhtäkkiä pystyin hengittää kunnolla. Oireisiin voi tottua ja ne voi olla niin moninausia ettei edes ymmärrä että nenä on tukossa kokoajan.
Lapsi varsinkaan ei välttämättä osaa selittää kunnolla oireitaan. Ei minullakaan ole ikinä ollut mitään poskiontelotulehduksia tai keuhkoputkissa tulehduksia. Jatkuva vuosien flunssailu, lämpöily ja voinnin romahtaminen.
Vaikea astma löytyi.
Vierailija kirjoitti:
Minusta sinä ap oahennat tilannetta ottamalla sen noin raskaasti. Että oikein uuvut ja ahdistut ja parhaat vuodet valuvat hukkaan. Mistä sinä tiedät vaikka parhaat vuotesi olisivat vasta seitsemänkymppisenä? Iloitse siitä mitä on. Älä pingota. Nauti siitä että saat aikaa lapsen kanssa enemmän kuin yleensä. Toki kierteen syy kannattaa selvitellä ettei ole immuniteetissa vaikeampaa häikkää mutta koeta nyt kehittää itsellesi taitoja ottaa löysemmin rantein. Minäkin olen asiantuntija ja ties mitä mutta täytyy sanoa että välillä ihan ilahdun jos tulee hieman kevyempi viikko siksi että lapsi on nuhassa kotona. Työelämä on välillä sellaista juoksua ja tavallaan ihan turhan takia monesti. Iloa ja voimia teille arkeen ja nauttikaa ihan niistä tavallisista päivistä!
Kiitos tästä mielipiteestä, jossa varmasti on totuudensiemen. Harmillisesti minulle ei vain tule kevyempiä viikkoja, jos lapsi on sairas. Poissaolo, syystä tai toisesta, tarkoittaa aina töiden kasautumista ja siellä ne odottavat kun palaan. Sellaista se on nykytyöelämä tässä maailmantilanteessa, kun resurssit on vedetty äärimmilleen. Toisekseen, minulla ei riitä mielikuvitus, mitä 10-vuotiaan kanssa voi tehdä neljän seinän sisällä viikosta toiseen. Lautapelit tulee jo korvista ulos. Eri asia pieni lapsi, jonka kanssa voi vielä leikkiä, tehdä palapelejä yms. Kyllä minä tavallisista päivistä nautinkin, silloin harvoin kun niitä on. En nauti päivistä, jolloin teen 8-9 h töitä, jotka kärsivät koko ajan keskeytyksistä ja samalla lapsesta huolehtimisesta ja uusien koulujuttujen opettamisesta, jotka ovat muuten jotain ihan muuta kuin 30 v sitten kun itse kävi koulua.
-ap
Ap ei halua vastata tiettyihin lastaan koskeviin kysymyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tautikierre. Se perustuu siihen, että flunssa alentaa vastustuskykyä -> vastustuskyky ei ehdi palautua normaalille tasolle -> vastustuskyky alenee entisestään. Kunnollinen toipuminen voi auttaa eli et päästä yhtään oireisena mihinkään (edes sinne kouluun) ja pidätte pari oireetontakin päivää. Ja kesä viimeistään vie flunssat mennessään.
Nimenomaan. Oikeasti osa ihmisistä on kipeitä 3vk tai 2 kk:tta. Parissa päivässä ei ehdi parantua. Millä kouluun kuljetaan, onko lämmin kyyti vai kävellään viimassa liikaa.
Kumpi pitää terveempänä, autokyydillä kulkeminen vai viimassa kävely?
Ja milloin siinä viimassa kävellään "liikaa"?
Vierailija kirjoitti:
Miten vanhasta lapsesta on kyse?
10 v
-ap
Täytyyhän tuohon syy löytää. Ei muutakuin salapoliisityötä tekemään lääkäreiden kanssa. Sitähän se on, suljetaan pois mahdollisia sairauksia kunnes lopulta löytyy se mitä päästään sitten hoitamaan. Voi olla ihan allergiaakin.
Tuo on muuten kaikista raskainta, kun epäillään ettei oikeasti ole kipeä 😭
Lapsen pitäisi saada ihan ohjeet kuntoutumista varten, jos kunto romahtanut, eikä ole liikkunut tarpeeksi ikäisekseen vuosiin. Se jos joku tekee sairaaksi! Liike on lääke, etenkin lapsilla! Surullista jos jo noin nuori on rappiokunnossa. Onko lapsi ylipainoinen, joku jo aiemmin kysyi?
Ramavitista en tiedä mutta itse aloin just käyttää Sideral nimistä rautavalmistetta ferritiinien nostamiseen. Jauhemainen ja ihanan sitruunanmakuinen eikä ärsytä vatsaa. Tätä oli paljon hehkutettu somessa, niin otin testiin.
Itse olen kyllä tykännyt ja ei tosiaan maistu pahalle. Varmaan lapsikin tykkäisi.