Itsetunnon rakentaminen
Viimeaikoina olen pyrkinyt kohottamaan itsetuntoa, ja eri lähteiden mukaan kannattaa lähteä siitä että tutustuu itseensä.
Mietin vain yhtä asiaa, kannattaako muistella tilanteita, joissa mua on kohdeltu väärin? Eli jos olen itse tilanteessa vain hyväksynyt huonon kohtelun tai toisaalta osannut pitää puoliani, onko vahingollista muistella näitä? Periaatteessahan on hyvä, että tunnistaa tilanteet milloin on jokin raja ylitetty, mutta pelkään että vanhoja muistellessa tulee paha mieli ja lopulta syyllistän itseäni. Tietysti jos kirjoitan vaikka ylös tavoitteen (eli totean etten tehnyt väärin vaan minua kohtaan tehtiin väärin), muistelu on eheyttävää. Ajatuksia, omia kokemuksia
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Oman navan ympärillä pyöriminen ei auta.
No se just itsetunnon kohottamisen juttu on😂
Mun vinkki on se että katso asioita ymmärryksen kautta, ymmärrä miksi ihmiset käyttäytyvät niinkuin he käyttäytyvät tai ovat sinua vastaan käyttäytyneet. Tää ei tarkota sitä että käännä toinen poski vaan yksinkertasesti se että yritä nähdä miksi ne ihmiset tikittää tietyllä tavalla. Sen ymmärryksen kautta on mahdollista hävittää oma katkeruus mikä on hyväksi.
Toi omien asioiden läpikäyminen on nimenomaan traumanpurkua mikä kannattaa suorittaa, mutta niihin asioihin ei kannata jäädä vellomaan.
Toi oli hyvin sanottu että opi tuntemaan itsesi, koska monella ei oikeasti ole mitään hajua keitä he oikeasti edes ovat. Se on hyvä että sä haluat tehdä sen.
No en mä tollasia asioita tai hetkiä liikaa pyörittelisi. Se riittää, että olet tunnistanut tilanteet. Alkaa vaan ketuttaa. Tai tekisi mitään listaa, mutta muista tilanteet ja ihminen äläkä anna toistua tai sijaa elämässäsi.
Esim. Minua joskus esimies kohtelee väärin. On kohdellut historiassa muitakin törkeästi. On mielestäni täysi mulkku. No en ajattele häntä vapaalla. Hoidan hänen kanssa pakolliset. Ajattelen, kivat työkaverit, en tee esimiehen kanssa töitä. Hän on sellainen ihminen, (=mulkku) ajattelen.
Ja menen kohti omia tavoitteita, eli määräaikaisen työsuhteeni viimeistä päivää kohti...
On tilanteita, joissa on ihan järkevää ja voittajan menetelmä se, että tavallaan antaa kohella itseään väärin tai huonosti. Voi hyvin olla, että on mahdoton pitää puoliaan kohtuullisella vaivalla tai niin, että siitä ei seuraisi vielä huonompaa tilannetta. sellaiseen tilanteeseen tai ihmissuhteeseen ei tietenkään pidä jäädä odottamaan että homma toistuu, mutta voi ihan hyvin olla voittajan ratkaisu joskus vaan antaa olla.
kun siis mietit nåitä tilanteita, niin mieti samalla, miksi olet toiminut niin kuin olet toiminut ja onko se ehkä sittenkin ollut hyve.
Vierailija kirjoitti:
Mun vinkki on se että katso asioita ymmärryksen kautta, ymmärrä miksi ihmiset käyttäytyvät niinkuin he käyttäytyvät tai ovat sinua vastaan käyttäytyneet. Tää ei tarkota sitä että käännä toinen poski vaan yksinkertasesti se että yritä nähdä miksi ne ihmiset tikittää tietyllä tavalla. Sen ymmärryksen kautta on mahdollista hävittää oma katkeruus mikä on hyväksi.
Toi omien asioiden läpikäyminen on nimenomaan traumanpurkua mikä kannattaa suorittaa, mutta niihin asioihin ei kannata jäädä vellomaan.
Toi oli hyvin sanottu että opi tuntemaan itsesi, koska monella ei oikeasti ole mitään hajua keitä he oikeasti edes ovat. Se on hyvä että sä haluat tehdä sen.
Kiitos, osasit selittää asian hyvin ja siinä on hyvä pointti! Olen aina osannut katsoa asioita muiden silmin ja ymmärtänyt muita, mutta unohtanut sen, että myös mulla on oikeus reiluun kohteluun ja oikeus pahoittaa mieleni. Eli uskallan lähteä näitä pyörittämään mielessäni, kiitos! Ap
Minusta se, että ymmärtää olevansa ihmisarvoltaan samalla tasolla muiden kanssa riittää.
Turhaa touhua. Se on geeneistä kiinni miten niin sanottu itsetunto pelaa.
Itsetunto paranee myös sitä kautta, että löytää itsestään hyviä ominaisuuksia ja kehittää itseään opiskelun ja työtehtävien kautta. Parhaassa tapauksessa pääsee töissä ja muissa toimissaan käyttämään noita hyviä ominaisuuksiaan omaksi ja muiden hyväksi.
Oman navan ympärillä pyöriminen ei auta.