Formaalia koulutusta yliarvostetaan Suomessa
Osaamisella ei moneen tehtävään ole mitään väliä, vaan otetaan aina korkeammin koulutettu, että on muodollisesti pätevä. Täällä eletään edelleen pään sisällä jotain 60-lukua, kun maisteri oli kylän ihme ja jumalasta seuraava neuvonantaja. Samoin ties mitkä työttömät maisterit katsovat nenää pitkin työssäkäyviäkin ihmisiä, joilla ei ole jotain lappua.
Kommentit (8)
Maisterit eivät katso ketään pitkin nenää, mutta on sinänsä totta, että liian monet ammatit on lukittu vain tietyn koulutuksen suorittaneille. Jos koulutusjärjestelmä ei toimikaan niin kuin pitäisi, syntyy keinotekoinen työvoimapula, ja se aiheuttaa ongelmia.
Niinhän se on. Hyvin harvasta koulusta valmistuessaan ihmisellä on mitään relevanttia ammattitaitoa... ainakaan sieltä koulusta saatua.
Ei tarvita ulkopuolelta tulevaa arvostusta. Kun sen ymmärtää, on vapaa.
Olen ollut yhdessä duunari firmassa mikä on suomen alan yksi johtavimmista.
Johtoportaassa yhdelläkään ei ole mitään kauppatieteiden, johtamis, tai edes liiketalouden peruskoulutusta vaan ovat kaikki ex duunareita. Kaveri suhteilla palkkaavat.
Vierailija kirjoitti:
Itse näkisin että koulutusta aliarvostetaan. Presidentiksikin halutaan joku joka ei ole tehnyt edes kandia.
Politiikkaan pitäisi tehdä joku vähimmäisvaatimus. Vaikka valtiotieteiden tai oikeustieteen lisensiaatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse näkisin että koulutusta aliarvostetaan. Presidentiksikin halutaan joku joka ei ole tehnyt edes kandia.
Politiikkaan pitäisi tehdä joku vähimmäisvaatimus. Vaikka valtiotieteiden tai oikeustieteen lisensiaatti.
Tuota en kannata, mutta sen sijaan äänestäjiltä voitaisiin edellyttää korttia. Eihän metsästämään, autoa ajamaan, tai edes hampurilaisia paistamaan päästetä ketä tahansa.