Miellyttäjästä omaksi itseksi, ei-miellyttäjäksi?
Olen koko ikäni tottunut olemaan kaikkien miellyttäjä. Olen aina ollut samaa mieltä kaikkien kanssa, en ole uskaltanut tuoda omia mielipiteitäni/ajatuksiani/tunteitani esille. Syy sairaanloisessa muiden miellyttämisessä on ollut hylätyksi tulemisen pelko. Kaikissa ihmissuhteissani olen ollut aina se, joka kuuntelee muiden kuulumiset, ilot, surut ja huolenaiheet. Minun kuulumiseni on sivuutettu.
Olen tähän nyt havahtunut, enkä halua olla enää muiden alituinen miellyttäjä. Haluan kuunnella itseäni, ja tuoda mielipiteitäni esille. Tietysti ymmärrän, että muut tulee ottaa elämässä huomioon, jne.
90%:a ihmisistä ympärilläni on tottunut tietynlaiseen kommunikointitapaan kanssani (he kertovat heille tärkeistä asioista, vaikken kysyisikään. Olen pelkkänä korvana, minun kuulumisiani ei kysellä/ohitetaan lähestulkoon täysin). Miten voin jatkossa ystävällisesti ilmaista, ettei esimerkiksi minua kiinnosta heidän tietyt jutut? Miten toimin, kun esimerkiksi puhelimeni piippaa useamman kerran päivässsä sellaisia juttuja/kuvia/videoita, joihin olen aiemmin vastannut vain velvollisuudentunnosta? Enää en tosiaan jaksa niin tehdä, koska itseni täysi ohittaminen on uuvuttanut minut totaalisesti.
Kommentit (5)
Sen kun tietäisi. Itse aloitin pikku hiljaa luotettavimmista ystävistä ja siitä rohkaistuneena sitten yritin myös aviopuolison kanssa. Siitä ei tullut muuta kuin ero, kun hänelle ei minun muuttumiseni ihan kummalliseksi (hänen sanojaan) sopinut. Että on niitä ihmisiä sullakin varmaan ympärillä, jotka ovat siinä juuri siksi kun sinun voi aina luottaa joustavan, sopeutuvan ja mukautuvan. Mutta sitten on niitä muitakin, joille sopii kuunnella ja nähdä myös sinua, ja ymmärtävät, että vastavuoroisuus on tärkeää.
No aloita vaikka siitä, ettet ole aina heti saatavilla kaikille.
ajattelet itseäsi, mitä sinä haluat. jos et halua vastata, niin et vastaa ja palaat asiaan kun sulle sopii.hyvä aloitus tosta miellyttämisestä ym on vaikea päästä normaaliin.
normaali ja neutraali käytös on riittävää, ei tarvi yrittää liikaa. joskus myös liika ystävällisyys ,pitää lähipiirissä hyötyjiä. jotka ei tykkää edes aidosti.
Googlaa jämäkkyys. Tee jämäkkyysharjoituksia.